1)
Crear espais on els infants puguin
interactuar entre ells.
2)
Deixar que els infants comparteixin
coneixements, habilitats, potencialitats i així aprenguin a respectar als
altres
3)
El coneixement és un procés de construcció
conjunta i continuada.
Resum
L’article “Junts és més que la
suma de tothom” parla sobre l’escola El
Martinet a Ripollet, un centre que treballen molt la interacció entre els
infants, deixar-los fer en tot moment i que siguin ells mateixos qui vagin
construint el seu propi coneixement.
El focus principal que es vol
destacar en aquest article és que l’ésser humà és un ésser relacional per
naturalesa i està predisposat a comunicar-se, a ser i viure en relació. A més,
en aquesta escola, la imatge que tenen d’infant parteix de la idea que són
capaços, competents, poden trobar i fer el seu propi camí de manera autònoma.
És per tots aquests motius, que
dóna molt importància a la creació d’espais on les relacions disposin d’un lloc
propi en què cadascú sigui reconegut pel que és i pel que pot arribar a ser; espais
on les criatures puguin transitar lliurement i interactuar amb els diferents
materials; espais on interactuïn en petits grups, espais funcionals i
disponibles a l’acció de totes les nenes i els nens, espais que propiciïn la
multiplicitat i la interconnexió de mirades, i sempre sense la interferència de
cap adult.
A més, aquesta interacció permet
fugir de la uniformitat i del fet que tothom sigui igual, i que totes i tots tinguin la oportunitat de
fer brillar el que és propi i únic de cadascú: tots ofereixen habilitats,
experiències, coneixements... i se senten reconeguts per això. D’aquesta
manera, comencen a prendre consciència de les seves pròpies idees, les seves
potencialitats, i respectant les dels altres.
En definitiva, la creació
d’aquest tipus d’espai és molt beneficiós pels infants, perquè permet la
interacció amb els altres companys, el respecte per les opinions dels altres,
l’esperit crític i reflexiu... però sobretot aprenen a gestionar els conflictes
i intentar resoldre’ls en benefici de tots.
Preguntes a les autores
-
Com podem posar en pràctica un projecte
així en una societat estancada, que no vol avançar cap a les noves idees?
-
En quin moment nosaltres com a mestres
hem d’intervenir en l’acció dels infants?
-
Quin és el límit entre integració i
inclusió?
Opinió personal
Personalment, és un text que em
sembla molt atractiu i molt fàcil de llegir gràcies als diferents exemples de
diàlegs dels infants que fan molt més senzilla la comprensió del text. A més,
la pedagogia d’espai lliure pels infants em sembla molt interessat perquè d’aquesta
manera els nens i les nenes són els vertaders protagonistes del seu procés d’aprenentatge
ja que són ells mateixos qui construeixen el seu coneixement, i així es fomenta
la seva autonomia.
I aquí és molt important que cada mestre individualment
sàpiga quin és el seu paper i saber posicionar-se en cada moment, ja que ha d’estar
atent a tot el que succeeix al seu voltant, observant i gestionant els
possibles conflictes que poden aparèixer; tot i així, també hem de deixar
aquesta llibertat als infants per poder autogestionar els seus conflictes i
així aprendre a autocontrolar-se. En definitiva, opino que hem de canviar totalment
la visió que tenim de l’educació i deixar més espai als infants, i tot això es
pot aconseguir gràcies a la posada en pràctica de noves idees que sorgeixen i
la innovació i canvi constant dins les aules.
Aquí deixo un bloc d'interès que parla sobre la metodologia d'aquesta escola i d'altres molt innovadores:Els ambients.
Aquí deixo un bloc d'interès que parla sobre la metodologia d'aquesta escola i d'altres molt innovadores:Els ambients.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada