dimecres, 12 d’abril del 2017

La comunicació i el llenguatge parlat

Ferrer i Sogas (2013)

Resum:
L’article “La comunicació i el llenguatge parlat” tracta sobre com ens comuniquem amb els infants i com, a vegades, tenen dificultats en aquesta i el llenguatge.
Per una banda, el desig més gran que hi ha a l’etapa de 0-6 és el de comunicar-se, el d’escoltar, entendre i parlar, que constitueix el llenguatge verbal. Per adquirir el llenguatge ha d’estar disposat a escoltar (escolta oberta), i això depèn del seu estat emocional (que el respectin, sentir-se acollit i estimat, cuidat...). Tanmateix, és important que als diferents contextos que envolten l’infant es creïn espais en què puguin explicar i compartir els seus interessos, inquietuds, desitjos, etc., que poden ser moments per descobrir les funcions que té el llenguatge d’anticipació i suplència de la realitat.
Per altra banda, dóna cabuda a la importància del diàleg com a punt de trobada entre la persona adult i l’infant (docent), ja que sense aquest no seriem capaços de comunicar-nos adequadament ni de generar llenguatge verbal. Per tant, totes les vivències de la vida quotidiana són importants i clau pel desenvolupament del llenguatge verbal, per exemple els moments de canvi de bolquers, alimentació, joc, descans...
A més, hem de tenir cura la nostra forma de reaccionar i parlar, ja que els infants són com esponges i ho capten tot, com els nostres pensaments i sentiments. Així doncs, és important posar atenció no únicament en les nostres actuacions, sinó també en les nostres emocions i les dels infants.
Per últim, per tal que l’infant sigui capaç d’aprendre a parlar és imprescindible la influència dels diferents entorns que faciliten el seu desenvolupament.
Paraules clau: diàleg, llenguatge verbal, quotidianitats, relació entre adult-infant, desig de comunicació.
Interrogants:
- Sovint oblidem crear entorns atraients i motivadors per què els infants desenvolupin la  capacitat de verbalitzar, com ho podríem fer?
- Si volem atendre a la diversitat, de quina forma o quines estratègies podríem emprar per  poder individualitzar?
Comentari personal:
L’article “la comunicació i el llenguatge parlat” m’ha semblat un text ràpid de llegir i ben estructurat, però alhora enrevessat. Tot i així, crec que tracta d’un tema molt important i que cal treballar molt en les primeres etapes d’infantil: la comunicació i l’escolta. L’aula, com també els altres contextos, s’han de convertir en espais en què es pugui expressar tot allò que els infant desitgen comunicar, així com també aprendre a escoltar a la resta per poder compartir el que senten, discernir sobre alguna temàtica, aprendre nous coneixements...
Per altra banda, després de comentar els diversos articles que vam llegir, crec que tots tenen relació, ja que tracten sobre la comunicació. Però, d’entre tots ells, el de Sogas és el que més relació en té, perquè tracta també sobre com els infants tenen el desig i/o necessitat de parlar i conversar, així com de ser escoltats. Aquests dos articles donen molta importància al fet de desenvolupar el llenguatge verbal dins de contextos quotidians.  
Per darrer i últim lloc, he trobar un article molt interessant que s’anomena “La mestra d’audició i llenguatge al parvulari. A grans trets, el text tracta sobre com detectar a temps les dificultats de parla i llenguatge ajuda resoldre-les amb èxit. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada