divendres, 14 d’abril del 2017

Llegir en família


Idees clau

Què llegir?

La lectura si és compartida des d’edats primerenques amb les famílies obre més portes a que aquests infants siguin millors lectors de gran. Hi ha nuclis familiars on aquest fet es donarà de manera natural per la seva organització familiar i els seus gustos i hi ha altres que serà una cosa nova, extraordinària i que hauran de cercar noves maneres per tal de poder compartir la lectura amb els infants.
Sempre quan parlem de llegir amb infants el primer que se’ns passa pel cap són els contes. Són una eina molt potent per a compartir amb els infants, en un primer moment amb les imatges i més endavant amb les narracions, però també hem de considerar altres moments com l’escriptura que es dóna a la vida quotidiana en aquesta escriptura els infants li donaran un sentit i tindran un interès per voler-ho desxifrar i saber que hi posa.
Cal evitar activitat mecàniques i sense sentit perquè poden tenir l’efecte contrari: anul·lar l’interès de l’infant envers la lectura i l’escriptura.

Com llegir?

Es convida a les famílies a o voler utilitzar un paper de mestra molt directiu, és a dir, de no marcar la lectura ni controlar les pàgines que llegeixen sinó de fer una lectura conjunta. De buscar-hi l’emoció  i endinsar-se totes dues dins del conte. Intentar que l’infant sigui el que ens marqui el ritme deixant-se endur per l’emoció. I com ja hem esmentat abans utilitzar situacions quotidianes per convidar a l’infant a participar.

Quan llegir?

Esta bé marcar moment diaris per així assegurar-nos de què la lectura es porta a terme però hem de cercar moments del dia que vagin bé tan als adults i als infants i que es faci un moment amè i satisfactori. També hem d’aprofitar els moments quotidians i naturals que es donen. Hem d’intentar que en cap cas es torni una obligació o una imposició perquè sinó faríem que l’infant avorrís la lectura.
Si a l’infant no li “agradés llegir” hauríem de cercar què li passa? Perquè no vol? I buscar quins són els seus interessos o altres alternatives per portar a terme una lectura sana i satisfactòria per l’infant.

Paraules clau
  •         Lectura
  •         Infants
  •         Famílies
  •         Vida quotidiana
  •         No imposar

Preguntes

Com involucrar a les famílies?
Com traslladar això a l’escola sense que llegir sembli una tasca de deures?

Reflexió

  •          Observacions personals:
Aquesta lectura m’ha agradat molt per diversos motius, primer de tot perquè considero que és una lectura molt amena de llegir i molt interessant tot allò que diu ja que d’una manera o d’una altre ho podem aplicar a la nostre professió i ens pot fer reflexionar sobre la nostre tasca docent.

Crec que sobre el tema de la lectura amb famílies ara se’n comença a parlar una mica més però que tot i així se’n parla poc. Ara les biblioteques comencen a fer moltes activitats per infants menuts amb els seus pares per fomentar la lectura amb infant i famílies. Crec que són iniciatives molt maques i que poden aportar molts beneficis per tots aquelles infants qui hi puguin participar. Però també considero que s’hauria de viral el missatge següent:  a la vida quotidiana hi torbem molts moments de lectura i d’escriptura i que potser són els més interessants pels infants. Crec que nosaltres hauríem de saber i explicar com potenciar aquests moments o com implicar-los. I també hem de ser conscients que hi ha moltes famílies que per diverses situacions no poden dedicar aquesta estona als infants de lectura i potser amb aquest missatge podrien dedicar-li aquests moments de la vida quotidiana.




  •          Enllaç:
      Un enllaç amb recursos per oferir a les famílies:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada