divendres, 14 d’abril del 2017

La construcción de la lengua oral

Idees clau:

-         Al néixer venim predeterminats per aprendre el llenguatge natural: disposem d’un mecanisme mental genèticament transmès que ens permet fer-nos amb la llengua del nostre entorn immediat. La necessitat del medi social per a què el llenguatge es desenvolupi. Un nen a qui ningú parla, no aprendrà a parlar.

Segons Chomsky, aquets mecanisme anomenat LAD: Language Acquisition Device disposa d’un elements necessaris per distingir els sorolls de la parla, la gramàtica universal. Segons ell, la seva existència és real ja que els infants amb molt poques dades poden ser molt creatius. Chomsky forma part de la corrent innatista.
Altres innatistes diuen que la intervenció del medi social és crucial perquè el llenguatge es desenvolupi. Ja que sense aquesta interacció social aquests mecanismes dels quals parla Chomsky no s’activarien.
“La presencia de la llengua natura es sine qua non per a què els mecanismes innats s’activin”.

-         La intel·ligència és el mecanisme que utilitzem per adaptar-nos al medi.

Segons Piaget, a través de la nostra experiència guardem els coneixements que n’obtenim en forma d’esquemes. Quan anem obtenint més experiències anem ampliant aquests esquemes que hem anat fent i n’anem creant de nous. Aquest esquemes cada vegada es tornen més complexes: es genera una diferència entre el que ja sabem i el nou aprenentatge a fer que ens genera un conflicte cognoscitiu que es resol a través de mecanismes d’assimilació, acomodació i d’equilibri. D’aquesta manera anem construint el llenguatge. Tots aquests esquemes ja creats ens serveixen per adaptar-nos al medi davant de situacions similars. Aquest és el resultat del desenvolupament de la intel·ligència.


-    Que la dotació genètica s’activi i es desenvolupi al màxim de les seves possibilitats, sembla determinat per les oportunitats que tenen els infants per interactuar amb els adults.

Deixant de banda la discussió entre l’adquisició del llenguatge a través de factors combinats, els innats i els culturals, ara mateix cap persona posa en dubte que el medi social configura en gran mesura el desenvolupament lingüístic i intel·lectual.
Aquest aprenentatge comença a casa des de ben petits i es continua construint a l’escola. L’adult el guia cap el desenvolupament del llenguatge i la comprensió del món. També li serveix a l’infant com a model per entendre i habitar en el món.
L’infant quan entri a l’escola entrarà en un llenguatge “públic” que li aportarà uns beneficis per seu llenguatge oral ja que n’obtindrà un llenguatge més elaborat i un vocabulari més ampli, així com agafarà consciència dels usos socials de les llengües agafat cada vegada més consciència sobre la paraula.


 Paraules clau:
  •          Construcció del llenguatge
  •          Comunicació
  •          Llengua oral
  •          Constructivisme
  •          Intel·ligència

Preguntes
  •          Si l’infant presentes alguna necessitat educativa específica com és la sordesa, com intervé l’entorn per millorar la seva comunicació?
Reflexió:
  •          Observacions personals

 Crec que és un lectura molt interessant per refrescar matèria ja donada en altres assignatures així com per ampliar coneixement i obrir noves mirades.  Tot i això vull esmentar que crec que ha sigut una lectura massa teoria i que en alguns moment s’ha fet una mica feixuga pel llenguatge utilitzat en el text o perquè eren coses que ja coneixíem.

També considero que és una lectura important com a mestres per tot el que diu, perquè et fa entendre o et dóna una visió sobre les teories que com a educadores hem de tenir molt clares. Considero que quan entrem en una aula no entrem pensat que farem la nostra tasca d’una manera piagetana o chomskiana però crec que si que ens han de servir per reflexionar sobre la nostra pràctica docent i anar-la enriquint.

  • Enllaç:

Deixo l’enllaç d’una escola que descriu la seva metodologia a través d’un enfocament constructivista:

Per últim us deixo un enllaç que explica com el constructivisme pot confluir en entorn d’aprenentatge virtual:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada