Les 5 paraules clau:
-
Diàleg
-
Llenguatge
verbal
-
Quotidianitats
-
Relació
entre adult-infant
-
Desig
de comunicació
Resum de 300 paraules:
L’article “la comunicació i el llenguatge
parlat” tracta sobre com ens comuniquem amb els infants i com, a vegades, tenen
dificultats en aquesta i el llenguatge.
Per una banda, el desig més gran que hi ha
a l’etapa de 0-6 és el de comunicar-se, el d’escoltar, entendre i parlar, que
constitueix el llenguatge verbal. Per
adquirir el llenguatge ha d’estar disposat a escoltar (escolta oberta), i
això depèn del seu estat emocional (que el respectin, sentir-se acollit i
estimat, cuidat...). Tanmateix, és important que als diferents contextos que
envolten l’infant es creïn espais en què puguin explicar i compartir els seus
interessos, inquietuds, desitjos, etc., que poden ser moments per descobrir les
funcions que té el llenguatge d’anticipació i suplència de la realitat.
Per altra banda, dóna cabuda a la
importància del diàleg com a punt de
trobada entre la persona adult i l’infant (docent), ja que sense aquest no
seriem capaços de comunicar-nos adequadament ni de generar llenguatge verbal.
Per tant, totes les vivències de la vida quotidiana són importants i clau pel
desenvolupament del llenguatge verbal, per exemple els moments de canvi de
bolquers, alimentació, joc, descans...
A més, hem de tenir cura la nostra forma
de reaccionar i parlar, ja que els infants són com esponges i ho capten tot, com els nostres pensaments i sentiments. Així
doncs, és important posar atenció no
únicament en les nostres actuacions, sinó també en les nostres emocions i les
dels infants.
Per últim, per tal que l’infant sigui
capaç d’aprendre a parlar és imprescindible la influència dels diferents
entorns que faciliten el seu desenvolupament.
2 preguntes per l’autora:
-
Com,
quan i on aplicaries tota aquesta teoria?
-
El
fet d’estar disposat a escoltar ve a causa de donar-li alguna motivació a
l’infant. Com el motivaries?
Valoració personal:
És la lectura que més m’ha costat entendre
perquè la forma de redactar m’ha semblat una mica complicada, és a dir, si ho
hagués escrit d’una forma més senzilla s’entendria molt millor. Tot i això,
m’ha agradat bastant, però encara més quan entre les companyes hem parlat
d’aquesta. Conversant amb elles del resum i les paraules clau que havien posat
em va quedar molt més clar el que volia transmetre la lectura. Per tant, cal
dir que és una lectura interessant i enriquidora, com totes les que fem, ja que
ens crea nous aprenentatges o, almenys, els millora. M’han faltat parts
pràctiques, és a dir, no tanta teoria, sinó com, quan i on l’aplicaria o
exemples.
Si hagués de triar alguna de les lectures
que hem llegit fins ara per qualsevol cosa no seria aquesta. A més, quan vam
posar en comú totes les lectures (I, II, III, IV) no veiem molta relació entre
elles, però vam veure que potser seria la interacció entre infants-adult, o
simplement la interacció entre les persones.
Mentre llegia em recordava una mica a
aspectes de la lectura 4 (la construcció de
la llengua oral), ja que es aquesta ens parlava que, segons Chomsky, al néixer
venim predeterminats a aprendre la llengua, que existeix mecanismes lingüístics
innats, la relació entre desenvolupament del llenguatge i cognitiu i la importància
en el procés de les relacions entre adult-infant.
Això últim és el que té en comú amb
aquesta lectura perquè té molta importància el diàleg entre adult i infant, la importància
de les nostres emocions i sentiments. A més, com la vida quotidiana és un
aspecte clau per desenvolupar el llenguatge, encara que a simple vista no ens
adonem.
Pel que fa a Vigotsky, diu que és el
resultat de processos de socialització, interacció amb els altres. Per tant, estaríem
parlant del mateix.
Encara que, com he dit anteriorment, m’agradaria
veure més exemples perquè em quedi d’una manera més clara tota la teoria que
ens ha proporcionat l’autor, ja que és important veure com s’aplicaria a la
vida real.
Enllaç: aquest és un
enllaç d’una pàgina web que explica què és la interacció de significat i
concepte à http://definicion.de/interaccion/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada