diumenge, 19 de març del 2017

Lectura 3 (III) - Junts és més que la suma de tothom - Natàlia Martínez


Lectura 3 – Junts és més que la suma de tothom – Txell Fontanet i Olga Romera
Resum de 300 paraules:
La imatge d’infància que hi ha a l’escola és que tots són capaços i competents. Els organitzem en petits grups on han d’interactuar en el mateix espai. Estem pensant alhora en el benestar, que és un aspecte clau per el desenvolupament dels infants. Alhora, també, es parla de com l’escola entén l’aprenentatge: aprenen des de la pròpia decisió i alegria, s’aprèn amb les altres persones i amb la interacció, i més amb un grup d’iguals.
S’agrupen en funció del seu col·lectiu de referencia, dels seus interessos i/o del gènere i comparteixen els seus límits, il·lusions, projectes i vivències entre ells. A més, des de petits desenvolupen les estratègies de col·laboració, ja sigui construint en grup, amb humor, escoltant als altres... però tot això és escoltant als altres. Dins dels grups també demostren les seves individualitats: un pot ser és més àgil fent canyes de pescar i els altres agafant cucs, però s’ajuden mútuament i es senten reconeguts per això.
En aquestes edats, les accions i les converses conviuen, és a dir, una acció porta a una altra, una conversa porta a una acció i una acció a una conversa i, així, els projectes s’enriqueixen per aspectes que va aportant cada alumne. Encara que no tots els infants participen alhora, sinó que hi ha alguns que tenen un paper més passiu, entenent el terme com que estan escoltant i aquesta és una altra manera d’aprendre.
No tot és perfecte a les dinàmiques de grup, sinó que poden haver conflictes i discussions i, d’aquesta manera, també controles els teus límits.

3 idees clau:
-          És cert que junts és més que la suma de tots, ja que els infants són com un puzle on cadascú és una peça. Si cada infant es va sumant, obtindrem la totalitat del puzle, és a dir, un magnífic resultat.
-          Cadascú és “millor” en un aspecte i s’ajuden entre ells.
-          S’aprèn més en un grup d’iguals i acció i conversa conviuen, és a dir, les histories d’un arriben a despertar coses a l’altre.

2 preguntes per l’autor:
-          Creieu que els infants us estaran agraïdes, en un futur, per la forma en la que treballen?
-          A la vostra educació, haguéssiu preferit treballar d’aquesta manera? Quins aspectes negatius i positius hi veieu?

Valoració personal:
M’ha agradat molt aquesta lectura perquè són casos reals i, a més, opino com les autores. Penso que és una molt bona manera de veure les dinàmiques en grup i com aquestes potencien aspectes clau de cada infant.
A més, el fet que t’ho expliqui de manera teòrica i et posi exemples dels infants és interessant, ja que així veus exemples reals del que diuen, cosa que en altres lectures no ha passat.
És un article que convido a llegir per la seva manera d’explicar, senzilla i clara, i a més, per les fotografies dels infants, on es pot veure com treballen en equip i es complementen.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada