divendres, 31 de març del 2017

Lectura IV - Llegir a la pantalla (Pérez-Esteve, P.) - Ana Ruiz

Idees claus:

  •           Cal llegir per aprendre i comunicar-nos
  •      Incorporar nous formats i noves tecnologies en el nostre dia a dia          
  •     Acompanyar a l’infant en el procés d’aprenentatge a través de la lectura per afrontar els nous formats.

Interrogants:

  •           Quin tipus de format és el més convenient per l’aprenentatge dels infants?
  •           S’acabarà perdent el format del llibre tradicional degut a la tecnologia?
  •           Fins a quin punt arribarà la tecnologia en l’àmbit de la lectura a l’escola?

Resum:

En aquest text, tot i tenir una curta extensió, parla principalment de la importància de llegir, per aprendre i per comunicar-nos; i a més, l’autora realitza una reflexió sobre el tema.

La lectura és una font principal que transmet molts aprenentatges, identificar molts sentiments, imaginar com són els personatges... en definitiva: provocar-nos sensacions. Estem durant tota la vida llegint o escoltant allò que ens llegeixen i per tant, els infants quan arriben al món, els hi és molt fàcil entendre-ho. Però ens hem d’adonar que tot ha evolucionat, i hem passat dels llibres tradicionals a nous formats tecnològics: les pantalles.

La lectura és un procés d’aprenentatge en el qual els adults, sobretot els mestres, hem d’acompanyar i implicar-nos en el procés d’aprenentatge dels infants, ja que tot i que poden anar a una velocitat d’aprenentatge més ràpida que els propis mestres, en alguns aspectes poden perdre’s.

Per tant, l’autora ens mostra la importància de seguir llegint contes, històries o llibres per fomentar la creativitat i la imaginació dels infants, fent així que els nens i les nenes interioritzin aprenentatges de forma lúdica acompanyats rebent el suport dels docents.  


Comentari personal:

Pel que fa a aquesta lectura m’ha semblat molt fàcil de llegir, però molt curta. Penso que el tema de les noves tecnologies a l’educació sempre és un tema interessant, ja que ens dóna una visió més actual de la realitat que ens trobarem en el nostre futur professional. Concretament, estic d’acord amb la lectura quan diu que ens hem d’adaptar a les noves formes de llegir, però penso que no és obligatori deixar de banda la forma tradicional i que es pot buscar un equilibri entre ambdós formats.

Sí que és veritat que les noves tecnologies ens donen més oportunitats de buscar i de tenir a l’abast més d’una opció, i en canvi els llibres ens poden limitar, ja que és el que és i només trobem el que hi ha dins d’aquestes pàgines, sense poder anar més enllà. Però, en el meu cas concret que he crescut dins d’aquesta evolució tecnològica, encara avui dia prefereixo comprar-me un llibre físic per llegir a un e-book, per exemple. Tot i així, penso que no em condiciona el format en què llegeixi, sinó l’interès que tinc per fer la lectura i crec que això és el que hem de transmetre els infants, que independentment de quin format utilitzin, sigui el tradicional o el tecnològic, el realment important és motivar-los i fomentar la lectura d’una manera atractiva.

Pel que fa a les aules, considero que és inevitable que, en una actualitat tan canviant i envoltada de tecnologies, hi hagi nous formats d’aprenentatge i estic molt d’acord amb l’autora quan diu que, sigui quin sigui aquest format, els educadors i educadores hem d’acompanyar als infants en aquest procés. Això passa en altres àmbits, com l’escriptura o les arts plàstiques, en les que ja hi ha formats tecnològics per realitzar-les, i no s’han de deixar de tenir en compte, però personalment penso que tampoc ens hem d’oblidar dels formats tradicionals.

Pel que fa al seminari, hem parlat en “grup d’experts” sobre la lectura i això ens ha ajudat a acabar d’entendre el que l’autora ens volia transmetre, sent una experiència més enriquidora, ja que tothom ha donat el seu punt de vista. Després, hem fet petits grups en els quals hem compartit les lectures, de les quals el punt en comú ha estat la lectura i la importància d’aquesta. Entre totes hem extret diverses conclusions d’acord amb les lectures, i és que com diu la lectura Leer en família, és important que els pares iniciïn al seu fill en el món de la lectura, i que sigui llegint de manera quotidiana, sense que sembli una obligació, ja que sinó els infants no veuran l’experiència de forma atractiva.

En relació amb això, les altres dues lectures ens parlen sobre que l’infant és una persona lectora d'ençà que neix i no únicament des de que aprèn a llegir, així com la importància de l’adult en aquest àmbit: la importància de facilitar un ambient adequat per fomentar-la. Però sobretot m’agradaria destacar que, com diu la lectura Les interaccions són la clau per aprendre a llegir, cada infant és un món i cadascú té el seu ritme d’aprenentatge individual, per tant, és molt important aquesta interacció constant amb el món que els envolta per facilitar aquest procés d’aprenentatge.

Finalment, com enllaços d'interès sobre el tema he trobat dos. El primer, parla sobre la lectura i les noves tecnologies i el segon, parla de forma més general de les noves tecnologies a l'aula d'educació infantil, amb la intenció de motivar els docents i oferir idees per realitzar a l'aula. 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada