Paraules clau:
-
Diàleg
-
Llenguatge verbal
-
Quotidianitats
-
Relació entre adult - infant
- Desig de comunicació
Resum:
L’article “la
comunicació i el llenguatge parlat” tracta sobre com ens comuniquem amb els
infants i com, a vegades, tenen dificultats en aquesta i el llenguatge.
Per una banda,
el desig més gran que hi ha a l’etapa de 0-6 és el de comunicar-se, el
d’escoltar, entendre i parlar, que constitueix el llenguatge verbal. Per adquirir el llenguatge ha
d’estar disposat a escoltar (escolta oberta), i això depèn
del seu estat emocional (que el respectin, sentir-se acollit i estimat,
cuidat...). Tanmateix, és important que als diferents contextos que envolten
l’infant es creïn espais en què puguin explicar i compartir els seus
interessos, inquietuds, desitjos, etc., que poden ser moments per descobrir les
funcions que té el llenguatge d’anticipació i suplència de la realitat.
Per altra
banda, dóna cabuda a la importància del diàleg com a punt de trobada entre la persona
adult i l’infant (docent), ja que sense
aquest no seríem capaços de comunicar-nos adequadament ni de generar llenguatge
verbal. Per tant, totes les vivències de la vida quotidiana són importants i
clau pel desenvolupament del llenguatge verbal, per exemple els moments de
canvi de bolquers, alimentació, joc, descans...
A més, hem de
tenir cura la nostra forma de reaccionar i parlar, ja que els infants són com esponges i ho capten tot, com els nostres
pensaments i sentiments. Així doncs, és important posar atenció no únicament en les nostres
actuacions, sinó també en les nostres emocions i les dels infants.
Per últim, per
tal que l’infant sigui capaç d’aprendre a parlar és imprescindible la
influència dels diferents entorns que faciliten el seu desenvolupament.
Preguntes
a l'autora:
- Què podem fer un cop hem
detectat una dificultat d'expressió per part d'un infant?
Comentari
personal:
Aquesta lectura, a part de ser molt fàcil de llegir,
m'ha interessat bastant, ja que mai havia pensat que era tan important el com
diem les coses als infants i el to de la veu. És un article que està molt ben
estructurat per punts i això ajuda a seguir la lectura, a més, en cada punt
comenta un aspecte de la nostra comunicació amb els infants i com ells van
adquirint el llenguatge i com el poden interpretar. A l'hora de posar-ho en
comú amb les companyes que han llegit aquest mateix article m'he adonat que
totes comentàvem semblant la lectura, és a dir, de la importància de les
nostres actuacions i emocions i la dels infants, de deixar participar als
infants en activitats quotidianes perquè tinguin interès per aprendre la
llengua oral, entre altres.
D'altra banda, quan he compartit la síntesi del meu
article amb altres companyes que han llegit uns de diferents m'ha costat
relacionar el meu article amb els altres, ja que parlaven de coses distintes.
Amb l'únic que l'he pogut vincular des del punt de vista de la interacció és
amb el de M. Teresa Sogas L'art de
conversar, el qual tracta, entre altres aspectes, de la importància de
conversar amb els infants i de la conversa entre aquests.
Per últim m'agradaria deixar-vos un enllaç d'interès
que tracta sobre la comunicació amb infants amb trastorn d'espectre autista que
m'ha semblat molt interessant. Si cliqueu en el nom del article adjunt hi podreu accedir: Comunicació i llenguatge: bidireccionalitat en la intervenció en nens amb trastorn d'espectre autista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada