dilluns, 10 d’abril del 2017

Lectura 6 (III): La comunicació i el llenguatge parlat – Isabel Ferrer (Natàlia Martínez)


Les 5 paraules clau:
-          Diàleg
-          Llenguatge verbal
-          Quotidianitats
-          Relació entre adult-infant
-          Desig de comunicació
Resum de 300 paraules:
L’article “la comunicació i el llenguatge parlat” tracta sobre com ens comuniquem amb els infants i com, a vegades, tenen dificultats en aquesta i el llenguatge.
Per una banda, el desig més gran que hi ha a l’etapa de 0-6 és el de comunicar-se, el d’escoltar, entendre i parlar, que constitueix el llenguatge verbal. Per adquirir el llenguatge ha d’estar disposat a escoltar (escolta oberta), i això depèn del seu estat emocional (que el respectin, sentir-se acollit i estimat, cuidat...). Tanmateix, és important que als diferents contextos que envolten l’infant es creïn espais en què puguin explicar i compartir els seus interessos, inquietuds, desitjos, etc., que poden ser moments per descobrir les funcions que té el llenguatge d’anticipació i suplència de la realitat.
Per altra banda, dóna cabuda a la importància del diàleg com a punt de trobada entre la persona adult i l’infant (docent), ja que sense aquest no seriem capaços de comunicar-nos adequadament ni de generar llenguatge verbal. Per tant, totes les vivències de la vida quotidiana són importants i clau pel desenvolupament del llenguatge verbal, per exemple els moments de canvi de bolquers, alimentació, joc, descans...
A més, hem de tenir cura la nostra forma de reaccionar i parlar, ja que els infants són com esponges i ho capten tot, com els nostres pensaments i sentiments. Així doncs, és important posar atenció no únicament en les nostres actuacions, sinó també en les nostres emocions i les dels infants.
Per últim, per tal que l’infant sigui capaç d’aprendre a parlar és imprescindible la influència dels diferents entorns que faciliten el seu desenvolupament.
2 preguntes per l’autora:
-          Com, quan i on aplicaries tota aquesta teoria?
-          El fet d’estar disposat a escoltar ve a causa de donar-li alguna motivació a l’infant. Com el motivaries?
Valoració personal:
És la lectura que més m’ha costat entendre perquè la forma de redactar m’ha semblat una mica complicada, és a dir, si ho hagués escrit d’una forma més senzilla s’entendria molt millor. Tot i això, m’ha agradat bastant, però encara més quan entre les companyes hem parlat d’aquesta. Conversant amb elles del resum i les paraules clau que havien posat em va quedar molt més clar el que volia transmetre la lectura. Per tant, cal dir que és una lectura interessant i enriquidora, com totes les que fem, ja que ens crea nous aprenentatges o, almenys, els millora. M’han faltat parts pràctiques, és a dir, no tanta teoria, sinó com, quan i on l’aplicaria o exemples.
Si hagués de triar alguna de les lectures que hem llegit fins ara per qualsevol cosa no seria aquesta. A més, quan vam posar en comú totes les lectures (I, II, III, IV) no veiem molta relació entre elles, però vam veure que potser seria la interacció entre infants-adult, o simplement la interacció entre les persones.
Mentre llegia em recordava una mica a aspectes de la lectura 4 (la construcció de la llengua oral), ja que es aquesta ens parlava que, segons Chomsky, al néixer venim predeterminats a aprendre la llengua, que existeix mecanismes lingüístics innats, la relació entre desenvolupament del llenguatge i cognitiu i la importància en el procés de les relacions entre adult-infant.
Això últim és el que té en comú amb aquesta lectura perquè té molta importància el diàleg entre adult i infant, la importància de les nostres emocions i sentiments. A més, com la vida quotidiana és un aspecte clau per desenvolupar el llenguatge, encara que a simple vista no ens adonem.
Pel que fa a Vigotsky, diu que és el resultat de processos de socialització, interacció amb els altres. Per tant, estaríem parlant del mateix.

Encara que, com he dit anteriorment, m’agradaria veure més exemples perquè em quedi d’una manera més clara tota la teoria que ens ha proporcionat l’autor, ja que és important veure com s’aplicaria a la vida real.

Enllaç: aquest és un enllaç d’una pàgina web que explica què és la interacció de significat i concepte à http://definicion.de/interaccion/


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada