Zugazaga, A i altres (2013) Grups
interactius al final de l’etapa, Guix d’infantil, 70, 18-21
1.
Tres idees claus que destacaríeu del text
La primera idea clau és la següent: a causa de
gran transformació sociocultural, el CEP Maiztegi s’ha transformat en una
comunitat d’aprenentatge. Gràcies a aquest fet, s’ha produït una implementació
de noves pràctiques docents basades en l’aprenentatge dialògic, i a més s’ha
donat una participació més gran de tots els agents de la comunitat educativa.
La col·laboració dels diferents agents, ha ajudat a posar en marxa moltes
actuacions, com per exemple: les tertúlies dialògiques literàries, l’aula tutoritzada,
els grups mixtos, l’assemblea de representants de l’alumnat, la formació de les
famílies i els grups interactius.
La segona idea clau d’aquesta lectura és que es té
en compte que els grups siguin heterogenis, és a dir, que hi hagi una barreja
de l’alumnat amb diferents característiques (sexe, llengua materna, capacitats,
etc). A més a més, si la composició dels grups no funciona, es pot canviar quan
es consideri necessari. En concret, els infants es divideixen en tres grups de
cinc nens i nenes per cada.
Per acabar, la tercera idea és la col·laboració de
les famílies. Són mares, pares i tutors que s’impliquen de manera voluntària en
les diferents activitats proposades per la tutora de l’aula-classe. Aquest
element és clau per portar a terme les activitats plantejades. Les famílies
tenen el paper de dinamitzadores dels grups interactius. Així doncs, les
famílies s’encarreguen de guiar als infants en les activitats que els hi ha
tocat, mentre que els nens i nenes van rotant. A més, també formen part del
procés d’avaluació. Per mitjà d’una plantilla que anteriorment els hi ha
entregat la tutora, valoren el treball, l’actitud i la interacció que ha tingut
lloc en cada grup, com també l’activitat en si mateixa.
2.
Paraules claus del text
Grups interactius, participació de les famílies, aprenentatge dialògic,
voluntariat a l’aula, comunitats d’aprenentatge.
3.
Dues preguntes que formularíeu a l’autor o
autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1- El fet que les famílies entrin a les aules pot distorsionar als infants?
2- Per què no es plantegen les activitats de manera que es barregin grups
de diferents edats?
4.
Comentari personal
La lectura d’avui m’ha recordat a una idea d’una
lectura que vam llegir. En concret, la lectura número 1 d’en Xavier. En aquesta
lectura es parlava de la Zona de Desenvolupament Intermental. Així doncs, en
aquesta lectura dóna molta importància al fet que els infants s’han d’ajudar
entre ells. És a dir, han de col·laborar en equip per arribar a l’objectiu.
Un altre aspecte que personalment m’ha cridat
l’atenció, i al meu grup de seminari també, és que remarca molt els grups
heterogenis. Actualment, és una organització molt normalitzada i, per tant, és
molt fàcil de veure en moltes aules. Gràcies al que s’ha parlat durant el
seminari, hem pogut arribar a la conclusió que és perquè aquest fet es dóna un
context diferent. És a dir, es desenvolupa a Biscaia, territori on no hi havia
molta immigració i que cada cop ha anat venint més. Per tant, no estaven
acostumats a aquesta realitat diferent i a fer grups heterogenis, i és per
aquest motiu que ho remarquen tant a la lectura.
Un punt feble de les activitats que es porten a
terme és que són molt bàsiques. És a dir, les podríem considerar com un reforç
de les matèries que es donen a l’aula. Per tant, comentant-ho amb el grup de
seminari, hem arribat a la conclusió que en comptes de fer-ho com una
activitat, es podria incorporar a l’aula. I a més, plantejar-ne unes altres més
diferents i atractives pels infants.
Per acabar, vull destacar que el punt que uneix
les quatre lectures d’avui és, un cop més, la comunicació. Ja pot ser per
escrit o oral. A més, un altre punt que es comparteix la importància de
l’espai. És a dir, perquè es doni una bona comunicació hem de crear un bon
espai tenint en compte les necessitats i interessos de l’alumnat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada