Idees claus:
·
El context familiar influencia el
procés lingüístic dels infants i és important que hi hagi comunicació entre
família i escola per potenciar els mateixos aspectes i que tinguin un context
similar.
·
Els adults estem predisposats a la
criança dels infants i és per això que quan treballem amb nens som un model per
a ells. En el cas del procés lingüístic, els adults utilitzem un estil
comunicatiu tranquil i pacient amb els infants per promoure el llenguatge.
·
A les escoles d’infantil han de
potenciar el llenguatge a partir dels jocs, contes o activitats quotidianes ja
que són activitats properes al seu context familiar.
Resum:
El text presentat per
la Pilar Alonso ens fa reflexionar sobre la importància que té el context
familiar a l’hora de treballar la capacitat lingüística i comunicativa dels
infants.
A partir d’aquesta
idea principal, introdueix estratègies i pautes que es porten a terme
habitualment al context familiar per extrapolar-les a les escoles.
Per entendre les
capacitats lingüístiques dels infants, cal contextualitzar que des que naixem
som éssers sociables on la companyia i l’afecte és tan necessari pel
desenvolupament del nen/a com l’alimentació. Des de molt petit, el nadó
desenvolupa conductes que afavoreixen el contacte amb les persones que
l’envolten. I per una altra banda, els adults també estem preparats de forma
innata per la criança.
Les famílies són la
base fonamental pel desenvolupament del llenguatge dels nens i nenes. Les
escoles haurien de treballar la comunicació i el llenguatge a partir de les
activitats quotidianes ja que d’aquesta manera els infants aprenen gran
quantitat de vocabulari del seu dia a dia i són situacions diàdiques, és a dir,
són situacions properes al seu context familiar.
La investigació
sobre el desenvolupament comunicatiu ha demostrat que els adults propers a
nens, desenvolupen conductes comunicatives que faciliten el seu desenvolupament
comunicatiu-lingüístic.
La qualitat del
llenguatge és molt important, tant com parla la mare al fill com l’estil
comunicatiu que utilitza, que generalment és tranquil i pacient perquè convida
a què l’infant participi en la interacció.
La lectura destaca
les situacions interactives de la lectura de contes. Primerament l’adult li
formula preguntes sobre les imatges. Posteriorment, l’estratègia canvia i
l’adult comença a introduir frases descriptives.
Com a conclusió, el
treball que es realitza a casa i a l’escola ha d’anar amb la mateixa direcció i
s’han d’enriquir mútuament amb la finalitat que l’infant tingui més
oportunitats per desenvolupar el llenguatge. Els adults hem de ser conscients de
com utilitzem el llenguatge amb els infants perquè som el seu referent i construiran
el seu llenguatge a partir del que escoltin.
Preguntes a l’autora:
- · Durant el seminari, hem pensat en un cas hipotètic on els infants a casa utilitzin una llengua diferent a casa, quines pautes hauríem de seguir a l’escola?
- · Els nens tenen ritmes diferents d’aprenentatge i considero que és difícil ensenyar de la mateixa manera el llenguatge perquè cada infant és diferent i l’aula ens trobarem amb diversitat de nens i nenes. Per això penso que una possible solució és tenir més personal a les aules ja que es podria atendre de manera més personal als infants que tinguin dificultats a l’hora de desenvolupar la capacitat lingüística.
Comentaris:
Aquest any hem fet
pràctiques a l’escola bressol i he pogut relacionar aquesta lectura amb el què
he après allà ja que m’he adonat que amb les rutines de neteja, alimentació i
descans, indirectament, els parlàvem molt i els explicàvem tot el que fèiem.
Per tant, sense cap intenció premeditada, els introduíem un model de llengua
oral i molt vocabulari.
Per una altra
banda, durant el seminari hem posat en comú les lectures que cada grup teníem assignades,
i he pogut relacionar aquesta lectura amb les següents:
- - Lectura 2: és important la participació i treball en xarxa dels pares i mares per arribar a un objectiu comú on la finalitat principal és enriquir l’aprenentatge dels infants.
- - Lectura 3: “la construcció de la llengua oral”à Chomsky parla que els nens i nenes ja venen al món amb una predisposició innata de viure en comunitat. I per una altra banda, Vigotsky explica que si el infant no conviu en societat no es pot desenvolupar completament ja que li faltarien competències i capacitats per aprendre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada