Idees claus:
ü Els infants han nascut a una era tecnològica i no els hem d’allunyar de la tecnologia, és per això que els mestres hem d’acompanyar als infants.
ü No és tant el format, sinó el contingut dels llibres. Hem de crear “vincles” amb els llibres que llegim sense importar el format del llibre.
ü Els llibres digitals són una manera d’estimular i enganxar als infants a aprendre a llegir i que s’interessin per la lectura.
ü Hem d’ensenyar als infants a què seleccionin la informació perquè facin una tria correcta.
Resum:
Aquest article ens
fa una comparació sobre la lectura en paper i en format digital. A més a més,
la autora ens fa reflexionar sobre perquè es critica el format tecnològic.
Principalment, hem
de tenir present perquè llegim ja que molta gent ho fa i a vegades no ens parem
a pensar perquè. Llegim per experimentar, per aprendre (matemàtiques, ciències,
música...), per comunicar-nos, per saber com funciona el món, per entre els nostres
sentiments, per viatjar, per descobrir. Hi ha moltíssimes raons per llegir i és
per això que a les escoles es fomenta aquesta pràctica.
Des de fa uns anys,
va sortir el format digital dels llibres i hi ha gent que segueix utilitzant el
format tradicional i d’altres que s’han modernitzat.
Des de petits ens
han inculcat la lectura a través de les històries i els contes, és per això que
encara la gent estima el format paper, però en realitat enyorem el tacte del
paper o l’emoció que sentíem quan escoltàvem el relat?
Els infants d’avui
en dia han nascut a una era tecnològica i suposa que aprenguin a llegir amb
pantalles que amaguen tresors i sorpreses perquè ara els animals fan sorolls o
els objectes es mouen a la pantalla. Els infants s’enganxen pel que té de
visual, tàctil, de sorprenent i d’aquí poc es podrà sentir l’olor del mar.
Per tant, per
concloure m’agradaria dir que no hem d’excloure el format digital perquè només
és el format. El que ens ha d’interessar és l’interior d’aquest llibre: què ensenya,
de quina manera... és per això que nosaltres com a mestres hem d’estar
actualitzades i més que mai som necessàries en la seva educació, ja que hem d’aconseguir
que els infants creïn un vincle amb els llibres.
Preguntes a l’autora:
ü Jo crec que com a mestres no els hem d’amagar els llibres en format
digital però a vegades penso que tanta tecnologia els pot atabalar i sobre tot
si a casa ja fan un ús excessiu de les tecnologies. A més, un altre tema per a
parlar, és si llegir en tablet és perjudicial per als ulls dels infants.
ü A l’hora de treballar amb un nen cec i només tens llibres en format
digita, consideres que estan adaptats per atendre a les necessitats educatives
d’aquest infant?
Reflexió personal:
Personalment m’agrada
més els llibres en format paper perquè m’agrada tocar el paper i poder passar
les fulles. Però també s’ha de dir que he après des de petita amb llibres
tradicionals i no estic gaire acostumada a llegir en tablet o ordinador i
ràpidament em fan mals els ulls, crec que això és un tema generacional.
Però a partir
d’aquesta lectura he pensat que no es tracta de llegir només en format paper o
digital, sinó que els hem d’oferir els dos tipus de format i que cada infant
utilitzi el que millor s’adapti a la seva manera de llegir.
A més, crec que no
és tant el format sinó la història que vol explicar el llibre perquè hem de
fomentar que els nens i nenes utilitzin la seva imaginació perquè crec que
actualment no deixem que els infants s’avorreixin amb la intenció de potenciar
més la seva imaginació.
Per últim, destacar
la funció d’acompanyar als infants en aquest procés de lectura perquè nosaltres
som les encarregades de seleccionar els llibres per llegir, hem de fer
preguntes adequades per fomentar l’interès dels nens... Crec que encara que
sigui un llibre en format digital o paper la nostra funció com a mestre és molt
important i essencial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada