dissabte, 25 de març del 2017

EL TREBALL DE L'AUTONOMIA DELS 3 ALS 6 ANYS

IDEES CLAU:

1.       Els infants han de ser protagonistes del seu propi aprenentatge i desenvolupament.
2.    Els infants han de deixar-se endur per les seves il·lusions a nivell individual, mai es poden guiar i sentir-se obligats/des a seguir la inèrcia del grup classe.
3.       L’autonomia comporta la responsabilitat i, ambdues, un augment de l’autoestima.  




RESUM:

El text fa referència al mètode Maria Montessori implementat a alguns entres educatius específics, seguidors d’aquesta metodologia.

De manera més precisa, l’autora del text se centra en afirmar que totes les criatures tenen ganes d’aprendre de manera innata i que, ho mostraran més o menys en funció de l’entorn en què es trobin.
El mètode Montessori procura oferir eines als infants perquè aquests es puguin desenvolupar a nivell individual tal i com ells/es desitgin.

Per tant, parlem de l’infant com a protagonista absolut del seu desenvolupament, ja que els/les educadors/es tenen un paper d’orientador/a, d’observadors/es i ofereixen un model a seguir, sempre des d’una actitud respectuosa, mai autoritària. A més, no podem oblidar que els/les docents també aprenen moltes coses dels infants, als quals mai podem tractar com a petites persones adultes, doncs tenen una percepció del món totalment diferent.
El mètode Montessori també dóna especial importància a l’experimentació, ja que la resolució de conflictes propis i l’experiència personal ajuden a desenvolupar l’autonomia. A més, els materials autocorrectius permeten als infants aprendre i millorar a partir dels errors.
D’aquesta manera es fomenta l’autocontrol i el respecte a un mateix i als demès, permetent la llibertat individual dins d’un marge de normes de convivència.
En relació al temps, Maria Montessori afirmava que els infants necessiten unes 3 hores aproximades per tal de desenvolupar una activitat completa, passant per les fases d’experimentació amb materials senzills, de més implicació, de baixada del grau de dificultat de l’activitat, i de retorn a materials més complexos. Per tant, cal oferir temps als infants perquè s’equivoquin, millorin, gaudeixin i es concentrin, mentre desenvolupen activitats i treballs creatius, espontanis i experimentals, orientats a les capacitats individuals de cada infant.

Així doncs, d’acord amb el text cal donar molta importància als petits detalls del dia a dia, els quals a vegades passen desapercebuts, però afavoreixen totalment a l’autonomia natural dels infants.


PREGUNTES A L’AUTOR/A:

1.     Maria Montessori es centra molt en la importància dels valors individuals i el respecte als demès, però afirma que no ens hem de deixar endur per la inèrcia del grup classe. Aleshores, com es treballa la cooperació i la col·laboració entre companys/es, anant més enllà del respecte mutu?

2.       Si aquest mètode és el millor o dels més beneficiosos per al desenvolupament de l’infant, per què no s’aplica als centres d’educació pública?

OPINIÓ PERSONAL:

El text m’ha agradat especialment, ja que demostra clarament la importància de l’experimentació dels infants en aquestes edats. Per tant, com a docents està en les nostres mans el fet de fomentar l’autonomia dels infants, oferint-los entorns d’aprenentatge de lliure circulació i de lliure descobriment que els permetin descobrir-se a ells/es mateixos/es i al món que els envolta.

De manera més concreta, he trobat molt interessants els exemples de casos concrets i d’experiències quotidianes que es mostren en el text, ja que reflecteixen de manera clara que com a persones i sobretot, com a docents, hem de saber valorar i observar els petits detalls del dia a dia a les aules, els quals poden demostrar molt més que qualsevol altre tipus d’avaluació.

Per acabar, hem pogut veure que a partir de l’autonomia es fomenten la reflexió i la responsabilitat individuals, les quals permeten arribar a la realitat, ja que tal i com hem comentat al debat, les veritats més profundes resideixen en la simple reflexió.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada