LECTURA
5: LES INTERACCIONS SÓN LA CLAU PER APRENDRE A LLEGIR
IDEES CLAU
ü
El fet que les famílies llegeixin
amb els infants potencia l’escriptura i la
lectura.
ü Els infants
necessiten interaccions per construir l’interès per la
lectura i aprendre a descodificar els codis i a donar sentit als símbols escrits.
ü L'aprenentatge
de la lectura no s'ha de fomentar només a l'escola, la família, per exemple,
també té un paper molt important.
ü Els infants
procedents de famílies lectores solen demanar per llegir, molt abans que els
infants que procedeixen de famílies on la lectura es mostra absent.
ü Els infants
haurien de poder manipular i experimentar amb les lletres, els sons i les
paraules escrites des de ben petits. És important introduir la lectura en edats
primerenques.
RESUM
Aquesta lectura és una entrevista dirigida a Marta Soler, doctorada
a Harvard i professora de la Universitat de Barcelona. L’article està fet per
Cristina Elorza i Francisco Luna i va ser publicat a la revista Guix Infantil
al juliol del 2013. L’entrevista se centra a demostrar que els infants són capaços d’aprendre, conèixer i
realitzar mecanismes per saber llegir i escriure.
En aquest article, Marta Soler defensa la importància de les
interaccions (de la mateixa manera que Vigotsky) durant el procés d’aprenentatge de
la lectura i l’escriptura posant èmfasi en la
implicació de les famílies. Considera que
les interaccions són un dels aspectes claus perquè les criatures esdevinguin
lectores. Per tant, l’aprenentatge lector no és un procés individual, sinó que
mostra aspectes individuals i d’altres que s’han d’aprendre de forma
col·lectiva, a través de la interacció.
Marta Soler considera, també, com aspectes claus per aprendre a llegir la
formació i la interacció amb les famílies. Quan fem referència a la interacció
familiar és important esmentar que els infants procedents de famílies lectores
solen demanar per llegir molt abans que els infants que procedeixen de famílies
on la lectura es mostra absent. Segons l’especialista una persona lectora és
aquella a la qual li agrada llegir, però que, a més és capaç de parlar i
compartir coneixements sobre el que està llegint.
A més, la Marta Soler especifica que hi ha molts centres que organitzen
espais de lectura per a les famílies i els infants com, per exemple,
biblioteques tutoritzades o clubs de mares i pares que donen suport
acadèmic i també diu que aquestes propostes són molt beneficioses tant per a
les famílies no lectores, ja que les ajuda a potenciar aquest hàbit com per a
les famílies lectores per a enriquir-lo. El projecte del qual més parla la
Marta Soler és el projecte INCLUD-ED que intenta identificar estratègies
pedagògiques per a l’èxit en l’educació i la inclusió i promou la cohesió
social.
La nostra lectura ens explicava que els infants menors de 6 anys també
tenen la capacitat d’adquirir el llenguatge, i si el seu context fos ric en la
lecto-escriptura milloraria la seva predisposició a aquest aprenentatge.
D’altra banda hi ha molts autors amb una opinió diferent: els nens han
d’aprendre a llegir quan tinguin la motivació per aquest aprenentatge.
Per tant, no hi ha una clara opinió sobre si s’ha de potenciar un entorn
lector des de petits o no i com a docents, cadascú fa el que creu convenient o
el que es consensua en cada escola. Tot i això, en els primers anys de vida
dels infants és la família la que fa que l’infant se situï en un entorn lector
o en un no lector, i, per tant, si potencien l’aprenentatge del llenguatge des
que són nadons o no.
PREGUNTES PER A L’AUTOR:
- Els serveis per
a famílies que s’esmenten a l’article estan presents en totes les escoles
espanyoles? S’ofereixen de forma gratuïta?
-
Si ens trobéssim amb
el cas d’una família analfabeta, quin recurs els hi oferiríem?
REFLEXIÓ
Estic d’acord amb
el fet que les famílies han de fomentar la lectura pels més petits, però és
important no forçar a l’infant a aprendre a llegar o escriure. En les edats
primerenques el més important és el joc ja que a partir d’aquest sorgeixen
molts aprenentatges.
En alguns casos succeeix
una sobreestimulació de la lectura que provoca estrès a l’infant, ja que estan sotmesos
a aprendre molt ràpidament i per tant, això pot derivar a sentir-se fracassats.
Per la qual cosa, és important fer-ne un bon ús de la lectura i proporcionar a
l’infant un temps necessari per tal que aprendre es converteixi en una
necessitat pròpia de l’infant.
Aquesta lectura s’assembla molt al text del
grup tres, perquè parla de la importància de l’escriptura i la lectura en família.
En ambdós articles podem observar un seguit d’aspectes positius que influeixen
en els infant. A més, la tercera lectura proposa idees per superar el desinterès
dels infants per la lectura. En els dos articles, es dóna èmfasi en la
interacció de l’infant amb un adult, tal com esmenta l’autor Vygotsky. “Lo que un niño puede
hacer hoy con ayuda, será capaz de hacerlo por sí mismo mañana”. En aquesta frase,
l’autor expressa que és molt important l’acompanyament de l’adult per aprendre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada