divendres, 24 de març del 2017

Lectura III. Freire (1996). Una experiència d'hort escolar ecològic

Resum:

Aquest article explica la creació i el funcionament d'una de les experiències que ofereix l'escola d'educació infantil O Areal als seus infants. L'activitat consisteix en la creació d'un hort escolar ecològic. Concretament, en aquest espai es troba un hivernacle construït amb ampolles de plàstic reciclades i es contempla l'associació i la rotació de cultius.

L'escola vol transformar aquest projecte d'aprenentatge perquè hi pugui participar tota la comunitat educativa. És per això que l'hort es té en compte en la programació de tots els equips del centre: la biblioteca, la normalització lingüística, l'equip de les TIC i des d'activitats complementàries extraescolars.

La metodologia que empren es basa en l'experimentació vivencial per a poder establir relacions entre els nous coneixements que van assolint. Es treballa en diferents grups mixtos i hi participa tots els agents implicats a l'escola. Les activitats s'aborden des de diversos punts de vista: lúdics a l'hora de l'esbarjo; d'investigació dins de l'aula; de cura en el regatge o la sembra... Pel que fa a la fomentació de la llengua oral, el centre es focalitza en: la classificació, l'etiquetatge dels noms i els tecnicismes en els dos idiomes cooficials. Tanmateix, els infants realitzen exposicions orals on fan saber a la resta de l'aula què han fet i après en la jornada dedicada a l'hort.

Els valors principals que volen difondre amb aquesta pràctica són: el respecte, la cura a la naturalesa, la visualització de les conseqüències que tenen els nostres actes envers el medi ambient; i els hàbits nutricionals saludables. Finalment, l'equip docent realitza una avaluació del professorat, el projecte i l'alumnat per tal de millorar i fer canvis positius a les activitats per al desenvolupament dels infants.

Idees claus:
  • Treballar en correlació i corresponsabilitat permet despertat una consciència comuna sobre el medi ambient i l'alimentació saludable.
  • La importància de treballar en equip, no només dins de l'escola, sinó també amb la comunitat educativa i altres possibles centres. D'aquesta manera es realitza un treball transversal i s'aproxima a l'alumnat a l'experimentació i la descoberta de la naturalesa.
  • Recau molta importància en els valors i les habilitats socials que es poden treballar a través d'un projecte que va més enllà de l'aula i dels llibres de text.
Preguntes a l'autor:
  • M'agradaria saber què fan amb els productes recol·lectats, ja que a la meva escola primària també gaudíem d'un hort i aquest era un tema de debat. És a dir si es reparteixen, es fa un berenar comú al centre, es posa a disposició de la cuina...?
  • Com s'avaluen els valors i els hàbits que els infants han adquirit si és un tema tan intangible i alhora tan transcendent per la proposta educativa?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada