divendres, 21 d’abril del 2017

Lectura (6) IV. Grups interactius al final de l'etapa - Zugazaga, A i altres.

Zugazaga, A i altres (2013) Grups interactius al final de l’etapa, Guix d’infantil, 70, 18-21

1.     Tres idees claus que destacaríeu del text
La primera idea clau és la següent: a causa de gran transformació sociocultural, el CEP Maiztegi s’ha transformat en una comunitat d’aprenentatge. Gràcies a aquest fet, s’ha produït una implementació de noves pràctiques docents basades en l’aprenentatge dialògic, i a més s’ha donat una participació més gran de tots els agents de la comunitat educativa. La col·laboració dels diferents agents, ha ajudat a posar en marxa moltes actuacions, com per exemple: les tertúlies dialògiques literàries, l’aula tutoritzada, els grups mixtos, l’assemblea de representants de l’alumnat, la formació de les famílies i els grups interactius.

La segona idea clau d’aquesta lectura és que es té en compte que els grups siguin heterogenis, és a dir, que hi hagi una barreja de l’alumnat amb diferents característiques (sexe, llengua materna, capacitats, etc). A més a més, si la composició dels grups no funciona, es pot canviar quan es consideri necessari. En concret, els infants es divideixen en tres grups de cinc nens i nenes per cada.

Per acabar, la tercera idea és la col·laboració de les famílies. Són mares, pares i tutors que s’impliquen de manera voluntària en les diferents activitats proposades per la tutora de l’aula-classe. Aquest element és clau per portar a terme les activitats plantejades. Les famílies tenen el paper de dinamitzadores dels grups interactius. Així doncs, les famílies s’encarreguen de guiar als infants en les activitats que els hi ha tocat, mentre que els nens i nenes van rotant. A més, també formen part del procés d’avaluació. Per mitjà d’una plantilla que anteriorment els hi ha entregat la tutora, valoren el treball, l’actitud i la interacció que ha tingut lloc en cada grup, com també l’activitat en si mateixa.

2.     Paraules claus del text
Grups interactius, participació de les famílies, aprenentatge dialògic, voluntariat a l’aula, comunitats d’aprenentatge.

3.     Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1- El fet que les famílies entrin a les aules pot distorsionar als infants?
2- Per què no es plantegen les activitats de manera que es barregin grups de diferents edats?

4.     Comentari personal
La lectura d’avui m’ha recordat a una idea d’una lectura que vam llegir. En concret, la lectura número 1 d’en Xavier. En aquesta lectura es parlava de la Zona de Desenvolupament Intermental. Així doncs, en aquesta lectura dóna molta importància al fet que els infants s’han d’ajudar entre ells. És a dir, han de col·laborar en equip per arribar a l’objectiu.

Un altre aspecte que personalment m’ha cridat l’atenció, i al meu grup de seminari també, és que remarca molt els grups heterogenis. Actualment, és una organització molt normalitzada i, per tant, és molt fàcil de veure en moltes aules. Gràcies al que s’ha parlat durant el seminari, hem pogut arribar a la conclusió que és perquè aquest fet es dóna un context diferent. És a dir, es desenvolupa a Biscaia, territori on no hi havia molta immigració i que cada cop ha anat venint més. Per tant, no estaven acostumats a aquesta realitat diferent i a fer grups heterogenis, i és per aquest motiu que ho remarquen tant a la lectura.

Un punt feble de les activitats que es porten a terme és que són molt bàsiques. És a dir, les podríem considerar com un reforç de les matèries que es donen a l’aula. Per tant, comentant-ho amb el grup de seminari, hem arribat a la conclusió que en comptes de fer-ho com una activitat, es podria incorporar a l’aula. I a més, plantejar-ne unes altres més diferents i atractives pels infants.

Per acabar, vull destacar que el punt que uneix les quatre lectures d’avui és, un cop més, la comunicació. Ja pot ser per escrit o oral. A més, un altre punt que es comparteix la importància de l’espai. És a dir, perquè es doni una bona comunicació hem de crear un bon espai tenint en compte les necessitats i interessos de l’alumnat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada