IDEES CLAU:
-
La importància de crear un clima de
tranquil·litat a l’aula i generar un ambient serè per aconseguir uns bons
resultats.
-
El diàleg filosòfic col·lectiu estimula el
pensament individual.
-
És interessant acabar les sessió amb una
avaluació figuro analògica perquè els infants representin millor la quantitat d’idees
que han aportat.
RESUM
Marga Ors és l’autora d’aquest
text que s’anomena l’aventura de pensar. Ens explica la situació d’una classe
de tercer de primària que ha començat a dur a terme un projecte relacionat amb
la filosofia. Tracten de crear un espai amb les condicions adients perquè els
infants puguin pensar col·lectivament i així gràcies a les aportacions dels
companys aprenguin a pensar individualment.
Ens situem en una activitat en
concret on preparen l’aula i procedeixen al diàleg filosòfic que ens mostra on
primerament decideixen les normes que hauran de seguir en totes les sessions. A
partir d’una lectura comencen a posar en comú el que els hi ha cridat l’atenció,
podem veure que són infants molt reflexius i que es plantegen idees molt
interessants. Segueix amb la segona setmana on fan una altra sessió de filosofia
i recorden el que van fer el dia anterior, començant a aprofundir sobre el tema
de la imaginació.
Finalment, tanquen l’activitat
amb una avaluació figuro analògica on els infants han d’escollir entre tres
ampolles la que representi millor la quantitat d’idees que han aportat a la
sessió. Quasi tots escullen la que conté més idees.
Conclou aquest article destacant
la importància d’aquest tipus de sessions, ja que diu que si la mestra aporta
complicitat al grup els infants més insegurs també participen molt activament i
per tant és molt enriquidor.
PREGUNTES PER L’AUTORA
-
Quin tipus de formació haurien de tenir els
mestres que portin a terme aquestes sessions?
-
Si un infant té dificultats per participar quins
consells donaries per motivar-lo?
COMENTARI PERSONAL
Personalment m’ha agradat molt
perquè mai havia sentit a parlar de la filosofia aplicada a infants tan petits.
Tot i de seguida veure les parts positives de l’activitat també m’ha sorgit un
interrogant pel que fa la formació dels mestres que duguin a terme aquesta
activitat. Em plantejo fins quin punt tots els infants es senten realment
còmodes per participar i reflexionar en veu alta sobre temes tan abstractes. Si
realment viuen intensament aquestes converses penso que han d’aprendre molt i
enriquir-se del diàleg col·lectiu perquè obren la ment amb una varietat de
preguntes molt àmplia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada