divendres, 14 d’abril del 2017

El arte de conversar: escuchar, hablar y compartir en el corro


Idees principals:
- La importància de crear espais per a la comunicació i respectar el temps d'espera

- Valorar i reconèixer l'acte de la comunicació amb els infants
- Els nens necessiten expressar-se i ser escoltats

Resum

L'article "el arte de conversar: escuchar, hablar y compartir en el corro" de la Mª. Teresa Sogas, ens parla de la importància d'un espai de diàleg i de comunicació entre iguals en l'educació infantil.
Resultado de imagen de comunicacion niñsL'autora posa focus en l'activitat d'assemblea o "del corro" com l'anomena ella, que consisteix a posar als alumnes en una rotllana i començar a conversar a través dels interessos que ells o elles tinguin.

Això els permet aprendre de cada nen o nena, observant i escoltant models lingüístics diferents, ja que a l'aula hi ha molta varietat de ritmes i necessitats de comunicació i d'expressió diferents.
La Mª. Teresa ens diu que ella aprofita qualsevol moment a l'aula per fer saber a cada infant la importància del seu benestar per a la mestra i l'alegria que li produeix haver-lo conegut. És una manera de valorar a l'infant creant un clima d'acollida amb amor incondicional perquè cada un dels infants pugui agafar confiança i expressar-se amb llibertat.

Un fet que remarca és la importància d'escoltar als infants, ja que ells ho necessiten molt sovint. Per això, tenen molt en compte l'expressió lliure i regulen el temps d'espera per demostrar a l'infant que les seves paraules tard o d'hora seran recollides i valorades. Per tant, intenta donar temps i espai perquè desenvolupin una bona capacitat lingüística.
Aquesta "assemblea" es genera a partir d'un tema d'interès dels infants que surt espontàniament on els infants hi participen. En el moment que la mestra creu que els infants estan seguint un fil que no és el que s'havia marcat o s'esveren, utilitza la tècnica de cantar una cançó o fer un joc ràpid per restablir l'assemblea.

Per últim, crec que és molt important crear aquest espai on els infants se sentin segurs i puguin expressar-se lliurement, ja que l'acte de parlar és un art creatiu i individual que compartim amb la comunitat.

Preguntes
- Com seguiria aquesta pràctica en altres cursos superiors? Aprenentatges transversals i globalitzats al llarg de tota l'etapa educativa.?

- Això funcionaria en grups grans de 25 nens/es? Els nens/es vergonyosos participarien igual amb grup gran o grup petit?

- Trobo a faltar eines per fer que els nens o nenes menys participatius ho facin sense obligacions ni pressions.


Reflexió

Aquest article ens ha fet reflexionar molt sobre si realment aquesta pràctica pot funcionar amb èxit amb una classe de 25 nens i nenes de 4 anys i un o una mestra, i ens ha fet compartir moltes opinions, ja que donava joc perquè cadascuna de nosaltres opinés el que pensava, encara que totes anàvem pel mateix camí.
Resultat d'imatges de assembleas infants
Mentre comentàvem, hem arribat a un punt on ens hem fet algunes preguntes, ja que parlàvem que quan els nens i nenes són més petits no tenen por a opinar, a dir el que pensen, i que a poc a poc aquesta vergonya pel que pensaran els altres o la por a equivocar-se es va incorporant en cada un d'ells i elles i aquest "corro" deixa de ser tan participatiu per por als prejudicis. La nostra pregunta era a quina edat els infants estan tan influenciats pel que pensen els altres i deixen d'opinar lliurement?
A més, hem comentat algunes experiències personals, i personalment jo vaig estar un any a una classe de p-3 fent les pràctiques del grau superior, i que jo recordi, en cap moment ens va asseure en rotllana ni vam fomentar el diàleg, el nostre objectiu era la fitxa del dia i la resta del temps jugar.

Una altra pregunta que ha sorgit era fins a quina edat es realitzen assemblees o "corros" a l'escola, ja que nosaltres com a estudiants d'universitat només en algunes assignatures i en seminaris fem assemblees, però en assignatures molt concretes. Per tant, perquè no perdura durant tota l'etapa educativa?
Amb relació a les altres lectures, com sempre he trobat molts aspectes relacionats amb la meva, ja que com per exemple la lectura 1 parlava de fomentar no només aquesta comunicació a l'aula en assemblea sinó entre els pares i els fills. Crec que és un aspecte molt important, ja que escola i famílies haurien d'estar més connectades i treballar més en conjunt per afavorir el desenvolupament integral de l'infant.

Per últim, us adjunto un link d'una conferència de la Montserrat Fons i la Rosa Gil, on destaquen un petit relat de Francesco Tonucci 1997 titulat: "qui té ganes, encara, de perdre el temps amb els infants? Apunts per una pedagogía de la lentitud", molt interessant.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada