Idees clau:
-
Hi ha diferents hipòtesis sobre la construcció del llenguatge:
·
Chomsky:
el llenguatge és innat.
·
Piaget:
el llenguatge és el resultat del desenvolupament de l'intel·ligència.
· Vigotski:
el desenvolupament intel·lectual s'assoleix com a resultat del procés de
socialització, és a dir, el llenguatge li ve donat des de l'exterior.
· Skinner:
l'adquisició del llenguatge és una mera imitació del que diuen els adults.
-
El desenvolupament del llenguatge comença a casa però és, més tard, a l'escola
on l'infant assoleix un llenguatge més elaborat
i un domini progressiu dels paràmetres que regeixen la comunicació
humana.
Resum:
L'article La construcción de la lengua oral de Uri Ruiz Bikandi (2002)
comença parlant sobre com és la construcció del llenguatge dels infants, quin
és el procés que segueixen i comenta quins són els punts de vista de diferents
autors. A més, explica com la hipòtesis chomskiana va donar lloc a la investigació
sobre com i gràcies a què els infants aprenen a parlar.
Bikandi comenta que aquests investigadors
encara discuteixen sobre fins on el que diu l'infant és resultat dels seus
mecanismes innats (lingüístics o intel·lectuals) o, pel contrari, és fruit de
la pràctica sociocultural a la que està sotmès des que neix.
El primer autor del que ens parla
és Chomsky el qual diu que quan naixem venim predisposats per aprendre el
llenguatge natural i que tenim un mecanisme anomenat LAD que ens permet
adquirir ràpidament amb la llengua o llengües del nostre entorn immediat,
l'infant és creatiu i és capaç de construir frases que no ha escoltat abans. El
segon autor del que ens parla és Piaget que explica que el llenguatge no
disposa de cap mecanisme específic, al contrari del que diu Chomsky, i que és
simplement el resultat del desenvolpament de la intel·ligència. Més endavant
ens parla de Vigotski el qual defensa que el llenguatge li ve donat a l'infant
des de l'exterior i el que en un principi és paraula que precedeix de qui el
cuida, passa a ser un instrument al servei de la seva ment, concepte que el
permet pensar i actuar en el món, planificar l'acció i explorar el que l'envolta.
I per últim, ens parla de Skinner, que a diferencia dels altres diu que el
procés d'adquisició del llenguatge és una mera imitació del que diuen els
adults.
En conclusió, dir que l'explicació
actual de l'adquisició del llenguatge combina factors innats i culturals. L'infant
des que neix precisa models de pensament i de llenguatge. Aquest procés el
comença a casa però més tard segueix a l'escola on poc a poc els infants assoliran
un llenguatge més elaborat, en els usos socials de la llengua, i un domini
progressiu dels paràmetres que regeixen la comunicació humana.
Preguntes a l'autor:
- Si un infant neix amb sordesa,
com pot construir la llengua oral?
Comentari
personal:
M'ha semblat un article força
interessat però a la vegada una mica dens. Tot estava molt ben explicat i
sintetitzat però en poc espai donava molta informació. Tanmateix, el fet de
veure diferents punts de vista de diversos autors m'ha fet veure que realment
encara no sabem ben bé com s'adquireix el llenguatge i quin autor és el que té
més raó. Des del meu punt de vista, estaria més d'acord amb l' hipòtesi de
Vigotski on el llenguatge ve donat per l'exterior, és a dir, a través de l'
interacció amb els altres aprenem el llenguatge.
D'altra banda, al compartir en
grups el que parlaven els nostres articles he vist que tenia relació amb el d'Alonso,
ja que tractava sobre la interacció entre mare i infant i sobre que l'infant ja
neix predisposat al llenguatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada