dimarts, 11 d’abril del 2017

Nascuts per llegir





Paraules clau: Primera infància, famílies, hàbits, entitats educatives, gust per la lectura, salut

Resum

La lectura d’aquesta setmana ha estat la titulada “Nascuts per llegir: Projecte de promoció de la lectura per a la primera infància” de l’autora Marta Roig que tracta sobre un projecte que promou el gust per la lectura entre les criatures de 0 a 3 anys.

Aquest projecte és molt interessant, ja que es treballa de forma cooperativa entre diferents entitats públiques: l’ajuntament, els CAP’s i les biblioteques públiques. L’ajuntament, per tal de poder iniciar el projecte ha de firmar un conveni i desprès a través dels centres de salut hi ha diferents recursos que informen a les famílies amb nadons o amb futurs nadons de les possibilitats d’aquest programa i aquestes van a la biblioteca on hi ha muntat un espai per atenció a la primera infància per a fomentar la lectura d’aquests nadons on hi trobem tant racons de pares, com contes pels infants com recursos per a la lectura. Més enllà de l’activitat local, les famílies poden gaudir també de materials, orientacions i propostes desenvolupades per la mateixa coordinació del programa.

Aquest programa promou experiències compartides entre pares i fills a partir del llibre i la primera literatura. L’objectiu que es planteja és despertar el gust per la lectura des del primer mes de vida, ja que és una eina fonamental pel desenvolupament integral dels infants. No pretén avançar aprenentatges sinó que intenta actuar sobre els hàbits familiars perquè la lectura es gaudeixi amb normalitat i de manera quotidiana.
Al final de l'article es donen unes estadístiques de com està anant aquest programa tant a Catalunya com a Andorra i es manifesta que s'està millorant per tal de multiplicar les famílies beneficioses i continuar l'educació.
Com a conclusió, es podria dir que i tot i que només es parli d’aquest projecte concret també n’hi ha d’altres i, per tant, cada cop hi ha més possibilitats de lectura pels infants de 0 a 3 anys cosa que és molt beneficiosa tant per a les famílies com pels infants.


Preguntes

-Penses que cada vegada trobarem més aquest projecte a diferents poblacions i que des de l’escola podem promoure que les famílies en facin ús?

-Per què creus que encara és tan poc conegut aquest projecte tot i tenir un fons i uns objectius tan interessants?


Reflexió

Des del meu punt de vista penso que és un projecte molt interessant i que, com educadores, podem fomentar aquestes possibilitats que dóna el context més proper a les famílies com pot la lectura en edats primerenques en una biblioteca o un cap. D’altra banda penso que no funciona com hauria de funcionar perquè la societat d’avui no té temps per pair necessitats tan bàsiques en educació i deixen de banda buscar un moment per tenir hàbits lectors amb els seus fills. Penso que molts cops i en moltes famílies hi ha un interès molt elevat en la excel·lència en els aprenentatge dels fills però les famílies fan responsables únicament a les escoles, sense pensar-hi que ells també han de col·laborar en la tasca d’educar. Com hem pogut llegir, aquest programa va destinat a pares amb nadons i en l’influencia de la lectura en els primers mesos del nen/a. Moltes d’aquestes famílies podrien aprofitar el mesos de maternitat o paternitat per fer activitats amb els seus fills amb una visió de futur, com seria aquest projecte, ja que va més enllà. No només donen un espai de lectura sinó també d’acostament a l’infant i al seu context més proper.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada