dijous, 13 d’abril del 2017

Lectura III. Freire, T. 2016. Una experiència d'hort escolar ecològic

Paraules clau

Reciclatge - hort ecològic - llenguatge oral - respecte i cura per la naturalesa - alimentació sana i ecològica.

Resum de la lectura

Aquest article, escrit per Tamara Freire titulat “Una experiència d’hort escolar ecològic” ens parla d’un projecte dut a terme a l’escola d’educació infantil O Areal, situada al costat de la platja d’A Ladeira (Baiona). Es tracta d’un projecte en el qual es transforma un hivernacle que havien creat anteriorment per reciclar les ampolles de plàstic que es generen en el dia a dia, en un hort ecològic. Aquest hort es té en compte des de tots els equips del centre a l’hora de programar les diverses activitats (bibliotecta, normalització lingüística, àrea TIC, extraescolars...). El claustre al complet participa en el disseny, el desenvolupament i l’avaluació de les diverses activitats i tot l’alumnat participa activament en el projecte. 
La metodologia que fan servir es basa en l’experimentació, a través d’experiències a través de les quals puguin relacionar coneixements. Per generar coneixements i aprendre’n realitzen diversos agrupaments dins l’horari escolar, on es realitzen tasques específiques de l’hort, i si les condicions climàtiques no ho permeten, es queden a l’aula fent treball d’investigació. Aprofiten també part dels esbarjos per tal de treballar en grups mixtos (3, 4 i 5 anys) i així generar coneixement entre iguals. Per fomentar el llenguatge oral es va realitzar una petita exposició oral en la qual els infants explicaven a cada classe què havien fet aquell dia a l’hort.
Per desenvolupar el projecte es va comptar amb la participació de tot el professorat, l’alumnat, les famílies, l’Ajuntament de Baiona alguns comerços de la zona, la Fundació Santiago Rey Fernandez-Latorre i Voz Natura.
Amb aquest projecte es desenvolupen valors com ara el respecte i la cura per la naturalesa, i es tracten qüestions com ara el gaudi de la bellesa de la natura, les possibilitats artístiques que ofereix, els hàbits nutricionals, el treball en equip, l’experimentació i la investigació. Els nens i les nenes són una part activa del procés de manipulació de l’hort. Es familiaritzen amb el vocabulari i les eines i la cura dels conreus. Es procura donar als infants una educació ambiental, de respecte al medi i de relació entre essers humans entre si i amb la natura.
Es duen a terme tres tipus d’avaluació. S’avalua el treball del professorat, s’avalua el projecte en si i s’avalua la tasca de l’alumnat.
A mode de conclusió es considera que fomentar la posada en marxa d’un hort ecològic a l’escola és un recurs didàctic per promoure una alimentació sana i ecològica i es fa una relació de les actuacions que es duen a terme per a tal fi. 

Idees destacades: 
  • El claustre al complet participa en el disseny, el desenvolupament i l’avaluació de les diverses activitats i tot l’alumnat participa activament en el projecte
  • generar coneixement entre iguals / fomentar el llenguatge oral.
  • es desenvolupen valors com ara el respecte i la cura per la naturalesa.
  • la posada en marxa d’un hort ecològic a l’escola és un recurs didàctic per promoure una alimentació sana i ecològica.

Preguntes plantejades a l’autor

  • Diu que per aprendre coneixements i generar-ne, van realitzar diversos agrupaments dintre l’horari escolar per realitzar treballs específics de l’hort. De quina manera es van fer aquestes agrupacions, i de quina manera es generen i s’aprenen coneixements?
  • Diu que per fomentar el llenguatge oral, van realitzar una petita exposició en la qual els nens i nenes explicaven a cada classe el que havien fet aquell dia a l’hort. Això es va fer només un dia? No els hi sembla que amb un projecte de tal envergadura hi ha moltes més oportunitats per treballar el llenguatge oral, i que no cal que la situació sigui tan forçada com ho és el fet d’exposar davant de tot el grup?
  • No es parla en cap moment d’atenció a infants amb NEE. De quina manera es planteja aquest projecte per afrontar l’atenció a aquest tipus d’alumnat?

Comentari personal 

En llegir aquest article hi hagut una idea que m’ha semblat interessant, com és el fet d’elaborar un projecte on s’engresqui als nens i nenes a prendre consciència sobre el respecte a la natura i el medi ambient. Crec que el fet de crear un hort ecològic a l’escola és un recurs molt gran, del qual es poden generar molts coneixements i es poden crear moltes situacions d’aprenentatge. Crec que es tracta d’una oportunitat per poder treballar de manera transversal totes les àrees, però també penso que per tal que això passi, hi ha d’haver una tasca d’observació molt gran per part del professorat, primer per saber quines són les necessitats de l’alumnat i després per poder avaluar si el projecte està resultant profitós per a l’alumnat. 
Pel que fa a l’article en si, però, hi ha hagut alguns arguments que m’han semblat una mica forçats. Un exemple és la manera com explica que es fomenta l’ús del llenguatge oral mitjançant el projecte de l’hort. Diu que els nens i nenes realitzen una exposició a cada classe explicant el que han fet aquell dia a l’hort. Em sembla una manera forçada de treballar l’oral, doncs el projecte pot oferir moltes oportunitats molt més naturals per treballar aquesta àrea.
A més a més, he trobat que els temps verbals utilitzats generen confusió en el lector, perquè a vegades es parla en present (el claustre participa, proporcionem experiències...) i a vegades utilitza el passat perifràstic (vam realitzar, ens van ajudar...), la qual cosa fa dubtar de si es tracta d’un projecte consolidat, que es desenvolupa durant tot l’any, o si ha estat un petit projecte passatger.
També he trobat a faltar detall o explicitació en algun moment com per exemple quan diu que per generar coneixement es fan diversos agrupaments, però no explica cap característica d’aquests agrupaments ni tampoc exemplifica de quina manera es genera el coneixement.
Una altra cosa que m’ha cridat l’atenció és que diu que aprofiten temps de l’esbarjo per poder treballar a l’hort amb grups mixtes (3, 4 i 5 anys). Jo crec que l’espai de l’esbarjo és un espai de temps (per a mi gairebé sagrat) que s’ha de respectar i on els nens i les nenes s’han de dedicar exclusivament a jugar a allò que ells volen. Crec que no cal haver d’utilitzar l’esbarjo, perquè coincideixen els diversos grups, sinó que es poden organitzar grups interedat en qualsevol altre moment, amb una mica d’organització.
Finalment, un altre aspecte que m’ha cridat l’atenció d’aquest article és que es parla molt del respecte a la natura, al medi ambient i de sobte a les conclusions no se’n parla, sinó que les conclusions fan referència als hàbits d’alimentació saludables. Per a mi aquesta idea queda totalment despenjada de la resta del text. Penso que les conclusions haurien resumir breument les idees més importants, per tal de reforçar els arguments, i després, si es vol afegir la idea dels hàbits d’alimentació saludable, fer-ho, però no basar les conclusions en un punt que gairebé no s’ha tractat en tot l’article.
M’agradaria aportar amb aquest comentari un recurs que podem trobar a l’xtec on ens parla de l’hort a l’escola i de tot allò que implica el fet de poder desenvolupar un projecte d’hort.

Imatge:http://www.elauladepapeloxford.com/la-creacion-de-un-huerto-escolar/?lang=ca

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada