dissabte, 15 d’abril del 2017

Lectura 6 (II): L'art de conversar.

Sogas, M.T. (2013) L’art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana, Guix d’infantil, 69, 18-21



Paraules clau

Rotllana
Col·lectivitat
Espontaneïtat 
Vida quotidiana 
Ritme d'aprenentatge
Espai i temps 


                          Resultat d'imatges de rotllana

Resum + idees clau 

Aquesta lectura tracta de la llengua oral (diàleg, conversa...) i, més concretament, se centra en la rotllana, que és una estructura dins l'aula que recull les veus i les presències dels infants i familiars en camí de ser, aprendre i créixer dins la col·lectivitat

En aquesta rotllana, destaquem que les converses entre els infants són espontànies i es crea un desig de compartir diferents opinions i vivències. Per tant, el diàleg és la forma més rellevant de comunicació, per tal d'estructurar el llenguatge. 

És un espai, en el qual hi ha mirades positives i de reconeixement de cada infant, com a ésser humà únic i digne de ser respectat. A més, podem dir que la rotllana la relacionem amb les converses de la vida quotidiana. 

A la rotllana es posa molt en joc la diversitat dels infants, les diferents mirades, les paraules, els gestos, el cos, l'expressió... Aquesta permet facilitar la lliure expressió de l'infant, regulant els espais d'espera. Per tant, cal dir que cada infant té el seu ritme d'aprenentatge, és a dir, que necessita un temps i un espai per tal que aquest pugui apropiar-se de la nova realitat i fer-la seva. 

                                         Imatge relacionada


Preguntes a l'autora

-Què faríes si veus que la rotllana no funciona perquè els infants comencen a aixecar-se, a parlar entre ells, a anar-se del grup...? Quines són les estratègies que faríes servir, a més del joc, per tal que els infants no es dispersin?
-Podries explicar alguna experiència de rotllana que t'hagi agradat molt? I una que gens?  


Reflexió personal 

                                                     Imatge relacionada

Aquesta lectura és la que m'ha semblat més breu de totes, no he pogut aprendre gaire de com portar a terme una rotllana. M'agradaria haver llegit alguna experiència real, que pogués fer que m'imaginés com portar a terme una rotllana d'una forma correcta i que sigui atractiva i motivadora per als infants. 

Penso que és una lectura que no aprofundeix massa en el tema de la rotllana, es queda més en l'anècdota. M'agradaria saber quins diàlegs establir amb els infants per tal que s'obrissin temes interessants i motivadors per a ells i quins serien els jocs que s'haurien de fer servir per tal de canviar la direcció de la rotllana. 

Crec que és una lectura que tracta un tema molt interessant; mai m'havia plantejat la rotllana com una estructura que servís per tal que els infants es coneguin entre ells i posin en marxa les seves habilitats comunicatives.

He trobat un link sobre una escola que explica aspectes sobre la rotllana. Fa una petita explicació sobre els temes que es tracten a la rotllana.

https://escolasadako.cat/infantil/la-rotllana/ 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada