divendres, 21 d’abril del 2017

Lectura 7. La assamblea de clase en educación infantil

La assamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo

Susana Sánchez Rodríguez; Carmen González Aragón.


Paraules claus: competència social, cívica i lingüística, interacció a l'aula, assemblea, model comunicatiu, autonomía moral.

Síntesi:

L'assemblea és un bon mitjà per treballar i desenvolupar a l'aula les capacitats dels infants, específicament la social, cívica i lingüística. A més, els infants tenen la oportunitat de compartir experiències i idees.

L'objectiu principal de l'assemblea és la interacció, ha d'haver un equilibri entre la interacció amb l'adult i la interacció entre els grup d'iguals. De manera que aquest agrupament potencia que els infants voluntàriament estiguin disposat a ajudar, exposar, compartir amb els altres, a la vegada que hi ha una construcció personal.

Gràcies a aquesta forma de fer es fomenta el respecte i la cooperació. Per aquest motiu les regles de l'assemblea són establertes d'acord amb la opinió de tots, de manera que els propis infants són els que marquen el seu propi límit.

Respecte al rol que adopta el docent, bàsicament fa funció dinamitzadora del diàleg, a la vegada que mostra un model comunicatiu. De manera que guia als infants i supervisa, però realment el que té el control de l'acció és el propi educand.

Preguntes:
  • Tot i la informació aportada del text, no en parla de la comunicació no verbal. Com es pot treball aquesta mitjançant l'assemblea?
  • En el cas que els infants no siguin participatius, com els incites a xerrar?
  • Si l'assemblea es duu a terme cada dia, com es pot fer per tal que no es faci pesat ni rutinari?
Reflexions:

Aquesta lectura ens fa pensar en la importància de potenciar l'oral en les aules d'educació infants, i l'assemblea és un mitjà per profitós per fer-ho. Personalment, m'hagués agradat que en la meva infancia s'hagués potenciat més la comunicació oral per tal de tenir un desenvolupament integral, ja que no va ser així.

Mitjançant aquest mètode es fomenten valors com el respecte, compartir idees.. molt importants tant per a la vida escolar com els fets quotidians, i se'ls hi dóna als infants la oportunitat de expressar allò que vulguin.

Cal dir que aquesta lectura mostra molta relació amb la lectura 6 (gruo II): Sogas, M.T. (2013) L'art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana, Guix d'infantil, 69. En aquest article també es comenta l importància de comunicar-se en rotllana i establir vincles i interaccionar amb la resta del grup d'iguals i el/la mestre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada