Cinquena lectura
Idees clau
- Aprofitant cents de situacions quotidianes, es dóna una comprensió del sentit de l’escrit i una motivació per voler desxifrar-ho.
- Acompanyar als infants a descobrir la màgia de les paraules. En el desenvolupament de la lectura és essencial el paper de la família.
- Aconseguir que llegir i escriure sigui quelcom gratificant i plaent.
- El més important no és llegir-ho tot, sinó que l’infant participi i s’introdueixi en el conte.
- Quan expliquem el conte de manera mecànica, contagiem a l’infant la falta d’entusiasme. No només són importants les paraules, sinó també les mirades, la complicitat amb el nen, els gestos, la veu expressiva, l’estar junts, etc.
Resum
Aquest
article de Paniagua (2013) parla de la importància d’incloure la lectura en el
període de la infància. Al llarg del text ens ofereix diverses recomanacions
sobre com oferir un espai que potenciï la lectura amb naturalitat, i a banda,
ens proporciona informació de diversos estudis relacionats amb el tema tractat.
En aquest sentit, l'article se
centra a llegir en família i les claus perquè la lectura i l'escriptura a casa
sigui plaent i serveixi per aprendre. Així doncs, l'article s'estructura a
través de preguntes com què, com, quan i qui.
Fixant-nos en
el moment, és molt positiu fixar una rutina diària per establir l’hora del
conte, però aquest moment serà escollit per la família en funció de les seves
necessitats i del seu context, i podrà no ser l’estona abans de dormir. Tot i
això, s’ha de remarcar que potenciar la lectura no és només oferir l’hora del
conte; i que, per tant, la família ha de propiciar altres espais i moments més
quotidians i naturals on es produeixi aquest fet: llista de la compra, nota a
casa, correu electrònic, etc. D’aquesta manera, deixarem de banda l’activitat
monòtona i avorrida dels quaderns de lectura que generen desmotivació en
l’infant per una activitat en un context quotidià on el menor té la necessitat,
i per tant, l’ interès per desxifrar el llenguatge escrit.
Finalment, a tots els nens i
nenes els pot agradar compartir contes. Hem d’encertar amb el seu què, el seu
com, el seu quan i el seu qui. La diversió i el plaer seran els indicadors de
què anem per bon camí.
Preguntes
- Segons el text, la lectura ha de ser una activitat plaent. En el cas que
algun infant passi a primària sense arribar al nivell de comprensió lectora que
se’ls demana, com el podem ajudar sense fer perdre la motivació?
- Com actuar davant d’una família que diu que no té temps per llegir conjuntament?
Comentari personal
Personalment aquest article
m'ha semblat molt interessant, ja que dóna la importància que mereix a la
lectura i l'escriptura i les defensa de manera que siguin aprenentatges
significatius que no es donin de forma mecànica i que alhora es comparteixin
amb l'entorn familiar sense veure-ho com contingut estrictament escolar i
professional. Alhora m'ha agradat que al final de l'article s'han plantejat
qüestions que jo tenia personalment. És a dir, l'autora ha previst possibles interrogants
que sorgirien als lectors i ja els ha donat resposta de manera que tothom pugui
portar-ho a la pràctica. A diferència de les lectures anteriors, aquest cop a
priori no m'ha vingut cap pregunta al cap, ja que les possibles que tenia ja
s'hi han respost a l'article. Tot i així, en posar-ho en comú amb les companyes expertes han sorgit preguntes interessants que he adoptat en el meu escrit.
En posar-ho en comú al seminari, ens hem adonat que de petites la lectura ens semblava una tasca avorrida, ja que ens vèiem obligades haver de llegir llibres que potser personalment no ens cridaven gens l’atenció.
D'altra banda, pel que fa a les lectures que han llegit aquesta setmana les meves companyes, cal destacar que totes elles estan estretament relacionades amb la lectura aquí explicada. En l'entrevista a Gallart (2013) s'incideix en què un aspecte molt important perquè els infants esdevinguin lectors és que interaccionin entre ells i que agafin la lectura com un hàbit. Alhora em sembla molt positiu que es creen tallers i biblioteques per la gent que no té recursos per llegir contes als seus fills. En aquest sentit, passant a la lectura de Viera i Barrios (2012), continua tractant sobre introduir als infants en el món de la lecto- escriptura de forma dinàmica. La conclusió a la qual arriba l'article és que naixem amb la predisposició innata per la lectura i l'escriptura però hem de desenvolupar-los a través de bons hàbits, ja que aquesta experiència ens permet relacionar-nos en contextos que no apareixen a la nostra vida diària. Finalment, Pérez Esteve (2013) al seu article ens parla que en l'actualitat s'intenta que la lectura s'aprengui a través de les pantalles perquè se suposa que s'aprèn més ràpidament. Tot i que l'autora no es posiciona, deixa entreveure que la lectura continua sent un procés difícil per l'infant en què les educadores els hem d'ajudar i que potser les pantalles ho faciliten però no eradica amb el problema.
Per saber-ne més clica aquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada