Sogas, M.T. (2013) L’art
de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana, Guix d’infantil, 69,
18-21
PARAULES
CLAU
-Rotllana -Temps -Conversar -Paraules -Espontani
RESUM
+ IDEES CLAU
Cada
criatura necessita un temps i un ritme per apropiar-se de la realitat comunicativa i fer-la seva.
L’art
de conversar i parlar s’exercita
gràcies a l’espontaneïtat dels nens i nenes que s’aboquen a la rotllana
i comparteixen experiències de la seva vida quotidiana.
Així
doncs, cal dir que a la rotllana es comenta una gran varietat de temes
personals i vivencials, mentre alhora es desenvolupen capacitats. Com per
exemple, respectar el torn, els silencis i escoltar als altres, ja que es necessita temps per aprendre a
conversar a través de les paraules.
Com a
Mestres hem de facilitar la lliure expressió dels infants en tot moment,
regulant els espais d’espera quan calgui i generant la certesa que les seves
paraules, més tard o més d’hora, sempre són recollides i compartides.
El gust
per parlar i comunicar neix del fet espontani i de la llibertat de voler oferir
i compartir. Però no només és comunicar per dialogar, també ho és per afinar
l’articulació, la riquesa i l’estructura del llenguatge, que es nodreix amb els
altres models que rep de l’entorn i amb la pròpia maduració evolutiva interna.
Conversar
és un art que es va aprenent de mica en mica, dins l’aula, l’organització facilitadora per a conversar és la rotllana.
L’acte de parlar i de conversar s’erigeix com un acte de creativitat individual
que compartim i que adquireix la seva plena dimensió humana a la rotllana i
dins la vida quotidiana. Però sobre tot per aconseguir aquest clima i aquest
art de conversar el que és necessita és temps.
PREGUNTES
A L’AUTOR
1. Creus que s’acaba d’aprendre a conversar en algun moment de
la vida? O es un aprenentatge continu?
2. Quina ha estat la millor i la pitjor rotllana dins l’aula que
has viscut, i perquè?
REFLEXIÓ
Gràcies al
tema que tracta la lectura: La conversa. Amb el grup que hem realitzat la lectura hem estat explicant
anècdotes que hem tingut amb infants en l’aprenentatge de la conversa
d’aquests. Aquest fet m’ha fet reflexionar i veure moltes realitats viscudes
per les companyes.
Personalment, penso
que tant la conversa com la parla són una base de la comunicació i un aspecte
molt important dins el desenvolupament integral dels nens/es.
A més, crec que a
l’aula la comunicació ha de ser lliure i espontània, per això és tan important
l’organització en rotllana, ja que ho facilita. Així doncs, els docents hauríem
de proporcionar aquest espai i temps ideal per tal d’oferir als infants
l’oportunitat per impulsar el desenvolupament de la seva parla dins l’aula de
forma còmoda i segura.
M’ha semblat molt interessant relacionar la lectura amb la qual ha fet el
grup 4, la qual tracta d’una escola del país basc que per treballar a l’aula
utilitza grup interactius d’una hora i mitja, en la qual interactuen pares,
mares, mestres i alumnes. Penso que és una manera d’atendre més individualment
als infants molt útil per l’aprenentatge de la comunicació i es potencia i es
fomenta el diàleg entre el grup d’iguals i entre infants-adult.
Blog
d’interes+ enllarç imatge: http://ferdemestres.blogspot.com.es/2014/02/fem-una-rotllana.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada