divendres, 24 de març del 2017

Lectura (3) IV. Una experiència d'hort escolar ecològic - Freire, T

Freire, T. (2016) Una experiència d’hort escolar ecològic, Guix d’infantil, 85, 38-40

1.     Tres idees clau que destacaríeu del text
- Els nens i nenes són una part activa del projecte i del procés de manipulació de l’hort. 
-La metodologia es basa en l’experimentació.
-Gràcies a aquest recurs didàctic, amb l’hort es pot fomentar una actitud de respecte ambiental i aproximar als infants a l’observació i a l’experimentació de la naturalesa. 

2.     Resum global i al màxim detallat possible però de només 300 paraules
L’escola d’educació infantil O Areal, situada al municipi de Baiona, durant el curs 2014-15 van transformar un petit espai deixat per l’hivernacle d’ampolles en hort ecològic. Aquest projecte es treballa des de diferents espais i àrees: des de la biblioteca, des de la normalització lingüística, l’equip TIC i fins les activitats complementàries i extraescolars. A més, el claustre participa en el disseny, el desenvolupament i l’avaluació de les activitats, i tot l’alumnat és part activa en el projecte de l’hort.
La metodologia que segueixen està basada en l’experimentació, perquè així els infants poden relacionar els coneixements que posseeixen amb els nous que es volen arribar a assolir.
Per portar a terme l’activitat es fan diversos agrupaments: dins de l’horari escolar, hi ha una sessió a la setmana. I si el temps no ho permet, es fan tasques d’investigació dins l’aula. També s’aprofita algun moment de l’esbarjo per treballar amb grups mixtos, ja que així es treballa entre iguals.
Després de l’experiència de l’hort d’aquell dia els infants realitzen una petita exposició explicant que han fet, i així es fomenta el llenguatge oral.
A més, amb aquest projecte es vol abordar valors com ara el respecte i la cura per la naturalesa.
L’avaluació s’entén com una activitat valorativa i investigadora. Es fa a través de tres elements: el treball del professorat, el projecte i l’alumnat. Per fer-ho, s’organitzen reunions periòdiques per coordinar i avaluar les parts, i també per proposar millores.
Així doncs, gràcies a la posada de l’hort ecològic en l’àmbit escolar es pot observar un recurs didàctic que promou una alimentació sana i ecològica.

3.     Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1-    Com s’atén als alumnes amb necessitats especials? Com per exemple infants amb mobilitat reduïda.

2-    D’on provenen els recursos per mantenir l’hort o comprar més aliments?

COMENTARI PERSONAL: 
És una lectura que et dóna moltes eines i idees per portar a terme en un futur. És a dir, és un projecte que està molt bé plantejat i pensa en tots els aspectes importants que s’han de dur a terme per realitzar-lo. No obstant això, sembla que tot el que es farà sortirà bé, vull dir que no hi ha risc de cometre errors o que el resultat esperat sigui diferent del que s’ha produït. Tot i això, com he dit anteriorment, penso que és un projecte molt ben pensat i molt interessant de treballar amb els infants.

Una idea molt interessant és el fet que després de treballar amb l’hort, els infants facin exposicions orals per explicar als seus companys que han fet durant aquesta estona. Així doncs, gràcies a aquesta comunicació amb els altres es fomenta l’oralitat entre els infants. Per tant, penso que és un aspecte que sempre hauria d’estar present: potenciar l’oralitat dels infants en cada activitat.

A part, els valors que fomenten són claus per tenir un bon respecte ambiental i seguir una alimentació saludable. És a dir, quan estem fent l’activitat de l’hort, alhora es treballen molt valors que són bàsics pel bon desenvolupament de l’infant, tant de respecte pel medi ambient com per una bona salut nutritiva.

El punt que connecta les quatre lectures, que hem llegit els diferents grups, ha estat molt difícil de trobar. Tot i això, penso que n’he identificat varis:
            -La importància de l’espai.
            -Crear un bon clima.
            -L’oralitat.
            -Interacció entre iguals.
Així doncs, en el seminari hem aclarit alguns dubtes que teníem com ara: si hi ha un infant amb necessitats especials, com per exemple un nen/a amb cadira de rodes o un amb discapacitat visual, com s’atén a aquests alumnes?

Per acabar, vull dir que ha estat una lectura molt fàcil de llegir i que m’ha agradat molt poder treballar-la.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada