dilluns, 10 d’abril del 2017

Comunicació i llenguatge parlat - Isabel Ferrer i Sunta Sogas


Paraules clau:
- Diàleg
- Llenguatge verbal
- Quotidianitats
- Relació entre adult - infant
- Desig de comunicació


Resum:
L’article “la comunicació i el llenguatge parlat” tracta sobre com ens comuniquem amb els infants i com, a vegades, tenen dificultats en aquesta i el llenguatge.

Per una banda, el desig més gran que hi ha a l’etapa de 0-6 és el de comunicar-se, el d’escoltar, entendre i parlar, que constitueix el llenguatge verbal. Per adquirir el llenguatge ha d’estar disposat a escoltar (escolta oberta), i això depèn del seu estat emocional (que el respectin, sentir-se acollit i estimat, cuidat...). Tanmateix, és important que als diferents contextos que envolten l’infant es creïn espais en què puguin explicar i compartir els seus interessos, inquietuds, desitjos, etc., que poden ser moments per descobrir les funcions que té el llenguatge d’anticipació i suplència de la realitat.

Per altra banda, dóna cabuda a la importància del diàleg com a punt de trobada entre la persona adult i l’infant (docent), ja que sense aquest no seríem capaços de comunicar-nos adequadament ni de generar llenguatge verbal. Per tant, totes les vivències de la vida quotidiana són importants i clau pel desenvolupament del llenguatge verbal, per exemple els moments de canvi de bolquers, alimentació, joc, descans...

A més, hem de tenir cura la nostra forma de reaccionar i parlar, ja que els infants són com esponges i ho capten tot, com els nostres pensaments i sentiments. Així doncs, és important posar atenció no únicament en les nostres actuacions, sinó també en les nostres emocions i les dels infants.

Per últim, per tal que l’infant sigui capaç d’aprendre a parlar és imprescindible la influència dels diferents entorns que faciliten el seu desenvolupament.



Preguntes a l'autora:
- Què podem fer un cop hem detectat una dificultat d'expressió per part d'un infant?


Comentari personal:
Aquesta lectura, a part de ser molt fàcil de llegir, m'ha interessat bastant, ja que mai havia pensat que era tan important el com diem les coses als infants i el to de la veu. És un article que està molt ben estructurat per punts i això ajuda a seguir la lectura, a més, en cada punt comenta un aspecte de la nostra comunicació amb els infants i com ells van adquirint el llenguatge i com el poden interpretar. A l'hora de posar-ho en comú amb les companyes que han llegit aquest mateix article m'he adonat que totes comentàvem semblant la lectura, és a dir, de la importància de les nostres actuacions i emocions i la dels infants, de deixar participar als infants en activitats quotidianes perquè tinguin interès per aprendre la llengua oral, entre altres.

D'altra banda, quan he compartit la síntesi del meu article amb altres companyes que han llegit uns de diferents m'ha costat relacionar el meu article amb els altres, ja que parlaven de coses distintes. Amb l'únic que l'he pogut vincular des del punt de vista de la interacció és amb el de M. Teresa Sogas L'art de conversar, el qual tracta, entre altres aspectes, de la importància de conversar amb els infants i de la conversa entre aquests.

Per últim m'agradaria deixar-vos un enllaç d'interès que tracta sobre la comunicació amb infants amb trastorn d'espectre autista que m'ha semblat molt interessant. Si cliqueu en el nom del article adjunt hi podreu accedir: Comunicació i llenguatge: bidireccionalitat en la intervenció en nens amb trastorn d'espectre autista.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada