dimecres, 12 d’abril del 2017

FITXA DE LECTURA 6: Sogas Figieras, M. Teresa (2013) El arte de conversar. Escuchar, hablar y compartir en el corro

CONCEPTES CLAU: corro, reconeixement i confiança, socialització, espai i temps, aprenentatge.


RESUM

Resultat d'imatges de turu lecturaEl corro és un espai de temps que recull les veus espontànies dels infants i dels adults. Aquest es dóna al llarg del camí d’aprenentatge dels infants, i els ajuda a “ser´´, a aprendre col·lectivament i a créixer com a integrants d’un grup.

Aquest escenari ha de ser lliure d’idees preconcebudes, la seva funció és la d’acollir a tothom que vulgui participar, tot comprenent i reconeixent allò que cada integrant vol mostrar de sí mateix. La totalitat d’aquest espai es desenvolupa en un ambient de seguretat i confiança que ajuda a comunicar els pensaments més profunds de cadascú. 

Així veiem com, l’espontaneïtat i el desig de compartir amb les altres persones, alimenten el funcionament d’aquest espai d’intercanvi comunicatiu, el qual empra la parla com a eina fonamental. Per tant el corro potencia la socialització dels infants i l’entrada a una comunitat lletrada que s’interessa pel seu benestar. Dels professionals ha de sorgir una mirada acollidora i receptiva, a través de la que els infants sàpiguen que seran escoltats.

Com a mestres hem de gestionar l’espai i el temps de manera adequada, per tal d’evitar que els infants se sentin pressionats i perdin l’interès. També cal que respectem els moments de silenci, les persones tendim a omplir-los, però a vegades són necessaris perquè les persones puguem integrar tot allò que hem escoltat.

Per acabar, cal tenir present que l’acte de comunicar es basa en la creativitat individual de cadascú que compartim amb els altres, en una transmissió de reconeixement recíproc, fet que ens ajuda a aprendre i a desenvolupar-nos com a ciutadans capaços en el món de la comunicació.


REFLEXIÓ

Primerament, vull mostrar el meu acord amb totes les idees que s’han expressat en l’article. Com a mestres cal que siguem conscients de les nostres accions per a respectar al màxim a l’infant i el seu procés d’ensenyament-aprenentatge. En qualsevol moment, en què ens comuniquem amb els infants, hem de fer-los saber que són importants per a nosaltres deixant-los espai i temps perquè s’expressin. Però també tenint present que la comunicació no serveix solament per a dialogar, sinó que també ajuda a l’infant a estructurar el coneixement del llenguatge. Per això hem de crear un entorn ric i lletrat, en què els infants puguin ser creatius en la seva dimensió per després compartir-ho amb els altres per arribar a la dimensió social.

En relació a altres lectures podem veure com totes defenen la incorporació de la lectura i l’escriptura en el context de la vida quotidiana i donen una gran rellevància a l’acte comunicatiu com un espai d’aprenentatge que condueix a la relació social i al coneixement del patrimoni cultural.

Resultat d'imatges de la ciudad de los niños tonucciPer concloure vull compartir un fragment extret d’una obra de Tonucci, F.(1996) “La Ciudad de los niños” , amb la que comparteixo les idees que s’hi exposen. Crec, com Tonucci, que la gestió que es fa del temps, per part del mestre, se centra bàsicament en els interessos d’aquest i de les famílies, no en els de l’infant. Com a mestres podem escollir entre acompanyar als infants en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge, creant un context ric i dinàmic, per tal que es desenvolupin plenament en interacció social. O podem fer tot el contrari, deixant que els infants i les oportunitats d’aprendre, tant per part de l’alumne com del mestre, s’escapin mentre nosaltres  ens mostrem indiferents al que passa.


PREGUNTES A L’AUTOR/S

- En cas que algun infant comparteixi quelcom comprometedor, com pot ser que els Reis Mags de l’Orient són els pares, com caldria actuar tenint en compte el respecte i el reconeixement que s’ha de fer de cada una de les aportacions dels infants?

- Si un infant, més aviat tímid, no participa ni comunica què podem fer des del corro per incitar-lo a participar?

- Com podem fer participar a les famílies en aquest escenari, directa o indirectament, sense utilitzar recursos ja vistos com dur fotos o explicar què hem fet durant el cap de setmana?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada