Idees claus
1. Clima adequat i tranquil
2. Deixar temps als nens i nenes perquè pensin i fer-los preguntes per reflexionar
3. Diàleg entre tots per contrastar idees
Resum
En aquesta lectura "L'aventura de pensar" l'autora Marga Ors ens explica com es pot introduir la filosofia a les escoles, sobretot en les classes de primària. A través d'una experiència personal ens explica com introduir a l'aula la filosofia i ens dóna exemples per tal que ens serveixin de model.
Marga Ors ens explica com va introduir la filosofia en una classe de tercer de primària tenint en compte que l'escola estava inserida en el programa de Kio i Gus basat en el projecte Filosofia 3/18 adreçat a alumnes de cicle mitjà.
Enllaç Web |
En l'article s'explica l'objectiu d'aquestes classes de filosofia que és el pensament conjunt i poder duu a terme un diàleg filosòfic en què tothom pugui participar i que gràcies a les diferents aportacions cadascú pugui estimular el seu pensament individual. L'autora especifica la importància de crear un bon clima que sigui tranquil i serè per a poder aconseguir més bons resultats i perquè l'aula pugui convertir-se en un espai de diàleg i reflexió. Després s'explica que la professora ha de fer preguntes perquè els infants reflexionin però que alhora se'ls ha de donar temps per a pensar i opinar, és molt important el silenci. Per acabar, l'activitat final que es dóna a terme que és la d'escollir una ampolla segons la quantitat d'idees que han sorgit durant la sessió i la posterior justificació, perquè així els alumnes es poden adonar de la seva pròpia capacitat de pensar i reflexionar.
Per tant, com a conclusió podríem dir que aquesta posada en pràctica és interessant pel fet que alumnes que són menys participatius aquí puguin donar les seves opinions. Tot i això, és cert que no s'especifica què s'hauria de fer per exemple si algun alumne no vol intervenir mai o com introduir els temes a parlar a la classe.
Preguntes
És necessari que hi hagi una classe específica per a reflexionar i pensar o es podria reflexionar i pensar sobre les classes per exemple de matemàtiques, català...?
Hauríem de deixar un espai perquè els alumnes poguessin conversar entre ells i reflexionessin en grups per tal que ells mateixos es facin preguntes per pensar?
Reflexió personal
Debatent entre les companyes a classe sobre aquesta lectura vam veure que un altre cop, la lectura no parlava sobre la part més emocional dels infants i es quedava en la superfície de les coses. És a dir, t'especificava com calia que fos l'ambient, et posava un exemple perquè poguessis veure com s'aplica aquesta pràctica però t'explicava amb detall que era exactament un ambient adequat o com havies de treure el tema als nens i nenes o com havies d'intervenir amb ells.
A més, en la lectura tampoc et deia que és el que havies de fer quan per exemple, un alumne no parlava ni donava la seva opinió a classe ni si havies d'intentar saber perquè no intervenia o l'havies de deixar fer. Per tant, vam estar parlant que hauria sigut encertat que abans de començar la classe la professora hagués especificat que totes les respostes serien vàlides i potser hi hauria hagut més opinions, perquè moltes vegades no donem l'opinió perquè tenim por a equivocar-nos.
La comunicació |
També he trobat a faltar el tema del silenci, ja que en l'exemple com que és per escrit no et facilita saber si la professora deixar temps als nens i nenes perquè responguin o si de seguida canvia la pregunta o la reformula perquè no hi hagi un silenci.
Tot i això, crec que és una bona lectura per llegir, ja que et dóna recursos per a treballar la filosofia a l'aula i també, la comunicació, ja que entre tots els alumnes es van autoregulant la conversa, cadascú pot donar una opinió oberta i no és jutjat, atenent les opinions dels altres també els alumnes poden aprendre com pensen o si pensen el mateix o discrepen...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada