La comunitat educativa ha d'anar a l'una amb l'escola i la participació
d'aquestes, conjuntament amb les famílies, permet crear un ambient educatiu ric
i complex.
- En els grups
interactius el ritme i la qualitat del procés
d'ensenyament-aprenentatge millora, ja que qui ajuda a aprendre
reforça el seu propi aprenentatge i qui aprèn entén millor les estratègies
d'algú de la seva mateixa edat que ho acaba d'aprendre.
- La participació
dels infants en grups heterogenis possibilita treballar amb
l'objectiu d'anar reforçant les àrees instrumentals, l'autonomia de
l'alumnat, el coneixement del medi i la convivència.
Resum:
La lectura narra l'experiència realitzada per infants de 5 anys al centre
públic Maiztegi, de Iurreta (Biscaia). Els nens i nenes s'organitzen per grups
interactius amb la finalitat de possibilitar situacions riques en
interaccions, variades en propostes d'activitat i que millorin el seu rendiment
acadèmic.
Primerament, els autors ens contextualitzen en la transformació socioeconònima que
es va produir en l'entorn més proper del centre. L'arribada de
famílies d'altres comunitats autònomes i d'altres països va tenir com a
conseqüència un augment en la diversitat lingüística i cultural del municipi,
que també es va veure reflectit en la comunitat educativa.
Durant el curs
2008-2009, una de les activitats que es van iniciar per tal d'adaptar-se i
donar resposta aquesta nova demografia, van començar a aplicar una manera nova
d'organitzar: els grups interactius. Consisteix a agrupar l'alumnat de
manera heterogènia, preparen diferents activitats per les quals passa tothom i
en què l'aprenentatge té lloc de manera interactiva per mitjà del treball
cooperatiu i dialògic. Inicialment, aquestes activitats eren tutoritzades
per les mateixes mestres encara que amb el pas del temps es va aconseguir que
hi hagués familiars de l'alumnat que formessin part del grup
de dinamitzadors voluntaris.
La sessió es realitza una tarda a la setmana, amb una durada d'una hora i
mitja. A més a més, els grups són preparats per les tutores, que tenen en
compte variables com: la llengua materna, el sexe, la capacitat, la
manera de ser i personalitats diferents. Les activitats que es fan s'extreuen
de la programació de l'aula i reforcen àrees instrumentals, adaptant-les a les
necessitats i capacitats dels infants. Finalment, cal destacar que les dinamitzadores
avaluen el funcionament del grup i les possibles millores que es
podrien aplicar a cada activitat, després d'haver rebut un procés de formació
que es realitza a tres nivells: professorat, voluntariat i alumnat.
Paraules clau:
- Comunitat educativa
- Grups interactius
- Aprenentatge dialògic
- Participació de les famílies
- Voluntariat a l’aula
Preguntes a l’autor/a:
- Hi cabria la possibilitat d’organitzar grups interactius amb infants de diverses edats? Creieu que milloraria la comprensió i l’adquisició de nous coneixements?
- Considereu que aquesta proposta tindria el mateix èxit si en comptes de realitzar activitats relacionades amb la programació de l’aula fossin activitats més artístiques o alienes a les àrees instrumentals?
Reflexió:
Crec
que la manera de treballar que proposa aquesta lectura és molt interessant, ja
que no només se centra en valors com: la cooperació o el valor col·lectiu i la
solidaritat; sinó que també entra en detall en la importància que té la
col·laboració de les famílies en el dia a dia dels centres educatius. Considero
que és important eliminar certes reticències que encara tenen alguns mestres
per obrir i convertir les aules en espais flexibles i de contínua transició.
Sobretot tenint en compte la riquesa cultural que es troba en aquesta escola,
que permet conèixer i descobrir realitats que normalment no es tenen a l'abast
amb tanta facilitat.
L'aspecte
que més m'ha cridat l'atenció és com es parla d'aquests grups interactius, és a
dir, com si fos un mètode totalment innovador. Segons el meu criteri, tots els
centres haurien de promoure la relació de tots els membres d'una classe sense
tenir en compte el sexe, la ideologia, la personalitat, l'origen... A més a
més, trobo que aquesta experiència seria encara més beneficiosa si es pogués
dur a terme entre infants de diverses edats. Així doncs, opino que aquesta és
una molt bona pràctica però que encara necessita temps per a millorar, madurar
i afinar-se. No només en el plantejament que realitzen de l'organització del
grup, sinó també dels espais que utilitzen (que podrien ser naturals o d'oci) i
les activitats que plantegen (podrien ser més experimentals o expressives).
A
continuació deixo un enllaç on es pot veure, a través d’un reportatge, com duen a terme i com viuen els membres de la Comunitat d’Aprenentatge Amistat
de Figueres en algunes de les actuacions educatives d'èxit que es desenvolupen
en aquest projecte de grups interactius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada