diumenge, 9 d’abril del 2017

Lectura (5( I Entrevista Soler-Gallart

LECTURA 5: LES INTERACCIONS SÓN LA CLAU PER APRENDRE A LLEGIR

IDEES CLAU

ü  El fet que les famílies llegeixin amb els infants potencia lescriptura i la lectura.
ü  Els infants necessiten interaccions per construir linterès per la lectura i aprendre a descodificar els codis i a donar sentit als símbols escrits.
ü  L'aprenentatge de la lectura no s'ha de fomentar només a l'escola, la família, per exemple, també té un paper molt important.
ü  Els infants procedents de famílies lectores solen demanar per llegir, molt abans que els infants que procedeixen de famílies on la lectura es mostra absent.
ü  Els infants haurien de poder manipular i experimentar amb les lletres, els sons i les paraules escrites des de ben petits. És important introduir la lectura en edats primerenques.

RESUM

Aquesta lectura és una entrevista dirigida a Marta Soler, doctorada a Harvard i professora de la Universitat de Barcelona. Larticle està fet per Cristina Elorza i Francisco Luna i va ser publicat a la revista Guix Infantil al juliol del 2013. Lentrevista se centra a demostrar que els infants són capaços daprendre, conèixer i realitzar mecanismes per saber llegir i escriure.
En aquest article, Marta Soler defensa la importància de les interaccions (de la mateixa manera que Vigotsky) durant el procés daprenentatge de la lectura i lescriptura posant èmfasi en la implicació de les famílies. Considera que les interaccions són un dels aspectes claus perquè les criatures esdevinguin lectores. Per tant, l’aprenentatge lector no és un procés individual, sinó que mostra aspectes individuals i d’altres que s’han d’aprendre de forma col·lectiva, a través de la interacció.
Marta Soler considera, també, com aspectes claus per aprendre a llegir la formació i la interacció amb les famílies. Quan fem referència a la interacció familiar és important esmentar que els infants procedents de famílies lectores solen demanar per llegir molt abans que els infants que procedeixen de famílies on la lectura es mostra absent. Segons l’especialista una persona lectora és aquella a la qual li agrada llegir, però que, a més és capaç de parlar i compartir coneixements sobre el que està llegint.
A més, la Marta Soler especifica que hi ha molts centres que organitzen espais de lectura per a les famílies i els infants com, per exemple, biblioteques tutoritzades o clubs de mares i  pares que donen suport acadèmic i també diu que aquestes propostes són molt beneficioses tant per a les famílies no lectores, ja que les ajuda a potenciar aquest hàbit com per a les famílies lectores per a enriquir-lo. El projecte del qual més parla la Marta Soler és el projecte INCLUD-ED que intenta identificar estratègies pedagògiques per a l’èxit en l’educació i la inclusió i promou la cohesió social.

La nostra lectura ens explicava que els infants menors de 6 anys també tenen la capacitat d’adquirir el llenguatge, i si el seu context fos ric en la lecto-escriptura milloraria la seva predisposició a aquest aprenentatge. D’altra banda hi ha molts autors amb una opinió diferent: els nens han d’aprendre a llegir quan tinguin la motivació per aquest aprenentatge.

Per tant, no hi ha una clara opinió sobre si s’ha de potenciar un entorn lector des de petits o no i com a docents, cadascú fa el que creu convenient o el que es consensua en cada escola. Tot i això, en els primers anys de vida dels infants és la família la que fa que l’infant se situï en un entorn lector o en un no lector, i, per tant, si potencien l’aprenentatge del llenguatge des que són nadons o no.

PREGUNTES PER A L’AUTOR:

-          Els serveis per a famílies que s’esmenten a l’article estan presents en totes les escoles espanyoles? S’ofereixen de forma gratuïta?
-          Si ens trobéssim amb el cas d’una família analfabeta, quin recurs els hi oferiríem?

REFLEXIÓ

Estic d’acord amb el fet que les famílies han de fomentar la lectura pels més petits, però és important no forçar a l’infant a aprendre a llegar o escriure. En les edats primerenques el més important és el joc ja que a partir d’aquest sorgeixen molts aprenentatges.
En alguns casos succeeix una sobreestimulació de la lectura que provoca estrès a l’infant, ja que estan sotmesos a aprendre molt ràpidament i per tant, això pot derivar a sentir-se fracassats. Per la qual cosa, és important fer-ne un bon ús de la lectura i proporcionar a l’infant un temps necessari per tal que aprendre es converteixi en una necessitat pròpia de l’infant.

 Aquesta lectura s’assembla molt al text del grup tres, perquè parla de la importància de l’escriptura i la lectura en família. En ambdós articles podem observar un seguit d’aspectes positius que influeixen en els infant. A més, la tercera lectura proposa idees per superar el desinterès dels infants per la lectura. En els dos articles, es dóna èmfasi en la interacció de l’infant amb un adult, tal com esmenta l’autor Vygotsky. “Lo que un niño puede hacer hoy con ayuda, será capaz de hacerlo por sí mismo mañana”. En aquesta frase, l’autor expressa que és molt important l’acompanyament de l’adult per aprendre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada