Idees clau:
- La originalitat, la rapidesa i l’enginy que demostren els
infants en fer-se seu quelcom tan complex com és la llengua.
- L’adquisició del llenguatge combina factors innats i
culturals.
Resum:
L’article La
construcció de la llengua oral parla
sobre com els infants aprenen a el llenguatge, quins són els factors que
intervenen i el procés que se segueix. Concretament, parla de tres teories diferents
i a continuació explicarem de manera més detallada.
Podem parlar d’aquests tres autors:
- Chomsky, que
parla que des del naixement estem predisposats a aprendre la llengua natural.
Disposem d’un mecanisme mental genèticament transmès que ens permet
apropiar-nos ràpidament de la llengua del nostre entorn immediat. Aquest
“mecanisme” disposaria de les dades necessàries per distingir la parla d’altres
sons de l’ambient i estaria dotat de les regles bàsiques (gramàtica universal)
- Piaget, que des
del punt de vista constructivista, diu que el llenguatge no disposa de cap
òrgan especial, de cap mecanisme específic, és simplement el resultat del
desenvolupament de la intel·ligència. Igual que passa amb els esquemes, davant
d’un conflicte cognitiu, la llengua es reacomoda i es reorganitza fins trobar
un equilibri.
- I finalment,
van aparèixer les idees de Vigotsky, que li dóna molta importància als
processos de socialització, la interacció
amb el medi que els envolta i la comunicació. Van observar que el medi social
establia un complex “aparell educatiu” que guiava l’aprenentatge de la llengua.
És per això que els aspectes innats són mínims davant del potent aparell de
suport que el medi social posa a l’abast dels infants.
I ja per acabar, l’explicació actual del llenguatge
combina factors innats i culturals, donant molta més importància a la
interacció amb els adults. Aquest procés comença ja a casa, però és a l’escola
on mica en mica els infants van assolint un llenguatge més elaborat i un domini
progressiu dels paràmetres que regeixen la comunicació humana.
Preguntes a l'autora:
- Què té més influència en la construcció del llengua: el
medi social o els aspectes innats?
- És bo que als infants ja des de ben petits se’ls ensenyi
moltes llengües diferents o és important deixar que domini la seva llengua
materna?
Opinió personal:
Personalment, m’ha semblat un text molt important i
interessant per aprendre i conèixer les diferents teories sobre l’adquisició de
la llengua en els infants; opino que tots tenim un mecanisme a que ens permet
aprendre la llengua però sense aquesta interacció amb el medi que ens envolta
no podríem aprendre a comunicar-nos, ja que no només és aprendre les paraules,
sinó també tècniques de cortesia, esperar el torn de paraula... i tot això s'aprèn únicament amb la interacció abm els altres.
És un article
molt ben redactat i sintetitzat on expressa molt bé les diferents teories i deixa
molt clara les diferències entre elles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada