Idees
clau
Què
llegir?
La
lectura si és compartida des d’edats primerenques amb les famílies obre més
portes a que aquests infants siguin millors lectors de gran. Hi ha nuclis
familiars on aquest fet es donarà de manera natural per la seva organització
familiar i els seus gustos i hi ha altres que serà una cosa nova, extraordinària
i que hauran de cercar noves maneres per tal de poder compartir la lectura amb
els infants.
Sempre
quan parlem de llegir amb infants el primer que se’ns passa pel cap són els
contes. Són una eina molt potent per a compartir amb els infants, en un primer
moment amb les imatges i més endavant amb les narracions, però també hem de considerar
altres moments com l’escriptura que es dóna a la vida quotidiana en aquesta escriptura
els infants li donaran un sentit i tindran un interès per voler-ho desxifrar i
saber que hi posa.
Cal
evitar activitat mecàniques i sense sentit perquè poden tenir l’efecte
contrari: anul·lar l’interès de l’infant envers la lectura i l’escriptura.
Com
llegir?
Es
convida a les famílies a o voler utilitzar un paper de mestra molt directiu, és
a dir, de no marcar la lectura ni controlar les pàgines que llegeixen sinó de
fer una lectura conjunta. De buscar-hi l’emoció i endinsar-se totes dues dins del conte.
Intentar que l’infant sigui el que ens marqui el ritme deixant-se endur per l’emoció.
I com ja hem esmentat abans utilitzar situacions quotidianes per convidar a l’infant
a participar.
Quan
llegir?
Esta
bé marcar moment diaris per així assegurar-nos de què la lectura es porta a terme
però hem de cercar moments del dia que vagin bé tan als adults i als infants i
que es faci un moment amè i satisfactori. També hem d’aprofitar els moments quotidians
i naturals que es donen. Hem d’intentar que en cap cas es torni una obligació o
una imposició perquè sinó faríem que l’infant avorrís la lectura.
Si
a l’infant no li “agradés llegir” hauríem de cercar què li passa? Perquè no
vol? I buscar quins són els seus interessos o altres alternatives per portar a
terme una lectura sana i satisfactòria per l’infant.
Paraules
clau
- Lectura
- Infants
- Famílies
- Vida quotidiana
- No imposar
Preguntes
Com involucrar a les famílies?
Com traslladar això a l’escola sense que
llegir sembli una tasca de deures?
Reflexió
- Observacions personals:
Aquesta
lectura m’ha agradat molt per diversos motius, primer de tot perquè considero
que és una lectura molt amena de llegir i molt interessant tot allò que diu ja
que d’una manera o d’una altre ho podem aplicar a la nostre professió i ens pot
fer reflexionar sobre la nostre tasca docent.
Crec
que sobre el tema de la lectura amb famílies ara se’n comença a parlar una mica
més però que tot i així se’n parla poc. Ara les biblioteques comencen a fer
moltes activitats per infants menuts amb els seus pares per fomentar la lectura
amb infant i famílies. Crec que són iniciatives molt maques i que poden aportar
molts beneficis per tots aquelles infants qui hi puguin participar. Però també
considero que s’hauria de viral el missatge següent: a la vida quotidiana hi torbem molts moments
de lectura i d’escriptura i que potser són els més interessants pels infants. Crec
que nosaltres hauríem de saber i explicar com potenciar aquests moments o com
implicar-los. I també hem de ser conscients que hi ha moltes famílies que per
diverses situacions no poden dedicar aquesta estona als infants de lectura i
potser amb aquest missatge podrien dedicar-li aquests moments de la vida
quotidiana.
- Enllaç:
Un enllaç amb recursos per oferir a les famílies:
http://www.aepv.net/Escola-de-pares-i-mestres-per-a-la-lectura/LLEGIR-AMB-LA-FAMuLIA_va_15_81.html
Un enllaç amb recursos per com fomentar la lectura a la llar:
Un enllaç amb recursos per com fomentar la lectura a la llar:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada