Idees clau:
-
Al néixer
venim predeterminats per aprendre el llenguatge natural: disposem d’un
mecanisme mental genèticament transmès que ens permet fer-nos amb la llengua
del nostre entorn immediat. La necessitat del medi social per a què el llenguatge
es desenvolupi. Un nen a qui ningú parla, no aprendrà a parlar.
Segons Chomsky, aquets mecanisme anomenat LAD: Language Acquisition
Device disposa d’un elements necessaris per distingir els sorolls de la parla,
la gramàtica universal. Segons ell, la seva existència és real ja que els
infants amb molt poques dades poden ser molt creatius. Chomsky forma part de la
corrent innatista.
Altres innatistes diuen que la intervenció del medi social és crucial perquè
el llenguatge es desenvolupi. Ja que sense aquesta interacció social aquests
mecanismes dels quals parla Chomsky no s’activarien.
“La presencia de la llengua natura es sine qua non per a què els mecanismes
innats s’activin”.
-
La intel·ligència
és el mecanisme que utilitzem per adaptar-nos al medi.
Segons Piaget, a través de la nostra experiència guardem els
coneixements que n’obtenim en forma d’esquemes. Quan anem obtenint més
experiències anem ampliant aquests esquemes que hem anat fent i n’anem creant
de nous. Aquest esquemes cada vegada es tornen més complexes: es genera una
diferència entre el que ja sabem i el nou aprenentatge a fer que ens genera un
conflicte cognoscitiu que es resol a través de mecanismes d’assimilació,
acomodació i d’equilibri. D’aquesta manera anem construint el llenguatge. Tots
aquests esquemes ja creats ens serveixen per adaptar-nos al medi davant de
situacions similars. Aquest és el resultat del desenvolupament de la
intel·ligència.
- Que la
dotació genètica s’activi i es desenvolupi al màxim de les seves possibilitats,
sembla determinat per les oportunitats que tenen els infants per interactuar
amb els adults.
Deixant de banda la discussió entre l’adquisició del llenguatge a
través de factors combinats, els innats i els culturals, ara mateix cap persona
posa en dubte que el medi social configura en gran mesura el desenvolupament lingüístic
i intel·lectual.
Aquest aprenentatge comença a casa des de ben petits i es continua
construint a l’escola. L’adult el guia cap el desenvolupament del llenguatge i
la comprensió del món. També li serveix a l’infant com a model per entendre i
habitar en el món.
L’infant quan entri a l’escola entrarà en un llenguatge “públic” que li
aportarà uns beneficis per seu llenguatge oral ja que n’obtindrà un llenguatge
més elaborat i un vocabulari més ampli, així com agafarà consciència dels usos
socials de les llengües agafat cada vegada més consciència sobre la paraula.
- Construcció del llenguatge
- Comunicació
- Llengua oral
- Constructivisme
- Intel·ligència
Preguntes
- Si l’infant presentes alguna necessitat educativa específica com és la sordesa, com intervé l’entorn per millorar la seva comunicació?
- Observacions personals
També considero que és una lectura important com a mestres per tot el
que diu, perquè et fa entendre o et dóna una visió sobre les teories que com a
educadores hem de tenir molt clares. Considero que quan entrem en una aula no
entrem pensat que farem la nostra tasca d’una manera piagetana o chomskiana
però crec que si que ens han de servir per reflexionar sobre la nostra pràctica
docent i anar-la enriquint.
- Enllaç:
Deixo l’enllaç d’una escola que descriu la seva metodologia a través d’un
enfocament constructivista:
Per últim us deixo un enllaç que explica com el constructivisme pot
confluir en entorn d’aprenentatge virtual:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada