LECTURA 6
PARALUES CLAU: lectura, primera
infància, salut, famílies, entitats educatives.
La lectura
d’aquesta setmana ha estat la titulada “Nascuts per llegir: Projecte de
promoció de la lectura per a la primera infància” de l’autora Marta Roig que
tracta sobre un projecte que promou el gust per la lectura entre les criatures
de 0 a 3 anys.
Aquest
projecte és molt interessant, ja que es treballa de forma cooperativa entre
diferents entitats públiques: l’ajuntament, els CAP’s i les biblioteques
públiques. L’ajuntament, per tal de poder iniciar el projecte ha de firmar un
conveni i desprès a través dels centres de salut hi ha diferents recursos que
informen a les famílies amb nadons o amb futurs nadons de les possibilitats
d’aquest programa i aquestes van a la biblioteca on hi ha muntat un espai per
atenció a la primera infància per a fomentar la lectura d’aquests nadons on hi
trobem tant racons de pares, com contes pels infants com recursos per a la
lectura. Més enllà de l’activitat local, les famílies poden gaudir també de
materials, orientacions i propostes desenvolupades per la mateixa coordinació
del programa.
Aquest programa promou experiències
compartides entre pares i fills a partir del llibre i la primera literatura.
L’objectiu que es planteja és despertar el gust per la lectura des del primer
mes de vida, ja que és una eina fonamental pel desenvolupament integral dels
infants. No pretèn
avançar aprenentatges sinó que intenta actuar sobre els habits familiars perquè
la lectura es gaudeixi amb normalitat i de manera quotidiana.
Al final de
l'article es donen unes estadístiques de com està anant aquest programa tant a Catalunya
com a Andorra i es manifesta que s'està millorant per tal de multiplicar les
famílies beneficioses i contiuar l'educació.
Com a
conclusió, es podria dir que i tot i que només es parli d’aquest projecte
concret també n’hi ha d’altres i, per tant, cada cop hi ha més possibilitats de
lectura pels infants de 0 a 3 anys cosa que és molt beneficiosa tant per a les
famílies com pels infants.
PREGUNTES
-Penses que
cada vegada trobarem més aquest projecte a diferents poblacions i que des de
l’escola podem promoure que les famílies en facin ús?
-Per què creus
que encara és tan poc conegut aquest projecte tot i tenir un fons i uns
objectius tan interessants?
REFLEXIÓ
Aquest article
no és dels que més m’ha agradat, no perquè no sigui interessant sinó perquè
penso que la seva lectura se m’ha fet bastant densa en alguns moments, per
exemple, fa molta referència en com s’organitzen els recursos humans del
projecte en qüestió i no va més enllà d’aquest aspecte. Penso que l’autor d’aquest
article deixa molta informació oberta que al lector potser li agradaria conèixer.
Personalment, m’hagués agradat saber quines activitats es fan en aquests espais
o bé quina és la seva metodologia de treball.
Reflexionant
sobre el projecte que es fa en aquests espais, penso que és necessari i aporta
molts aspectes positius per els infants i les famílies i que per aquest motiu
no s’hauria de limitar a una franja de poblacions tant escassa sinó que s’hauria
d’expandir i portar-lo a altres pobles i ciutats els quals es poguessin
beneficiar d’aquests espais i projectes. Penso que és important que s’introdueixi
l’hàbit de la lectura des de la primera infància, no en el sentit de que els
infants aprenguin a llegir, però si que els infants s’acostumin a veure als
seus pares llegir o bé que els pares llegeixin una estona cada dia amb ells.
Moltes
vegades, però, les famílies no tenen els recursos suficients per dur a terme
aquesta pràctica amb els seus fills i filles. Tot i això, penso que és
important que com a futures educadores puguem ajudar a aquestes famílies amb
falta de recursos a adquirir aquest
hàbit de lectura. En l’enllaç que hi ha a continuació, podeu veure els
avantatges que té adquirir uns hàbits lectors, la realitat que es troba a les
escoles o com fomentar aquest hàbit lector:
http://natibergada.cat/oblida-els-deures-i-fomenta-un-bon-habit-lector
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada