dimecres, 12 d’abril del 2017

Lectura 5 (II): Nascuts per llegir, Viera, A. i Barrios, J.L (2012)

LECTURA 5: Viera, A. i Barrios, J.L. (2012) Nascuts per llegir... es neix lector o se’n fa?

enllaç


Paraules Clau:

Lectura, escriptura, aprenentatge, mètode, nivell, infància, aventura, lectors, adult, model, imitació, objecte, interacció.


Resum:


Aquest text ens planteja una qüestió clau: els nens neixen lectors o adquireixen el coneixement durant la infantesa. Per començar hem de tenir en compte que un infant quan neix no té cap mena de coneixement sobre la parla o l'escriptura. Per tant, podríem afirmar que no es neix lector. Des del moment en què el nen o la nena neix, es troba en un entorn característic que el farà aprendre en una direcció o en un altre, es tronarà lector en una llengua o un altre i adquirirà tots aquells coneixements que el seu entorn li proporcioni.

Els nens aprenen a través dels adults que troben al seu voltant (o altres nens amb els quals es relacionen o bé a les hores de patí, durant les estades a l'escola la guarderia o en qualsevol altre part de l'entorn).

També adquireixen coneixement a través d'objectes interactius de l'entorn on viuen i, a poc a poc, van creant la seva pròpia manera de comunicar-se i, en un futur, també de llegir.
La tasca dels educadors a l'hora de tenir en compte com afrontar la tasca de guiar a aquests infants per a arribar a ser lectors ha de ser individualitzada d'acord amb el nivell que cada un dels infants té. No tots aprendran de la mateixa manera, no tots hauran crescut al mateix entorn, no tothom haurà begut els mateixos coneixements i per tant és necessari tenir en compte això per tal de plantejar una aventura que sigui adient per a tots els nivells.


Preguntes a l'autor:


-Creus que hi ha una edat per iniciar-se a la lectura?

-Donant que no hi ha dos nens iguals, veu lògic que s'estandarditzi el moment en què s'ha de saber llegir?

-Quin tipus d'escoles creus que fomenten més l'atenció individualitzada a la qual vostè es refereix?


Reflexió:


L'escriptura i la parla sempre ha sigut el que caracteritzava als ésser humans de la resta d'animals, és per això que és tan important que tots els infants les desenvolupin.

Aprendre a llegir no és una tasca senzilla, es tracta d'associar una sèrie de sons a un conjunt de símbols que fins aleshores eren totalment desconeguts. De tota manera, resulta molt més senzill que s'aprengui aquest coneixement tenint ja una base de parla, ja que aquests és el moment en què el nen o la nena ja coneix les paraules (no totes però si moltes d'elles) i per tant només haurà d'associar els sons a les lletres que ara se li proporcionen.

Crec que aquest és un dels principals reptes a l'hora d'aprendre una nova llengua. Quan no coneixes el vocabulari és molt més difícil trobar quines d'aquelles paraules concorden amb els sons que coneixes donat que els sons esmentats no els tenen familiaritzats.

Finalment caldria ressaltar que tenint en compte això crec que es podria afirmar que cap infant neix lector i que, per tant les nocions que aprendran i la seva manera de parlar dependrà de l'entorn on creixin.


Enllaços:




enllaç

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada