L’escola, un sistema
viu – Elisabeth Bosch, Berta Gonzalez i Mia Puig
Idees Claus
- - Pedagogia
sistèmica: enfocar
el creixement i l’èxit de l’alumnat integrat en el seu sistema familiar i estar
atents al seu desenvolupament íntim essencial.
- - Consciencia
de grup i comunitat: clima de benestar a l’aula.
- - Reconeixement
de les famílies a les aules:
·
La historia de la meva vida.
·
Deixar
que puguin estar amb els infants a l’hora de l’entrada i la sortida.
Breu resum
En aquest article les autores ens parlen de la historia
d’uns nens i nenes des de infantil fins al començament de la ESO. Ens diuen que
al començament del curs escolar és el moment on es formulen preguntes,
observacions, creacions.... L’espai i el temps, han de donar resposta a
aquestes primeres indagacions per tal d’establir converses indagadores. Per
tant, trobem que en aquesta pràctica l’oralitat és molt present, ja que
aquestes converses s’estableixen individualment i també públicament. Així
doncs, s’entén l’aula com un espai on totes les activitats impliquen
creixement. També ens parlen de la mirada sistèmica que ens ha portat a enfocar
el creixement i l’èxit de l’alumnat integrat en el seu sistema familiar i estar
atents
en el seu desenvolupament íntim essencial. Per tant, si podem
escoltar-los i entendre’ls, podrem acompanyar-los sempre des del respecte per
tal d’establir un món comú d’aprenentatge i benestar. Tanmateix, mica en mica
es va configurant una xarxa de vincles.
Un altre dels temes que aborda l’article, és la
cura del cos. Entendre el cos com un tot. L’atenció corporal, com diuen les
autores, porta a sentir les nostres emocions i poder-les interpretar. I alhora
poder-les compartir i escoltar les altres i establir una interacció empàtica.
D’altra banda, ens parlen sobre una de les
investigacions que més preguntes a portat a fer-se als nens i nenes, “Qui
sóc?”. A partir d’aquí, han creat una línia del temps amb els esdeveniments més
importants i l’han penjat per les parets de la classe. Tanmateix, aquests
interrogants d’investigació i reflexió els han pogut desenvolupar a la
rotllana, racons d’experimentació... per tant, tothom és escoltat, es respecta
la participació, creativitat... de tots i totes. Així doncs, fa que el clima de
benestar de la classe multipliqui les possibilitats de fer més activitats.
Finalment, ens parla dels punt de trobades amb les
famílies, cada dia a infantil les famílies entren a les aules i estan en
constant interacció amb l’espai (materials, parets amb els treballs dels nens i
nenes...) i amb els seus fills i filles que els hi mostren tot allò que en el
dia els hi ha agradat o cridat l’atenció. En aquest moment, l’article ens parla
de com a partir d’un fet que va passar en el curs de P5, dona per fer un
treball a cicle superior. El tema que tracten és la mort. Davant de preguntes
com: quants avis tinc?, Dos?, Quatre?, Com es deien?... plantegen un treball
autobiogràfic La historia de la meva vida.
Per tant, és un treball de col·laboració
i de reconeixement a les famílies.
He trobat que aquest article té relació amb la
lectura 2 ja que també ens parla de la capacitat de raonar per entendre el que
ens envolta o el que ens succeeix a nosaltres.
Preguntes a l’autor/a
- - Com ha de ser la intervenció
de l’educador/a?
- - Davant del tema de la mort,
com explicaries a un pare o una mare, que es nega a que el seu fill/a sàpiga
aquests aspectes, que a classe es parlarà amb total naturalitat i respecte vers
l’altre?
Comentari personal
Quan algú vol
portar la meta cap a un mateix, la meta
s’empobreix. Quan tots miren cap a la
meta, la meta s’enriqueix.
(Bert Hellinger)
La meva reflexió, parteix de la frase de
Bert, la qual es troba a la lectura. M’ha semblant interessant remarcar-la
perquè trobo que és molt certa, ja que amb interacció és com s’aprèn. No
obstant, trobo que en la majoria d’escoles les activitats de lectura, de
redacció... són a nivell individual i no hi ha la part de comparació i millora
amb els altres, és a dir, no hi ha la reflexió que fa tothom vers el text
escrit, on participen tots de manera activa i per tant, es desenvolupen a
nivell individual i també a nivell grupal. No obstant, vull incloure un exemple
d’una escola on treballen la verticalitat i per tant, els alumnes de les
diferents edats que estan en una mateixa classe, s’ajuden, reflexionen,
pensen... en grups petits i després en grup gran ho comenten.
Penso que el que hi ha d’haver a classe
fonamentalment és un total respecte per l’altre, ja sigui adult o infant. Així
doncs, serà més fàcil propiciar un bon clima on les relacions flueixin.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada