Idees principals:
- Hem d’aconseguir que els infants trobin el seu interès per la lectura en
els moments quotidians i no pas en activitats obligatòries i imposades com les
fitxes.
- És important que l’infant gaudeixi amb la lectura i li provoqui
curiositat per voler llegir més i adquirir aquest com un hàbit en la seva vida
quotidiana.
- Per aconseguir aquest interès de l’infant per la lectura, és essencial la
implicació de la família.
Síntesi:
Aquest article ens mostra la diversitat de
famílies en quant a l’hàbit de llegir. Hi ha pares i mares que transmeten el
plaer per la lectura als seus fills i filles a través d’explicar contes o a
través del model, llegint davant els nens i nenes. Però hi ha un gran nombre de
famílies que no llegeixen i com a conseqüència, els infants tampoc tenen l’oportunitat
de descobrir el plaer de la lectura en l’àmbit familiar.
Un cop detectat aquesta carència, es parla de
diferents estratègies, totes directament relacionades amb la implicació de la
família per motivar els infants, empentar-los a descobrir les possibilitats de
la lectura, descobrir el plaer d’aquesta activitat i tenir iniciativa pròpia començar
una lectura.
És necessari adaptar-se als interessos dels
infants per cultivar aquest interès per la lectura en els infants. Hem d’explicar
que no únicament és una activitat individual, sinó que també és una activitat
social implícita en diverses situacions del dia a dia.
Per crear motivació en saber que posa quan
intenten lleguir un llibre o un conte, és important que el suport visual amb
imatges o dibuixos arribin als infants d’una manera propera. Si els infants
identifiquen elements de la seva vida quotidiana en aquelles il·lustracions, tindran
interès en voler saber-ne més. Per això és molt important la expressivitat de la
persona que explica un conte. Per tant, l’important
és que l’infant participi realment i estigui immers en la lectura, i no llegir
un llibre sencer.
En canvi, fer fitxes sense cap sentit, pot tenir
un efecte un efecte robot. D’aquesta ultima manera s’aprèn molt menys ja que l’aprenentatge
no és tan significatiu.
Reflexió:
Al llarg de tota la lectura he estat molt d’acord
amb els arguments de l’autora. No s’ha de crear l’interès i el plaer per la
lectura a través d’activitats obligatòries com les fitxes i sense cap element significatiu
per als infants. Més bé han de ser propostes que cridin l’atenció dels infants,
adaptant-se als interessos de cadascú per que siguin ella mateixos a qui els
vingui de gust llegir.
També crec que hem de promoure la lectura com a
un mitjà per transmetre pensaments i emocions, així doncs no és pas una
activitat solitària, sinó que estàs intercanviant pensament i emocions amb la
persona que ha escrit aquell article, llibre, conte o qualsevol tipus de
lectura.
Per últim és important esmentar que recomanaria aquesta lectura a les
famílies per tal de promoure la importància de la lectura i el necessari compromís
de les famílies per inculcar la lectura als nens i nenes.
Preguntes:
-Com involucraries a les famílies?
-Quin creus que seria el millor moment del dia
per compartir la lectura amb els fills i filles?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada