Freire, T. (2016) Una experiència
d’hort escolar ecològic, Guix d’infantil, 85, 38-40
1. Tres idees clau que destacaríeu del text
- Els nens i nenes són una part activa del projecte i del procés de manipulació de l’hort.
-La metodologia es basa en l’experimentació.
-Gràcies a aquest recurs didàctic, amb l’hort es pot fomentar una actitud de respecte ambiental i aproximar als infants a l’observació i a l’experimentació de la naturalesa.
2.
Resum global i al màxim detallat possible
però de només 300 paraules
L’escola d’educació infantil O Areal, situada al
municipi de Baiona, durant el curs 2014-15 van transformar un petit espai
deixat per l’hivernacle d’ampolles en hort ecològic. Aquest projecte es
treballa des de diferents espais i àrees: des de la biblioteca, des de la
normalització lingüística, l’equip TIC i fins les activitats complementàries i
extraescolars. A més, el claustre participa en el disseny, el desenvolupament i
l’avaluació de les activitats, i tot l’alumnat és part activa en el projecte de
l’hort.
La metodologia que segueixen està basada en
l’experimentació, perquè així els infants poden relacionar els coneixements que
posseeixen amb els nous que es volen arribar a assolir.
Per portar a terme l’activitat es fan diversos
agrupaments: dins de l’horari escolar, hi ha una sessió a la setmana. I si el
temps no ho permet, es fan tasques d’investigació dins l’aula. També s’aprofita
algun moment de l’esbarjo per treballar amb grups mixtos, ja que així es
treballa entre iguals.
Després de l’experiència de l’hort d’aquell dia
els infants realitzen una petita exposició explicant que han fet, i així es
fomenta el llenguatge oral.
A més, amb aquest projecte es vol abordar valors
com ara el respecte i la cura per la naturalesa.
L’avaluació s’entén com una activitat valorativa i
investigadora. Es fa a través de tres elements: el treball del professorat, el
projecte i l’alumnat. Per fer-ho, s’organitzen reunions periòdiques per
coordinar i avaluar les parts, i també per proposar millores.
Així doncs, gràcies a la posada de l’hort ecològic
en l’àmbit escolar es pot observar un recurs didàctic que promou una
alimentació sana i ecològica.
3.
Dues preguntes que formularíeu a l’autor o
autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1-
Com
s’atén als alumnes amb necessitats especials? Com per exemple infants amb
mobilitat reduïda.
2-
D’on
provenen els recursos per mantenir l’hort o comprar més aliments?
COMENTARI PERSONAL:
És una lectura que et dóna moltes eines i idees
per portar a terme en un futur. És a dir, és un projecte que està molt bé
plantejat i pensa en tots els aspectes importants que s’han de dur a terme per
realitzar-lo. No obstant això, sembla que tot el que es farà sortirà bé, vull
dir que no hi ha risc de cometre errors o que el resultat esperat sigui
diferent del que s’ha produït. Tot i això, com he dit anteriorment, penso que
és un projecte molt ben pensat i molt interessant de treballar amb els infants.
Una idea molt interessant és el fet que després de
treballar amb l’hort, els infants facin exposicions orals per explicar als seus
companys que han fet durant aquesta estona. Així doncs, gràcies a aquesta
comunicació amb els altres es fomenta l’oralitat entre els infants. Per tant, penso
que és un aspecte que sempre hauria d’estar present: potenciar l’oralitat dels
infants en cada activitat.
A part, els valors que fomenten són claus per
tenir un bon respecte ambiental i seguir una alimentació saludable. És a dir, quan
estem fent l’activitat de l’hort, alhora es treballen molt valors que són bàsics
pel bon desenvolupament de l’infant, tant de respecte pel medi ambient com per
una bona salut nutritiva.
El punt que connecta les quatre lectures, que hem
llegit els diferents grups, ha estat molt difícil de trobar. Tot i això, penso
que n’he identificat varis:
-La
importància de l’espai.
-Crear
un bon clima.
-L’oralitat.
-Interacció
entre iguals.
Així doncs, en el seminari hem aclarit alguns
dubtes que teníem com ara: si hi ha un infant amb necessitats especials, com
per exemple un nen/a amb cadira de rodes o un amb discapacitat visual, com s’atén
a aquests alumnes?
Per acabar, vull dir que ha estat una lectura molt
fàcil de llegir i que m’ha agradat molt poder treballar-la.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada