dimecres, 12 d’abril del 2017

Lectura VI L'art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana

Sogas, M.T. (2013) L’art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana, Guix d’infantil, 69, 18-21

PARAULES CLAU

-Rotllana -Temps -Conversar -Paraules -Espontani

RESUM + IDEES CLAU

Cada criatura necessita un temps i un ritme per apropiar-se de la  realitat comunicativa i fer-la seva.

L’art de conversar i parlar s’exercita gràcies a l’espontaneïtat dels nens i nenes que s’aboquen a la rotllana i comparteixen experiències de la seva vida quotidiana.

Així doncs, cal dir que a la rotllana es comenta una gran varietat de temes personals i vivencials, mentre alhora es desenvolupen capacitats. Com per exemple, respectar el torn, els silencis i escoltar als altres, ja que es necessita temps per aprendre a conversar a través de les paraules.

Com a Mestres hem de facilitar la lliure expressió dels infants en tot moment, regulant els espais d’espera quan calgui i generant la certesa que les seves paraules, més tard o més d’hora, sempre són recollides i compartides.

El gust per parlar i comunicar neix del fet espontani i de la llibertat de voler oferir i compartir. Però no només és comunicar per dialogar, també ho és per afinar l’articulació, la riquesa i l’estructura del llenguatge, que es nodreix amb els altres models que rep de l’entorn i amb la pròpia maduració evolutiva interna.

Conversar és un art que es va aprenent de mica en mica, dins l’aula, l’organització facilitadora per a conversar és la rotllana. L’acte de parlar i de conversar s’erigeix com un acte de creativitat individual que compartim i que adquireix la seva plena dimensió humana a la rotllana i dins la vida quotidiana. Però sobre tot per aconseguir aquest clima i aquest art de conversar el que és necessita és temps.

PREGUNTES A L’AUTOR

1. Creus que s’acaba d’aprendre a conversar en algun moment de la vida? O es un aprenentatge continu?
2. Quina ha estat la millor i la pitjor rotllana dins l’aula que has viscut, i perquè?

REFLEXIÓ

Gràcies al tema que tracta la lectura: La conversa. Amb el grup que hem realitzat la lectura hem estat explicant anècdotes que hem tingut amb infants en l’aprenentatge de la conversa d’aquests. Aquest fet m’ha fet reflexionar i veure moltes realitats viscudes per les companyes.
Personalment, penso que tant la conversa com la parla són una base de la comunicació i un aspecte molt important dins el desenvolupament integral dels nens/es.

A més, crec que a l’aula la comunicació ha de ser lliure i espontània, per això és tan important l’organització en rotllana, ja que ho facilita. Així doncs, els docents hauríem de proporcionar aquest espai i temps ideal per tal d’oferir als infants l’oportunitat per impulsar el desenvolupament de la seva parla dins l’aula de forma còmoda i segura.
M’ha semblat molt interessant relacionar la lectura amb la qual ha fet el grup 4, la qual tracta d’una escola del país basc que per treballar a l’aula utilitza grup interactius d’una hora i mitja, en la qual interactuen pares, mares, mestres i alumnes. Penso que és una manera d’atendre més individualment als infants molt útil per l’aprenentatge de la comunicació i es potencia i es fomenta el diàleg entre el grup d’iguals i entre infants-adult.


Blog d’interes+ enllarç imatge: http://ferdemestres.blogspot.com.es/2014/02/fem-una-rotllana.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada