divendres, 24 de març del 2017

EL TREBALL DE L’AUTONOMIA DELS 3 ALS 6 ANYS (Dolors Blanch i Leonor March)

EL TREBALL DE L’AUTONOMIA DELS 3 ALS 6 ANYS- Dolors Blanch i Leonor March

IDEES CLAU     
  • L’ infant és el protagonista del seu propi aprenentatge, nosaltres som les seves guies.
  • La llibertat i l’autocontrol són fonamentals en el procés d’aprenentatge de l’infant.
  • El grau d’autonomia sempre és proporcional al grau de responsabilitat.

Aquest article explica la manera de treballar l’autonomia en les aules de 2 a 6 anys a partir de diferents observacions en el centre Montessori- Palau.
Cada infant és un món, i nosaltres com a guies hem d’ajudar-los a que siguin ells els protagonistes dels seus aprenentatges. Maria Montessori deia que tots els infants tenen les mateixes ganes d’aprendre i passen per les mateixes etapes de desenvolupament, però que van condicionats per la cultura d’ on provenen. A més, s’ha de tenir en compte que els infants no són persones adultes i que nosaltres hem d’ajudar-los per a que acabin sent autònoms. 

EXPERIMENTACIÓ A L’AULA

A l’escola Montessori es disposen de materials com ceràmica o vidre que, a partir de l’experimentació, l’ infant acabarà entenent i sabent el que té entre mans. I, amb aquest material els infants poden experimentar de manera lliure. Per tant, les mestres únicament faran de model a seguir per aprendre els valors més bàsics (respecte, gust pel diàleg, acceptació d’altres i dels errors...).

MATERIALS AUTOCORRECTIUS

L’error és fonamental per l’aprenentatge de l’infant. A més, a aquest se’l allibera de la necessitat d’aprovació per part de l’adult, proporcionant-li independència emocional.

LA LLIBERTAT I L’AUTOCONTROL

S’ha de poder fer i desfer amb autonomia però dintre d’uns límits i amb respecte. És per això que en aquestes aules existeixen unes normes de convivència i respecte (a les persones i als materials).

EL FACTOR TEMPS

Els infants disposen de temps per repetir i millorar allò en que s’han equivocat. Seguint l’estona que aconsellava Maria Montessori, són tres hores les que l’ infant necessita aproximadament per aconseguir uns bons resultats.
El treball està orientat a les capacitats de l’infant i pensat només per aquest. 




PREGUNTES

-        - Com podem ajudar als infants a que deixin de tenir aquesta dependencia d’aprovació dels adults?
-        - Com podem convencer a les famílies de que aquesta pedagogia és millor que la tradicional?
-      -  Si un infant s’encatlla durant les tres hores en una activitat, hi pot intervenir l’adult? O això és pitjor per al seu procés d’aprenentatge?

REFLEXIÓ

Quan he començat la lectura d’avui, he tingut un flashblack de quan estava a l’Escola Bressol JM Céspedes de Sant Adrià. L’escola basava els aprenentatges dels infants en la pròpia autonomia d’aquests i les mestres intentaven que no necessitessin l’aprovació d’un adult per a dur a terme les seves pròpies experimentacions i traient les pròpies conclusions. Tot i això, hi havia molts infants que necessitaven aquesta aprovació i això em sobtava. Però realment els infants eren capaços de dur a terme moltes de les experimentacions i dels aprenentatges de manera autònoma, demanant ajuda quan ho necessitessin.
M’ha semblat molt interessant la lectura d’avui perquè penso que és important deixar que l’infant pugui dur a terme el seus aprenentatges de manera autònoma. A partir de la reflexió de les companyes, veient aquesta lectura podem pensar que en aquesta pedagogia pot ser que acabi sent naturalista. En canvi, en la lectura 4, es té molt en compte el medi i les estratègies que poden dur a terme els professionals en aquestes aules.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada