LECTURA
COMPARTIDA Y ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN LECTORA EN EDUCACIÓN INFANTIL
1
.
Paraules
clau:
Lectura
dialògica, alfabetització, comprensió lectora,
llenguatge oral, reflexió, estratègies de lectura
2.
Síntesi:
Aquesta
lectura és una proposta d’alfabetització emergent, les conductes d’escriptura i
lectura prèvies a l’alfabetització convencional. El text comença fent una
introducció i progressivament va focalitzant sobre les tècniques més eficaces a
l’hora de què el lector vagi millorant les seves capacitats de comprensió.
En
aquest sentit, trobem la formulació de preguntes que serveix per
ajudar-los a articular les diferents classes de coneixement. En segon lloc, hi
ha el modelatge que és la verbalització dels processos de pensament per
part del docent. Posteriorment, ve la bastida, el que entenem com a teoria del andamiaje: oferir ajuda al
subjecte inexpert i retirar-la progressivament a mesura que vagi sent més
capaç. I finalment, apareix la introspecció, que es tracta del mateix
que el modelatge però la verbalització és per part de l’aprenent. Aquest darrer
fet, que els alumnes reflexioni en veu alta sobre els passos i les decisions
que han pres, millora la seva capacitat per resumir el contingut del text.
Més
endavant, la lectura exemplifica les estratègies que s’han comentat
anteriorment; i proposa una sèrie d’activitats per realitzar abans, durant i
després de qualsevol lectura. D’aquestes activitats, en desenvoluparé una, que és
per a mi la més rellevant. Com a tècnica prèvia a la lectura, es proposa
realitzar i formular hipòtesis del que pot passar a la història guiant-nos pel
títol i la portada. És important que, en aquesta part, la mestra faci preguntes
molt obertes perquè els nens puguin participar. Alhora, també ha de remarcar
que cap resposta és errònia en aquell moment i que sabran quina és la correcta
llegint la lectura.
Finalment,
segons les investigacions de Bus (2002), la manera en què l’adult respongui als
interessos, experiències, concepcions i coneixements dels nens és clau a l’hora
de desenvolupar una sessió de lectura compartida. De la mateixa manera,
Pentimonti i Justice (2010) afirmen que la majoria de mestres creuen que
utilitzen més estratègies de bastida de les que realment posen en pràctica i
que no retiren les ajudes gradualment.
3.
Preguntes
a l’autora:
-
Creus
que els mestres són prou conscients dels beneficis de la lectura compartida?
Com creus que podríem millorar-ne la concepció?
-
Si
és una estratègia tan poderosa perquè no es dedica més temps a formar els
mestres en aquest aspecte?
4. Reflexió:
Aquesta lectura evidencia que la lectura
compartida no és llegir i escoltar, sinó interaccionar. Penso que, com a
docents, sovint caiem en l’error de fixar-nos exclusivament en l’objecte, en el
llibre, però els coneixements previs i les estratègies que s’utilitzen durant
la lectura són imprescindibles. Hem d’aconseguir que els nens entrin a les
lectures, que interactuïn, que facin hipòtesis, etc. A banda, hem d’interioritzar que el més
important és fer reflexionar a l’infant i que construeixi els seus coneixements
a partir de la interacció amb els seus companys.
A banda d’aquesta reflexió vull explicar una anècdota que és la situació que
vaig viure mentre la llegia. En aquest cas, vaig llegir la lectura a l’autobús
durant el viatge de tornada de les vacances. Un cop vaig començar-la, va pujar
a la següent estació una àvia amb les seves dues nétes: una nena de 8 anys i
una altra de 5. Com és habitual, les dues nenes van començar a jugar, a parlar
i a cridar dins de l’autobús i, en conseqüència, a mi se’m feia difícil seguir
la lectura i no perdre l’atenció amb l’enrenou que formaven elles dues. Tot i
això, vaig decidir concentrar-me, intentar reprendre el fil del text i
continuar-lo.
Després d’una estona de tranquil·litat,
la més petita, davant l’avorriment que li suposava estar-se asseguda i quieta,
va preguntar a la seva àvia si volia que li expliqués un conte, al que ella va
contestar-li que sí. Jo interiorment vaig lamentar-me perquè sabia que això
suposava que la nena expliqués en veu alta una història i que, a causa del seu
to, a mi em costaria encara més llegir; però quan va començar a explicar la
història, alguna cosa va canviar i vaig tenir la necessitat de deixar la
lectura i escoltar a la nena. La veritat és que per l’edat que tenia feia un
esforç enorme per explicar la història i fer-se entendre. Era evident que
aquest infant estava acostumada a escoltar històries en veu alta perquè
utilitzava les formes habituals a l’inici (hi havia una vegada) i al final (vet
aquí un gat i vet aquí un gos, que aquest conte ja s’ha fos) de la història,
modulava la veu segons el personatge que parlava i feia preguntes a la seva
àvia perquè interactués amb la història (Tu què creus que va passar?, Creus que
se la va menjar?, Creus que es va morir?, etc.). Durant la resta del viatge
tant jo com altres passatges vam deixar el que estàvem fent per escoltar la
història de la caputxeta vermella explicada per aquella nena de cinc anys.
Finalment deixo l’enllaç del llibre Dime
d’Aidan Chambers (2007) que ofereix informació sobre la conversació literària a
les aules, explica els processos involucrats en la lectura i mostra diàlegs
d’infants de P5 amb lectura interpretativa. Prem aquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada