dissabte, 1 d’abril del 2017

LECTURA (5) LLEGIR A LA PANTALLA

V.  Pérez-Esteve, P. (2013) Llegir a la pantalla, Guix d’infantil, 67, 22-23


IDEES CLAU
  • Llegir ens permet aprendre, viure unes altres vides, entendre els nostres sentiments, aprendre com és el món, com funciona i ens permet potenciar la nostra imaginació.
  • Nous formats d’alfabetització que permeten infinites possibilitats.
  • Els infants es mouen molt fàcilment amb aquests formats, però els docents hem d’acompanyar-los en aquest procés perquè en facin un bon ús i puguin aprendre a través d’aquests, i així poder-se integrar a l’entorn on han de créixer, la societat de la informació i el coneixement. 
Enllaç

SÍNTESI: 

Aquesta lectura titulada Llegir a la pantalla ens parla de la importància de la lectura i el nou format de llibres que tenim actualment. 

L’article de Pilar Pérez ens diu que la lectura és fonamental en les nostres vides i que durant aquest procés podem deixar corre la nostra imaginació. Quan som petits és important que algú ens condueixi en aquest procés. Per tant, acompanyar a les criatures en aquest recorregut és avui una tasca essencial de tots, i sobretot els mestres. 

Abans del boom tecnològic, llegíem a través de llibres físics, és a dir, de paper. Un cop els dispositius tecnològics apareixien en les nostres vides, deixàvem de banda aquests llibres de paper per donar lloc a pantalles. És un nou format molt atractiu pels infants, que en definitiva els hi acaba enganxant. 

Des del meu punt de vista, penso que la lectura és un element bàsic i fonamental per la persona, ja que ens aporta coneixement, ens crea un món imaginari, ens ajuda a viure unes altres vides, etc. Aquest article dóna molta importància al format, però jo vull preguntar: tan important és? Considero que el format és un aspecte rellevant per atraure i cridar l’atenció, però el realment important és el que ens trobem a dins.


PREGUNTES A L’AUTORA: 

  • Quines propostes pedagògiques faries tu aplicables a l’aula per tal d’ensenyar a moure’s en aquest nou format digital? 
  • Promouries introduir dispositius tecnològics en aules de parvulari o preferiries intentar mantenir la figura del conte tot i la imposició de les noves tecnologies? 

REFLEXIÓ: 

En aquest article, tot i tenir una curta llargada, m’agrada’t molt, ja que m’ha fet reflexionar sobre les noves tecnologies. L’autora ens fa recordar la importància que té la lectura. En primer lloc ens parla del format tradicional (els llibres en paper) i explica el que ens ha provocat fins ara: dolços somnis, por, inquietud, riure, plorar, etc. I, després fa referència a un nou format, que és el digital. 

Un dels temes que han sorgit durant l’intercanvi d’idees realitzat a classe és que l’autora es mostra neutra i no es posiciona en cap dels dos formats, però sí que reconeix la gran importància que tenen els docents en aquest aprenentatge, ja que ens explica que els infants tenen la dificultat de diferenciar el que és rellevant i el que és accessori i els docents els hem d’ensenyar a reflexionar, ja que actualment la lectura és més difícil i els mestres hem d’acompanyar-los en la narració i ajudar-los a identificar-se amb els personatges per a fer més seva la història. 

Pilar Pérez ens formula una pregunta que és la següent: enyorem el tacte del paper o l’emoció del relat? Llavors, ens parla de la situació actual, en la que els infants estan creixent amb històries però aquestes són amb un format digital. En els llibres de paper podíem passar les pàgines, però en els d’ara, a més a més els infants poden escoltar la veu dels personatges i poden intervenir en el desenvolupament de la història i això és motivador pels infants que ho experimenten, ja que aquest nou format està ple de possibilitats. 

Finalment, he relacionat aquesta lectura de Pilar Pérez Esteve amb una pàgina que ens ha recomanat en Xavier que es troba a la pàgina web del Ministeri on podem buscar molta més documentació sobre aquesta autora. 

A continuació us facilito l’enllaç: http://leer.es/






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada