dimarts, 18 d’abril del 2017

LECTURA 6: NASCUTS PER LLEGIR

PARAULES CLAU: lectura, primera infància, salut, families, entitats educatives.


Resultat d'imatges de lectura 0-3 años


RESUM

La lectura d’aquesta setmana ha estat la titulada “Nascuts per llegir: Projecte de promoció de la lectura per a la primera infància” de l’autora Marta Roig que tracta sobre un projecte que promou el gust per la lectura entre les criatures de 0 a 3 anys.


Aquest projecte és molt interessant, ja que es treballa de forma cooperativa entre diferents entitats públiques: l’ajuntament, els CAP’s i les biblioteques públiques. L’ajuntament, per tal de poder iniciar el projecte ha de firmar un conveni i desprès a través dels centres de salut hi ha diferents recursos que informen a les famílies amb nadons o amb futurs nadons de les possibilitats d’aquest programa i aquestes van a la biblioteca on hi ha muntat un espai per atenció a la primera infància per a fomentar la lectura d’aquests nadons on hi trobem tant racons de pares, com contes pels infants com recursos per a la lectura. Més enllà de l’activitat local, les famílies poden gaudir també de materials, orientacions i propostes desenvolupades per la mateixa coordinació del programa.


Aquest programa promou experiències compartides entre pares i fills a partir del llibre i la primera literatura. L’objectiu que es planteja és despertar el gust per la lectura des del primer mes de vida, ja que és una eina fonamental pel desenvolupament integral dels infants.
No pretèn avançar aprenentatges sinó que intenta actuar sobre els habits familiars perquè la lectura es gaudeixi amb normalitat i de manera quotidiana.

Al final de l'article es donen unes estadístiques de com està anant aquest programa tant a Catalunya com a Andorra i es manifesta que s'està millorant per tal de multiplicar les famílies beneficioses i contiuar l'educació.

Com a conclusió, es podria dir que i tot i que només es parli d’aquest projecte concret també n’hi ha d’altres i, per tant, cada cop hi ha més possibilitats de lectura pels infants de 0 a 3 anys cosa que és molt beneficiosa tant per a les famílies com pels infants.

PREGUNTES


- Penses que cada vegada trobarem més aquest projecte a diferents poblacions i que des de l’escola podem promoure que les famílies en facin ús?

- Per què creus que encara és tan poc conegut aquest projecte tot i tenir un fons i uns objectius tan interessants?

REFLEXIÓ

Com a opinió personal, aquest article m'ha semblat ambigu. Per una banda, penso que parla d'un projecte molt interessant i positiu tant pels infants com per les famílies. D'altra banda, la lectura se m'ha fet feixuga ja que es limita a explicar l'organització dels recursos humans del projecte però no aprofundeix en el seu funcionament o en exemples de situacions viscudes en aquests espais. M'agradaria tenir més informació sobre quines activitats fan, quins recursos i materials cedeixen a les famílies, etc.
Una qüestió que m'ha sorgit d'aquest projecte és el per què de la seva poca participació, és a dir, per què es realitza en tantes poques poblacions si realment és tan important i favorable pels adults i infants.


En relació amb les altres lectures, he trobat relació entre aquest article i el de “Grups interactius al final de l’etapa”. Les dues lectures donen importància a la participació de les famílies en el desenvolupament lector dels infants. És per això que els projectes dels quals es parla creen espais els propis adults i famílies dels infants poden formar-se i així conèixer el procés de preparació, desenvolupament i avaluació de les diferents activitats que fan. 

Degut als neguits que tenia del funcionament del projecte, he buscat un enllaç on s'explica molt bé com es realitza, quines activitats fan i quins tipus de materials es donen a les famílies per facilitar el treball de la lectura a casa: http://bid.ub.edu/18trulla.htm

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada