1. Importància de fomentar la lectura a casa, mitjançant contes i també
situacions quotidianes (notes, rètols, etiquetes...)
2. Tenir en compte els interessos dels fills i filles a l’hora d’escollir
lectures.
3. Transmetre emocions positives i interès per la lectura, llegint d’una
forma amena i entusiasta, generant un clima de complicitat.
Aquest text vol destacar la importància de la lectura en família i de que
aquesta la fomenti, ja que és essencial estimular aquesta activitat des
d’aquest context més proper perquè els infants la puguin interioritzar i fer-ne
un hàbit, de manera agradable i que serveixi per aprendre.
És molt necessari observar les reaccions de l’infant i respondre a
aquestes, introduir la lectura mitjançant temes que li interessin, conèixer les
seves motivacions i gustos... També cal mostrar entusiasme i gust per l’activitat
i aconseguir que l’infant i l’adult s’emocionin junts i comparteixin moments
significatius, deixar al nen o nena intervenir, etc. Pel que fa als aspectes
negatius, cal evitar veure la lectura com una obligació pels fills i fer-ho de
forma mecànica, evitar corregir els errors excessivament i evitar no deixar
participar en situacions quotidianes (que requereixin l’ús de la
lectoescriptura) als infants que s’hi interessin. Ja que és fonamental que els
nens i nenes vegin la funció del llenguatge escrit en les diferents situacions
i moments de la vida quotidiana, que puguin assimilar per a què serveix llegir
i escriure.
Els familiars tenen un paper essencial en aquesta tasca, han de tenir en
compte que durant tot el dia es donen situacions de lectoescriptura que s’han
d’aprofitar i, d’aquesta manera, els infants s’adonaran que la lectura té una
finalitat a la vida real i serà més fàcil que hi posin interès. Com a
conclusió, és evident que tots els infants tindran interès per llegir si
aconseguim seguir totes les indicacions anteriorment esmentades.
1.
Com
hauríem d’actuar si un infant, d’una edat avançada, només s’interessa per les
imatges dels contes i no vol llegir ni que li llegeixi ningú?
2.
Si un
pare o mare no sap llegir correctament en una llengua (tot i que és capaç de
seguir la historia) és bo que intenti explicar-li contes al fill/a en aquesta
llengua o podria ser contraproduent?
En la meva opinió, aquesta és una lectura que m’ha semblat de les més
profitoses i que puc aplicar en la meva vida quotidiana actual, amb la meva
germana de cinc anys i altres infants amb els quals estic en contacte, a més de
poder traslladar coneixements per a la meva futura trajectòria professional.
Crec que és molt important que les famílies també tinguin pautes sobre com han
de dur a terme aquestes activitats, ja que l’educació no només es limita al
sistema escolar, sinó que és extensa i està interrelacionada o hauria
d’estar-ho amb tots els contextos que es troben en contacte amb la vida dels
nens i nenes. A més, encara que l’article expliqui coses que moltes persones
poden pensar que són evidents, d’altres poden no conèixer que són maneres de
fer que afavoreixen al desenvolupament de la lectura del seu fill o filla. Crec
que és molt important crear una rutina de lectura per als infants però no totes
les famílies disposen del temps per a fer-ho durant el dia a dia.
Personalment, m’ha agradat la última part del text que resolia preguntes
que et pots plantejar en relació a com podríem portar situacions concretes en
què fos més dificultós dur a terme alguna activitat de lectoescriptura amb un
infant en concret, ja que crec que és útil que ens facilitin eines per a alguns
casos concrets i no tant la teoria general.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada