dilluns, 20 de març del 2017

Lectura II (IV). Un rincón del juego simbólico. El supermercado.

Resum de la lectura

En aquest article de Vega (1991) es mostra com s’ha estructurat i com s’ha posat en pràctica un racó de joc simbòlic amb la temàtica del supermercat. Es tracta d’un treball interdisciplinar que es realitza a través del racó. Es promou el joc lliure en els racons d’activitat, amb l’actuació puntual del docent. S’afirma que el joc fins als 6 anys, és el mitjà idoni de tot procés educatiiu. Per crear un racó de joc s’han d’afavorir elements que els permetin reproduir situacions que formen part de la seva realitat pròxima. 
S’expliquen les consideracions que cal tenir en compte a l’hora d’organitzar un racó:
- Moment evolutiu + interessos del grup
- Preparació del racó per tal de despertar la motivació dels infants
- Disposició del material
- Observació (activitat individual, grupal, grau de simbolitzció, dificultats, elements de joc...)
S’expliquen els objectius i continguts de la unitat. (es mostra un quadre de les àrees i continguts que s’hi treballen).
A continuació es fa una relació de les estratègies i activitats d’aprenentatge que es desenvolupen amb aquesta unitat. Entre d’altres, podem trobar l’evocació d’experiències, a través de la conversa.
S’explica de quina manera es van organitzar per aconseguir els materials per tal de poder engegar el racó del supermercat. Es fa èmfasi en que la participació dels pares a l’hora d’aconseguir els materials és molt important, ja que és aleshores que els pares i mares se n’adonen de la importància i de tot el que es treballa amb els racons de joc.
Es puntualitza que el moment de recollir és important, ja que es reflexiona sobre la necessitat de recollir i d’ordenar, mitjançant la classificació dels materials, etc.
Es donen unes orientacions didàctiques per saber com organitzar un racó de joc simbòlic, i a continuació es fa una mostra de les reaccions que han recollit de l’experiència mitjançant un fragment d’allò que l’educadora ha documentat en el seu diari d’aula.
Es donen una sèrie de recomanacions sobre la manera com presentar els materials, de manera que sigui atractiu per als nens i nenes
Finalment ens parla de la organització del temps de joc, de la permanència dels racons, de l’avaluació i dels aspectes a observar i tenir en compte a l’hora d’organitzar un racó.

Les tres idees clau que destacaria d’aquest text són les següents:

- Els racons de joc són una bona oportunitat per desenvolupar les competències relacionades amb la llengua oral amb els infants.
- El joc és la millor eina per generar situacions d’aprenentatge, on el docent té la responsabilitat d’observar amb rigor per poder extreure la màxima informació possible.
- El joc simbòlic és significatiu per als infants perquè és una manera en què poden representar escenes de la vida quotidiana i del seu entorn més proper.

Pregunta que plantejo a l’autor

- L’aprenentatge mitjançant els racons de joc és vàlid per a qualsevol grup d’alumnes, o hi ha la possibilitat que amb algun grup-classe no es pugui dur a terme degut a alguna circumstància "x"?

Comentari personal

Considero que el joc és la millor eina per generar aprenentatge en els infants, sobretot durant els primers anys de la seva vida.  Crec que és una eina potent doncs els nens i nenes aprenen d’una manera molt natural, respectuosa i molt rica. Està clar que tot ha d’estar molt pensat, i disposat d’una manera que realment es generin situacions de conversa, de diàleg. També on es generin interrogants, reflexions i dubtes. És així com es dóna realment l’aprenentatge. No s’hi val el jugar per jugar, sinó que el docent s’ha d’encarregar que hi hagi un rerefons, que les situacions de joc siguin significatives per als infants, per tal que els imputs que rebin esdevinguin oportunitats d’aprenentatge. M’ha agradat molt com tenen organitzat aquest racó de supermercat de l’escola bressol Bambi. Trobo que està tot molt pensat, reflexionat i molt estudiat per tal que els infants puguin aprofitar-ho al màxim. Tot pensat al detall per tal que s’hi puguin generar espais de conversa, espais on els infants puguin anar desenvolupant dia a dia les seves destreses, i puguin anar ampliant el seu vocabulari, així com interioritzar el fet que no es parla de la mateixa manera a tot arreu, sinó que la nostra manera de parlar varia en funció del context en què ens trobem.

Font: http://p4afontirroig.blogspot.com.es/2012/05/inauguracio-del-nostre-supermercat.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada