diumenge, 26 de març del 2017

La construcció de la llengua oral

Idees clau:

- La originalitat, la rapidesa i l’enginy que demostren els infants en fer-se seu quelcom tan complex com és la llengua.

- L’adquisició del llenguatge combina factors innats i culturals.

- És un procés molt llarg que comença des de casa però que s’amplia a uns altres serveis socials, entre els quals l’escola esdevé central i, per tant, nosaltres com a mestres som un pilar bàsic en el seu aprenentatge de la llengua. 
 Mi mamá me mima

Resum:

L’article La construcció de la llengua oral  parla sobre com els infants aprenen a el llenguatge, quins són els factors que intervenen i el procés que se segueix. Concretament, parla de tres teories diferents i a continuació explicarem de manera més detallada.
Podem parlar d’aquests tres autors:

- Chomsky, que parla que des del naixement estem predisposats a aprendre la llengua natural. Disposem d’un mecanisme mental genèticament transmès que ens permet apropiar-nos ràpidament de la llengua del nostre entorn immediat. Aquest “mecanisme” disposaria de les dades necessàries per distingir la parla d’altres sons de l’ambient i estaria dotat de les regles bàsiques (gramàtica universal)

- Piaget, que des del punt de vista constructivista, diu que el llenguatge no disposa de cap òrgan especial, de cap mecanisme específic, és simplement el resultat del desenvolupament de la intel·ligència. Igual que passa amb els esquemes, davant d’un conflicte cognitiu, la llengua es reacomoda i es reorganitza fins trobar un equilibri.

- I finalment, van aparèixer les idees de Vigotsky, que li dóna molta importància als processos de socialització,  la interacció amb el medi que els envolta i la comunicació. Van observar que el medi social establia un complex “aparell educatiu” que guiava l’aprenentatge de la llengua. És per això que els aspectes innats són mínims davant del potent aparell de suport que el medi social posa a l’abast dels infants.


I ja per acabar, l’explicació actual del llenguatge combina factors innats i culturals, donant molta més importància a la interacció amb els adults. Aquest procés comença ja a casa, però és a l’escola on mica en mica els infants van assolint un llenguatge més elaborat i un domini progressiu dels paràmetres que regeixen la comunicació humana. 

Preguntes a l'autora:

- Què té més influència en la construcció del llengua: el medi social o els aspectes innats?


- És bo que als infants ja des de ben petits se’ls ensenyi moltes llengües diferents o és important deixar que domini la seva llengua materna?

Opinió personal:

Personalment, m’ha semblat un text molt important i interessant per aprendre i conèixer les diferents teories sobre l’adquisició de la llengua en els infants; opino que tots tenim un mecanisme a que ens permet aprendre la llengua però sense aquesta interacció amb el medi que ens envolta no podríem aprendre a comunicar-nos, ja que no només és aprendre les paraules, sinó també tècniques de cortesia, esperar el torn de paraula... i tot això s'aprèn únicament amb la interacció abm els altres.

És un article molt ben redactat i sintetitzat on expressa molt bé les diferents teories i deixa molt clara les diferències entre elles. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada