RESUM
L’escola infantil O Areal treballa amb els seus alumnes el projecte de l’hort
ecològic com una unitat didàctica important que serveixi als infants per
prendre consciència de la necessitat de cuidar la natura i d’alimentar-se
saludablement.
Per portar a terme aquest hort, tot el professorat s’ha implicat i han
aconseguit la col·laboració de diferents organismes de la comunitat i de botigues
del seu entorn més proper.
A més, l’han convertit en una activitat transversal, la qual es tracta a
través de les diferents assignatures: a llengua aprenen vocabulari, a
informàtica busquen informació i pengen el que fan cada dia al web de l’escola...

Per últim, esmentar que no només es busca que aprenguin els continguts
específics de l’hort ecològic, sinó que es treballa fins i tot a hores d’esbarjo
perquè els infants puguin fer l’activitat entre iguals. Així, es converteix en
un aprenentatge continu, constant, però també conjunt, perquè es torna més
efectiu quan s’intercanvien coneixements i impressions entre coetanis.
IDEES CLAU
- L’hort ecològic és molt necessari en la societat d’avui dia per fer que
els infants s’impliquin amb la natura en un món que cada cop és menys natural.
A més, d’aquesta manera prenen consciència i poden obtenir estratègies per
prevenir futurs mals que pugui ocasionar l’ésser humà.
- No es tracta només d’una activitat naturista o científica, també es pot
abordar des de diferents àmbits d’aprenentatge i és igual d’enriquidor.
- És molt important comptar amb la col·laboració de l’entorn més proper i d’organismes
capacitats per a ajudar, perquè amb suports de diferents tipus l’aprenentatge
es torna més fructífer, fluid i real.
- Què podem fer quan l’hort és efectiu només dins l’àmbit escolar i no
arriba a fer actuar l’infant a casa seva amb accions ecològiques més senzilles
(per exemple, reciclatge o alimentació sana)?
- Com es podria aplicar la unitat didàctica en altres aprenentatges diferents als exposats a l’article?
COMENTARI PERSONAL
L’hort ecològic és una activitat molt bona per fer prendre contacte als
infants amb la natura i entendre com funciona el cicle biològic. D’aquesta
manera, també aprenen altres valors, com tenir cura del que ens envolta, la
qual cosa no només es limita a l’hort, sinó a diferents àmbits de l’ecologia i
de la vida diària.
Personalment, m’hagués agradat experimentar-lo perquè així potser seria més
conscient del que menjo: porto una alimentació equilibrada, però podria ser més
sana.
Sí que és cert que jo sempre he estat molt sensibilitzada amb l’efecte
hivernacle i totes aquestes qüestions, però quan ja era més gran. Penso que és
molt important iniciar aquestes propostes a la infància més incipient per
arrelar fortament les idees o principis que volem transmetre. Sempre amb
coneixements adequats a l’edat de l’infant, evidentment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada