RESUM
La pedagogia sistèmica permet enfocar el creixement i l’èxit dels alumnes
en el seu sistema familiar. De manera que ells expressen com és el seu context
familiar i se’ls escolta i acompanya amb respecte perquè no perdin el contacte amb
la seva individualitat emocional i racional, afavorint la construcció d’un món
comú d’aprenentatge i benestar.
Alhora, estan atents al desenvolupament íntim essencial de cada infant, és
a dir, a que ells mateixos puguin posar atenció al seu cos, escoltant-lo com un
tot integrat, i aprenguin a connectar-se amb el seu món interior i a sentir les
seves pròpies emocions per poder-les interpretar.
Els propis infants, mitjançant les seves vivències, dubtes, interrogants i
interessos individuals, creen els itineraris d’aprenentatge. Tot això es
treballa en grup i sorgeix la necessitat d’observar què passa a classe i de
recollir aquestes activitats en un diari col·lectiu, que ajuda a educar la
responsabilitat, la cooperació i a fugir del judici, permetent que es
distingeixin les situacions i s’ampliï la percepció. A més, tenen una gran
consciència de grup, amb una comunicació confiada i transparent que permet decidir
què es vol fer segons quines són les necessitats, que van canviant. La classe
esdevé un lloc agradable i participatiu i hi ha un sentiment de benestar, alegria
i orgull col·lectiu que provoca que els alumnes vulguin ensenyar els seus
treballs a la comunitat de l’escola mitjançant una exposició.
A l’etapa d’Educació Infantil, al finalitzar la jornada escolar, es permet
l’entrada a les famílies dins les aules perquè recullin als seus fills. En
aquest espai, amb la presència de la mestra acompanyant el procés, es creen
possibilitats de trobada, oportunitats de compartir allò que ha estat
significatiu per ells (descobriments, experiments, llibres, quadres pictòrics,
dibuixos, creacions de tot tipus...). D’aquesta manera les famílies coneixen de
prop allò que viuen i descobreixen els infants, alhora que s’afavoreix la
comunicació i coneixement de les famílies entre si. Les famílies també
ofereixen materials i sabers per poder ampliar les recerques i, en ocasions,
col·laboren acudint a classe com a experts d’un tema per realitzar alguna
activitat o acompanyant en una sortida.
Per últim, es pot dir que tracten amb molt respecte un tema delicat com és
la mort, compartint vivències de familiars que han mort. A partir d’això
sorgeix la necessitat d’investigar sobre les generacions anteriors de cada
infant, propiciant un espai d’història i de reconeixement familiar.
La lectura conclou amb la idea que tenim el repte de construir vincles
confiables i autèntics amb les famílies per poder dur a terme la tasca d’educar
els seus fills mitjançant una comunicació fluida que ens obri camins per
ajudar-los a descobrir la seva identitat i acompanyar-los en una vivència
positiva i significativa de l’aprenentatge.
IDEES CLAU
1.
Conèixer-se a si mateix i posar atenció corporal per poder potenciar el
desenvolupament íntim essencial de cada infant i treballar l’educació emocional
(sentir les emocions i poder-les interpretar), tot a través de la consciència
de la pròpia individualitat (“qui sóc?”) i de l’entorn que l’envolta més
properament, és a dir, la seva família.
2.
Aquesta pedagogia sistèmica té en compte les emocions, la individualitat de
cada infant, el seu desenvolupament íntim i el seu sistema familiar, a més que
hi ha una forta consciència d’unitat i pertinença al grup classe.
3.
Els itineraris d’aprenentatge nous es creen a partir dels dubtes,
interrogants i interessos individuals dels alumnes mitjançant una comunicació
fluida amb la qual poden compartir vivències i decidir què volen fer segons les
seves necessitats. A més, tothom té un espai per mostrar el seu talent i la
seva creativitat.
PREGUNTES
1.
Per què la majoria d’escoles no treballen amb aquest sistema perquè els
infants puguin ser conscients de la pròpia individualitat, expressar les seves
emocions, explicar les seves vivències obertament i tenir capacitat de crear
nous itineraris d’aprenentatge, a la vegada que puguin crear una millor
pertinença de grup?
2.
Per què no ens formen als mestres en aquests aspectes tant importants de la
pedagogia sistèmica per saber com treballar-los amb els infants?
Aquesta lectura m’ha semblat molt interessant ja que no coneixia l’existència
d’aquesta pedagogia i la manera en què treballen i em sembla molt important tot
el valor que li donen a la individualitat dels infants perquè puguin connectar
la seva part emocional amb la racional i les seves vivències familiars amb el
seu grup classe. D’aquesta manera es potencien aspectes molt necessaris en les
persones com la responsabilitat, la cooperació, la pertinença a un grup, la
participació, l’esperit crític, la coneixença d’un mateix, la creativitat...;
la qual cosa moltes escoles no fan, sinó tot el contrari, els reprimeixen. En
la meva opinió s’hauria d’estendre a la resta d’escoles aquesta manera de
procedir ja que crec que és molt favorable el fet de construir vincles
confiables i autèntics amb les famílies per poder educar als infants mitjançant
una comunicació fluida que ens obri camins per ajudar-los a descobrir la seva
identitat i acompanyar-los en una vivència positiva i significativa de l’aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada