L'ART DE CONVERSAR
SÍNTESI
En aquesta lectura, Maria Teresa Sogas ens
parla sobre la rotllana, una manera d’agrupar-se a l’aula que acull a tots els
infants a dins seu i a on tots tenen la oportunitat de compartir amb els altres,
expressar-se i de nodrir-se de les diferents converses que van sorgint i que
contribueixen a que, a poc a poc, vaguin evolucionant en la seva parla.
Tal com ens diu l’autora, la rotllana és el regne
de l’intercanvi, d’emocions, de vivències i de qualsevol cosa que es vulgui
explicar, ja que la espontaneïtat i el desig de compartir són la base de la
comunicació parlada. A més, a la rotllana es parla amb tranquil·litat i és un
espai acollidor a on tothom sap que tard o d’hora arriba la seva oportunitat
per compartir allò que vol i les seves emocions.
És important tenir en compte que els nens i
nenes tenen maneres diverses de comunicar-se, diferents punts de partida, diferents
personalitats i diferents ritmes evolutius en la comunicació. Per crear un
clima relaxat, en el qual els infants se sentin segurs i amb ganes de parlar, la
mestra, a part de gestionar la conversa i els torns de paraula, ha d’oferir en
tot moment suport i reconeixement a l’infant i fer-li sentir l’alegria que sent
quan aquest s’obre i s’expressa.
Per concloure, la rotllana es un espai a on es
dona als infants la oportunitat d’expressar-se i dir allò que pensen sobre
temes que els hi criden l’atenció i els desperten les ganes de compartir amb la
resta i escoltar que és el que els altres tenen a dir. És un entorn a on s’aprèn
a conversar amb naturalitat i gaudint de la conversa i de tots els elements que
van implícits amb ella(mirades, complicitats, somriures, gestos...), mentre es
va forjant comunitat.
PARAULES CLAU
Conversar, parlar, rotllana, diversitat,
acollir.
PREGUNTES
Tal i com indica la lectura, hi ha infants que
són més participatius o tenen més facilitat o més seguretat per parlar que d’altres,
com pot fer el/la docent per engrescar i aportar confiança als infants més
callats i quines estratègies pot portar a la pràctica perquè altres aprenguin a
tolerar la espera del seu torn i comprenguin que els companys també tenen coses
a dir?
REFLEXIÓ
Aquesta lectura m’ha agradat especialment per
la claredat que demostra i per la capacitat de l’autora de mostrar com a extraordinària
i important una cosa que forma part de la quotidianitat en l’educació infantil,
la rotllana.
La veritat és que l’article m’ha fet parar-me
a pensar sobre tot el que comporta formar una rotllana amb els infants i
interactuar amb ells d’aquesta manera. Aquesta simple pràctica, que permet
engegar una conversa de manera natural i relaxada, té rere la seva forma un
munt d’aspectes que beneficien als infants, a la seva expressivitat i a la seva
persona, i uns altres que cal tenir en compte perquè tothom hi tingui cabuda i
estigui present en aquesta.
D’altra banda, l’escrit en qüestió el puc
relacionar amb la lectura del grup III, titulada Comunicació i llenguatge parlat (Ferrer i Sogas 2013), la qual,
entre diversos aspectes, fa referència a allò que transmetem quan parlem, ja
que al parlar els nostres interlocutors no sols es fixen en les paraules que
diem, sinó també en la nostra veu, gestos, mirada, seguretat, confiança,
emotivitat, sentiment... Tot això ho denota el nostre llenguatge corporal, que
té gran efecte en el que els altres interpreten, per la qual cosa hem d’anar en
compte del que diem i com ho diem per propagar una sensació de proximitat,
afecte i confiança en els infants i així afavorir la pròpia seguretat a l’hora
d’intervenir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada