dilluns, 10 d’abril del 2017

Lectura 5: Leer en familia





IDEES CLAU

1. Importància de fomentar la lectura a casa, mitjançant contes i també situacions quotidianes (notes, rètols, etiquetes...)

2. Tenir en compte els interessos dels fills i filles a l’hora d’escollir lectures.

3. Transmetre emocions positives i interès per la lectura, llegint d’una forma amena i entusiasta, generant un clima de complicitat.

 
RESUM

Aquest text vol destacar la importància de la lectura en família i de que aquesta la fomenti, ja que és essencial estimular aquesta activitat des d’aquest context més proper perquè els infants la puguin interioritzar i fer-ne un hàbit, de manera agradable i que serveixi per aprendre.

És molt necessari observar les reaccions de l’infant i respondre a aquestes, introduir la lectura mitjançant temes que li interessin, conèixer les seves motivacions i gustos... També cal mostrar entusiasme i gust per l’activitat i aconseguir que l’infant i l’adult s’emocionin junts i comparteixin moments significatius, deixar al nen o nena intervenir, etc. Pel que fa als aspectes negatius, cal evitar veure la lectura com una obligació pels fills i fer-ho de forma mecànica, evitar corregir els errors excessivament i evitar no deixar participar en situacions quotidianes (que requereixin l’ús de la lectoescriptura) als infants que s’hi interessin. Ja que és fonamental que els nens i nenes vegin la funció del llenguatge escrit en les diferents situacions i moments de la vida quotidiana, que puguin assimilar per a què serveix llegir i escriure.

Els familiars tenen un paper essencial en aquesta tasca, han de tenir en compte que durant tot el dia es donen situacions de lectoescriptura que s’han d’aprofitar i, d’aquesta manera, els infants s’adonaran que la lectura té una finalitat a la vida real i serà més fàcil que hi posin interès. Com a conclusió, és evident que tots els infants tindran interès per llegir si aconseguim seguir totes les indicacions anteriorment esmentades.

 
PREGUNTES

1.       Com hauríem d’actuar si un infant, d’una edat avançada, només s’interessa per les imatges dels contes i no vol llegir ni que li llegeixi ningú?

2.       Si un pare o mare no sap llegir correctament en una llengua (tot i que és capaç de seguir la historia) és bo que intenti explicar-li contes al fill/a en aquesta llengua o podria ser contraproduent?

 
REFLEXIÓ PERSONAL

En la meva opinió, aquesta és una lectura que m’ha semblat de les més profitoses i que puc aplicar en la meva vida quotidiana actual, amb la meva germana de cinc anys i altres infants amb els quals estic en contacte, a més de poder traslladar coneixements per a la meva futura trajectòria professional. Crec que és molt important que les famílies també tinguin pautes sobre com han de dur a terme aquestes activitats, ja que l’educació no només es limita al sistema escolar, sinó que és extensa i està interrelacionada o hauria d’estar-ho amb tots els contextos que es troben en contacte amb la vida dels nens i nenes. A més, encara que l’article expliqui coses que moltes persones poden pensar que són evidents, d’altres poden no conèixer que són maneres de fer que afavoreixen al desenvolupament de la lectura del seu fill o filla. Crec que és molt important crear una rutina de lectura per als infants però no totes les famílies disposen del temps per a fer-ho durant el dia a dia.

Personalment, m’ha agradat la última part del text que resolia preguntes que et pots plantejar en relació a com podríem portar situacions concretes en què fos més dificultós dur a terme alguna activitat de lectoescriptura amb un infant en concret, ja que crec que és útil que ens facilitin eines per a alguns casos concrets i no tant la teoria general.
 
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada