Idees
clau
Com acollim emocionalment els infants amb la manera de parlar
L’article ens presenta diverses idees
clau de com comunicar-nos amb els infants: importància i recollir allò que ens
diuen; establir i mantenir la mirada; observar l’expressió facial i corporal;
escoltem globalment; convidem amb la nostra actitud.
La veu i les paraules han d’anar a
la par. Emocionalment no podem dir una cosa i dir unes paraules incoherents amb
l’entonació emocional que hi hem posat. Ja que això els infants ho capten i
només es queden amb l’entonació moltes vegades.
Reflexionar sobre com i quan parlem com a educadores
Hem
de parlar amb claredat, amb un llenguatge precís i amb una entonació melòdica
per tal d’arribar als infants. Per
arribar a fer tot així bé hem de parar i reflexionar sobre com diem les coses,
quan les dies,... la millor manera per fer-ho és veuran en diversos moments de
la nostra activitat quotidiana a través de filmacions.
Els
contes són un mitja clau per comunicar-nos amb els infants, normalment ho fem
amb imatges i de tant n tan mantenim
contacte visual amb ells. També hauríem de provar fer-ho sense aquestes imatges
i potenciar la nostra expressivitat, gest, veu, paraules i mantenir els ulls connectats
tota l’estona.
Hem
de cuidar el nostre vocabulari quan ens dirigim cap als infants. Hem d’intentar
evitar les paraules contundents, com mai o sempre, que no ens donen peu a
canviar.
Ambient
L’ambient
ha de ser l’adequat. No hem de forçar la veu hem d’intentar que l’entorn ens
acompanyi.
Una
altre cosa que hem de tenir en compte és que no hem d’ensenyar a sentir sense
escolat. Si tenim tot el dia la música posada estarem afavorint a la primera premissa,
en canvi, si la posem només en moment que hem d’escoltar la música afavorirem l’escolta
activa.
Paraules
clau:
- Comunicar-se
- Entendre
- Parlar
- Escolta global
- Proximitat
Preguntes
- Com establir la comunicació amb infants amb necessitats educatives específiques entre la mestra i ell i entre els companys?
Reflexió
- Observacions personals
Crec que és una
lectura molt adequada i amena de llegir. Crec que és molt útil per reflexionar
una mica envers com ens relacionem nosaltres amb els infants que tenim contacte
directe (si donem missatges massa complexes, si no mirem als ulls, si ho fem en
un ambient poc adequat, si no tenim sintonia entre la veu i les paraules,...).
Crec que és molt important prendre consciència del que fem en cada moment i
també del que diem, perquè darrera de les paraules sempre hi ha un missatge que
es transmet amb el cos i l’emoció i que moltes vegades potser molt més dolorós que
el que diem. Per això veig indispensable fer una reflexió de com ens relacionem
amb les persones a la nostra vida quotidiana per poder-ho portar després ala
nostra professió.
- Relacionar el text amb altres lectures:
Aquest
text el puc relacionar amb la lectura 2: on ens explica la importància de la espontaneïtat
i el fet de donar espai als infants. Hi posa molt èmfasi al fet d’aprendre a
parlar i escoltar a través de la rotllana. La relaciono perquè per poder fer
aquest tipus d’activitat considero que l’ambient ha de ser l’adequat i a més a
més la mestra ha d’estar molt receptiva a tos els infants amb els missatges
clars i precisos perquè pugui arribar a tothom i tothom hi pugui participar.
- Enllaç:
Aquí us deixo un
enllaç a un article del pou de la gallina que parla sobre la comunicació
amb els infants:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada