dilluns, 20 de març del 2017

UNA EXPERIÈNCIA D'HORT ESCOLAR ECOLÒGIC


Idees claus
  • L’experimentació i la manipulació com a eines d’aprenentatge. 
  • Aprenentatge transversal treballant l’hort des de diferents àrees educatives.
  • Treballar coneixements conceptuals, procedimentals i actitudinals mitjançant un únic projecte global.

canvi de tot el que ens dóna la natura, nosaltres la respectarem ...


Resum
L’escola d’educació infantil O Areal ha decidit plantar un hort ecològic dins la seva escola, aprofitant un espai en desús. Aquest hort està totalment endinsat en el dia a dia de l’escola, ja que se’l té en compte des de diversos àmbits: els infants poden obtenir informació del tema consultant a la biblioteca, treballen el llenguatge gràcies a l’etiquetatge dels aliments plantats i a les exposicions sobre la feina realitzada a l’hort, usen la tecnologia per transmetre allò que fan a la pàgina del centre i aprofiten els aliments recollits per menjar-los en algunes festes com el Carnaval o per fer berenars saludables, entre d’altres activitats complementàries i extraescolars.

El professorat s’hi implica plenament tant en el disseny com el desenvolupament i l’avaluació de les activitats, i l’alumnat es mostra actiu en aquest projecte.

L’escola vol potenciar l’experimentació dels infants amb activitats com aquesta, a més de valors com el respecte cap a la natura i el treball en equip. Els grups d’alumnats que es fan no són únicament de la mateixa edat, sinó que es busquen moments on compartir un espai tan especial com l’hort amb d’altres companys més grans o més petits.

Però aquest projecte no es limita a la comunitat escolar, sinó que algunes empreses i associacions vinculades al medi ambient també hi han posat el seu granet de sorra.

L’avaluació d’aquest projecte engloba 3 punts claus: el treball realitzat pel conjunt de professors, el projecte en si mateix i el procés d’aprenentatge dels i les alumnes.

Amb tot això, l’escola pretén promoure l’educació mediambiental i els hàbits saludables en els infants, ja que l’hort ecològic implica provar alguns aliments i menjar-ne de saludables.


Preguntes
  • Com es concreta la participació de les famílies, si és que n’hi ha?
  • En el cas dels infants amb diversitat funcional, es fan algunes adaptacions respecte a la seva participació? Quines?



Comentari personal
Penso que és molt interessant aquest projecte perquè es treballa de manera global, és a dir, amb l'excusa de l'hort, es treballen altres àrees com les llengües, les matemàtiques, els valors, la tecnologia, etc. Crec que s'haurien de potenciar més aquests tipus de projectes a les escoles perquè donen més oportunitats als infants d'aprendre fent i no pas d'aprendre escoltant, de manera que l'aprenentatge és molt més significatiu. 
Tot i així, no m'ha quedat clara com es tradueix la participació de les famílies en aquest hort ecològic de què parla la lectura i m'hagués agradat saber-ne més. Un altre dels temes que no s'ha tractat és el de l'atenció a la diversitat: m'hagués interessat molt si s'hagués explicat com es treballa aquesta atenció i el respecte cap a la diversitat entre el grup d'iguals mitjançant l'hort ecològic. 
La lectura en si mateixa m'ha interessat molt i l'he trobada bastant fàcil de llegir. Respecte al projecte de l'hort, penso que és molt interessant i bo per als infants dur-lo a terme però sí que és cert que les escoles han de trobar espais on poder efectuar aquest projecte; ja que, com es parla a la lectura 2, l'arquitectura dels edificis condiciona les possibilitats d'aquella escola. Per tant, les escoles haurien de ser dissenyades per la comunitat educativa, per tal que cap projecte quedés exclòs per part de l'arquitectura de l'edifici escolar. 





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada