dimecres, 29 de març del 2017

LA CONSTRUCCIÓN DE LA LENGUA ORAL - Uri Ruiz Bikandi

Idees clau:
- Hi ha diferents hipòtesis sobre la construcció del llenguatge:
·         Chomsky: el llenguatge és innat.
·         Piaget: el llenguatge és el resultat del desenvolupament de l'intel·ligència.
·       Vigotski: el desenvolupament intel·lectual s'assoleix com a resultat del procés de socialització, és a dir, el llenguatge li ve donat des de l'exterior.
·   Skinner: l'adquisició del llenguatge és una mera imitació del que diuen els adults.

- L'adquisició del llenguatge combina factors innats i culturals.

- El desenvolupament del llenguatge comença a casa però és, més tard, a l'escola on l'infant assoleix un llenguatge més elaborat  i un domini progressiu dels paràmetres que regeixen la comunicació humana.

Resum:
L'article La construcción de la lengua oral de Uri Ruiz Bikandi (2002) comença parlant sobre com és la construcció del llenguatge dels infants, quin és el procés que segueixen i comenta quins són els punts de vista de diferents autors. A més, explica com la hipòtesis chomskiana va donar lloc a la investigació sobre com i gràcies a què els infants aprenen a parlar.

Bikandi comenta que aquests investigadors encara discuteixen sobre fins on el que diu l'infant és resultat dels seus mecanismes innats (lingüístics o intel·lectuals) o, pel contrari, és fruit de la pràctica sociocultural a la que està sotmès des que neix.

El primer autor del que ens parla és Chomsky el qual diu que quan naixem venim predisposats per aprendre el llenguatge natural i que tenim un mecanisme anomenat LAD que ens permet adquirir ràpidament amb la llengua o llengües del nostre entorn immediat, l'infant és creatiu i és capaç de construir frases que no ha escoltat abans. El segon autor del que ens parla és Piaget que explica que el llenguatge no disposa de cap mecanisme específic, al contrari del que diu Chomsky, i que és simplement el resultat del desenvolpament de la intel·ligència. Més endavant ens parla de Vigotski el qual defensa que el llenguatge li ve donat a l'infant des de l'exterior i el que en un principi és paraula que precedeix de qui el cuida, passa a ser un instrument al servei de la seva ment, concepte que el permet pensar i actuar en el món, planificar l'acció i explorar el que l'envolta. I per últim, ens parla de Skinner, que a diferencia dels altres diu que el procés d'adquisició del llenguatge és una mera imitació del que diuen els adults.


En conclusió, dir que l'explicació actual de l'adquisició del llenguatge combina factors innats i culturals. L'infant des que neix precisa models de pensament i de llenguatge. Aquest procés el comença a casa però més tard segueix a l'escola on poc a poc els infants assoliran un llenguatge més elaborat, en els usos socials de la llengua, i un domini progressiu dels paràmetres que regeixen la comunicació humana.

Preguntes a l'autor:
- Si un infant neix amb sordesa, com pot construir la llengua oral?

Comentari personal:
M'ha semblat un article força interessat però a la vegada una mica dens. Tot estava molt ben explicat i sintetitzat però en poc espai donava molta informació. Tanmateix, el fet de veure diferents punts de vista de diversos autors m'ha fet veure que realment encara no sabem ben bé com s'adquireix el llenguatge i quin autor és el que té més raó. Des del meu punt de vista, estaria més d'acord amb l' hipòtesi de Vigotski on el llenguatge ve donat per l'exterior, és a dir, a través de l' interacció amb els altres aprenem el llenguatge.


D'altra banda, al compartir en grups el que parlaven els nostres articles he vist que tenia relació amb el d'Alonso, ja que tractava sobre la interacció entre mare i infant i sobre que l'infant ja neix predisposat al llenguatge. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada