SÍNTESI
La comunicació i el llenguatge parlat són un tàndem indivisible.
Escoltar, entendre i parlar és el paradigma que constitueix l’adquisició
del llenguatge verbal. En aquestes accions, cada infant conflueixen les seves capacitats
perceptives, cognitives, motrius, relacionals, emocionals i comunicatives. Per a una criatura petita, parlar és la manera
més elaborada de manifestar el seu desig de comunicar-se.
La vivència comunicativa està íntimament
relacionada amb el vincle emocional. El benestar emocional és un factor capaç
de modificar el procés de desenvolupament d’un infant; però molt especialment
en l’àmbit de la comunicació, el llenguatge i la parla.
L’escolta oberta cap a l’entorn és una
condició indispensable perquè el procés d’adquisició del llenguatge flueixi, i
això depèn, del seu estat emocional: sentir-se acollit, diferenciat, estimat,
cuidat i respectat. La rotllana és una estructura afavoridora de la comunicació
i el llenguatge parlat; conté i dóna cabuda a totes les individualitats, tot
respectant i afavorint la noció de la col·lectivitat. La mirada i la veu
pausada i asseguradora de la mestra pot afavorir la lliure i alhora gestionada
expressió lingüística i emocional de cada infant.
Totes les vivències de la quotidianitat tenen un potencial inesgotable per
adquirir el llenguatge i la parla. És important que, a l’escola, es pugui gaudir d’unes
vivències, d’uns espais i d’uns materials motivadors, acurats i diversos. Alhora,
cal donar cabuda a tot allò que l’infant ha viscut fora de l’espai escolar i
que vol compartir amb la mestra i pot ser amb els altres companys. Tots els nostres pensaments i sentiments
són captats pels infants molt abans que aparegui la primera paraula.
La importància del diàleg com a únic i autèntic punt de trobada entre
persona adult i infant. El diàleg és l’espai relacional que fa possible una comunicació adequada i
que, alhora, és capaç de generar llenguatge verbal. El diàleg apareix molt
abans que ho faci la primera paraula.
PARAULES CLAU
Comunicació, llenguatge parlat, escolta oberta, col·lectivitat,
diàleg.
PREGUNTES A L’AUTOR
Si la comunicació i el llenguatge parlat són un tàndem,
com s’hauria de fer amb els infants amb qualsevol tipus de discapacitat: sordesa,
ceguesa, mutisme...?
REFLEXIÓ PERSONAL
El que tots tenim clar és que el llenguatge parlat és el
mitjà de comunicació per excel·lència. Està molt bé tenir a l’abast articles com
aquest que informen sobre la importància i les funcions de la comunicació i el
llenguatge parlat, però en situacions “ordinàries”. Ara bé, és molt possible
que en un futur, com a mestre, jo em trobi amb infants que necessitin una ajuda
especial. Em refereixo a infants sords, muts, cecs o, fins i tot, amb trastorns
del llenguatge. Sí que és cert que, normalment, hi ha especialistes que s’encarreguen
d’aquest àmbit, però considero que tot docent ha d’estar format també de manera
que pugui donar suport a nens i nenes amb un altre tipus de capacitat (ja que
jo no les considero “discapacitats”).
Per tant, la meva petició i/o suggeriment per futures
ocasions, és que també es treballi aquest tipus de coneixements, que de ben
segura estic que hi ha articles informatius en aquest àmbit. Si més no, jo n’he
trobat un, en el qual m’he inspirat per fer la meva reflexió personal.
“Aquests
darrers dies, a les notícies haurem sentit a parlar de la reivindicació que fan
algunes famílies amb fills sords. Demanen que la llengua de signes sigui
considerada una llengua tan vàlida com la llengua oral. El més important és que l’alumnat sord disposi de totes les
eines educatives i lingüístiques necessàries per al seu desenvolupament” (Anna Nolla, 2016)
Clicant a la fotografia us envio directament a la web!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada