Lectura 3 – Junts és més que la
suma de tothom – Txell Fontanet i Olga Romera
Resum de 300 paraules:
La imatge d’infància que hi ha a l’escola és que tots són capaços i
competents. Els organitzem en petits grups on han d’interactuar en el mateix
espai. Estem pensant alhora en el benestar, que és un aspecte clau per el
desenvolupament dels infants. Alhora, també, es parla de com l’escola entén
l’aprenentatge: aprenen des de la pròpia decisió i alegria, s’aprèn amb les
altres persones i amb la interacció, i més amb un grup d’iguals.
S’agrupen en funció del seu col·lectiu de referencia, dels seus interessos i/o
del gènere i comparteixen els seus límits, il·lusions, projectes i vivències
entre ells. A més, des de petits desenvolupen les estratègies de col·laboració,
ja sigui construint en grup, amb humor, escoltant als altres... però tot això
és escoltant als altres. Dins dels grups també demostren les seves
individualitats: un pot ser és més àgil fent canyes de pescar i els altres
agafant cucs, però s’ajuden mútuament i es senten reconeguts per això.
En aquestes edats, les accions i les converses conviuen, és a dir, una
acció porta a una altra, una conversa porta a una acció i una acció a una
conversa i, així, els projectes s’enriqueixen per aspectes que va aportant cada
alumne. Encara que no tots els infants participen alhora, sinó que hi ha alguns
que tenen un paper més passiu, entenent el terme com que estan escoltant i
aquesta és una altra manera d’aprendre.
No tot és perfecte a les dinàmiques de grup, sinó que poden haver
conflictes i discussions i, d’aquesta manera, també controles els teus límits.
3 idees clau:
-
És cert que junts és més que la
suma de tots, ja que els infants són com un puzle on cadascú és una peça. Si
cada infant es va sumant, obtindrem la totalitat del puzle, és a dir, un
magnífic resultat.
-
Cadascú és “millor” en un
aspecte i s’ajuden entre ells.
-
S’aprèn més en un grup d’iguals
i acció i conversa conviuen, és a dir, les histories d’un arriben a despertar
coses a l’altre.
2 preguntes per l’autor:
-
Creieu que els infants us
estaran agraïdes, en un futur, per la forma en la que treballen?
-
A la vostra educació, haguéssiu
preferit treballar d’aquesta manera? Quins aspectes negatius i positius hi
veieu?
Valoració personal:
M’ha agradat molt aquesta lectura perquè són casos reals i, a més, opino
com les autores. Penso que és una molt bona manera de veure les dinàmiques en
grup i com aquestes potencien aspectes clau de cada infant.
A més, el fet que t’ho expliqui de manera teòrica i et posi exemples dels
infants és interessant, ja que així veus exemples reals del que diuen, cosa que
en altres lectures no ha passat.
És un article que convido a llegir per la seva manera d’explicar, senzilla
i clara, i a més, per les fotografies dels infants, on es pot veure com
treballen en equip i es complementen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada