IDEES CLAU
- El fet que les famílies llegeixin amb els infants potencia l’escriptura i la lectura.
- Els
infants necessiten interaccions per construir l’interès per la lectura i aprendre a descodificar els
codis i a donar sentit als símbols escrits.
- L'aprenentatge de la lectura no s'ha de fomentar només
a l'escola, la família, per exemple, també té un paper molt important.
- Els infants procedents de famílies lectores solen
demanar per llegir, molt abans que els infants que procedeixen de famílies on
la lectura es mostra absent.
- Els
infants haurien de poder manipular i experimentar amb les lletres, els sons i
les paraules escrites des de ben petits. És important introduir la lectura en
edats primerenques.
RESUM
Aquesta
lectura és una entrevista dirigida a Marta Soler, doctorada a
Harvard i professora de la Universitat de Barcelona. L’article està fet per Cristina Elorza i
Francisco Luna i va ser publicat a la revista Guix Infantil al juliol del 2013.
L’entrevista
se centra a demostrar que els infants són capaços d’aprendre, conèixer i realitzar mecanismes per saber llegir i
escriure.
En aquest
article, Marta Soler defensa la importància de les interaccions (de la mateixa manera
que Vigotsky) durant el procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura posant èmfasi en la implicació de les famílies. Considera que les
interaccions són un dels aspectes claus perquè les criatures esdevinguin
lectores. Per tant, l’aprenentatge lector no és un procés individual, sinó que
mostra aspectes individuals i d’altres que s’han d’aprendre de forma
col·lectiva, a través de la interacció.
Marta
Soler considera, també, com aspectes claus per aprendre a llegir la formació i
la interacció amb les famílies. Quan fem referència a la interacció familiar és
important esmentar que els infants procedents de famílies lectores solen
demanar per llegir molt abans que els infants que procedeixen de famílies on la
lectura es mostra absent. Segons l’especialista una persona lectora és aquella
a la qual li agrada llegir, però que, a més és capaç de parlar i compartir
coneixements sobre el que està llegint.
A més, la
Marta Soler especifica que hi ha molts centres que organitzen espais de lectura
per a les famílies i els infants com, per exemple, biblioteques tutoritzades o
clubs de mares i pares que donen suport acadèmic i també diu que aquestes
propostes són molt beneficioses tant per a les famílies no lectores, ja que les
ajuda a potenciar aquest hàbit com per a les famílies lectores per a
enriquir-lo. El projecte del qual més parla la Marta Soler és el projecte
INCLUD-ED que intenta identificar estratègies pedagògiques per a l’èxit en
l’educació i la inclusió i promou la cohesió social.
La nostra
lectura ens explicava que els infants menors de 6 anys també tenen la capacitat
d’adquirir el llenguatge, i si el seu context fos ric en la lecto-escriptura
milloraria la seva predisposició a aquest aprenentatge. D’altra banda hi ha
molts autors amb una opinió diferent: els nens han d’aprendre a llegir quan
tinguin la motivació per aquest aprenentatge.
Per tant,
no hi ha una clara opinió sobre si s’ha de potenciar un entorn lector des de
petits o no i com a docents, cadascú fa el que creu convenient o el que es
consensua en cada escola. Tot i això, en els primers anys de vida dels infants
és la família la que fa que l’infant se situï en un entorn lector o en un no
lector, i, per tant, si potencien l’aprenentatge del llenguatge des que són nadons
o no.
PREGUNTES A L’AUTORA
-Els serveis
per a famílies que s’esmenten a l’article estan presents en totes les escoles
espanyoles? S’ofereixen de forma gratuïta?
-Si ens
trobéssim amb el cas d’una família analfabeta, quin recurs els hi oferiríem?
REFLEXIÓ
Una de les
coses que més m’ha cridat l’atenció d’aquestes lectura és el fet de que diu que
els infants poden aprendre a llegir molt abans del què nosaltres ens pensem. M’ha
sobtat perquè sempre se’ns diu que no s’ha de forçar als infants a que
aprenguin a llegir i que ells en el seu moment ens transmetran el seu interès per
aprendre-ho. He trobat interessant la lectura, tot i que penso que transmet les
idees de manera molt general i dóna voltes constantment al mateix tema.
Per altre
banda, estic molt d’acord amb el què diu que els infants necessiten la
interacció amb l’adult per adquirir hàbits de lectura, per tenir interès per
llegir i per aconseguir que a l’ambient familiar i hagin converses enriquidores
sobre un tema determinat com el que pot ser un llibre. També m’ha agradat que
des d’algunes escoles s’impulsen iniciatives per ajudar a les famílies a
adquirir l’hàbit de la lectura, fent tertúlies en les quals es comenten
novel·les i llibres clàssics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada