divendres, 24 de març del 2017

Lectura 2: "Un rincón del juego simbòlico: El supermercado"

Un racó del joc simbòlic: El supermercat – Vega (1991)

Idees Claus:
  • La reproducció de situacions de la vida quotidiana com a estrategia per a que els infants aprenguin i juguin espontàniament- Els beneficis del racó del supermercat per al joc simbòlic
  • El rol de l’educadora en el racó del supermercat.
  • Habilitat dels mestres per treure tot el profit de tots els racons.
Resum:

En aquest article, Silvia Vega ens presenta els racons com un recurs per a que els infants aprenguin i juguin de manera espontània reproduint situacions que es trobaran durant la seva vida quotidiana. L'autora ens transporta a l'escola infantil "Bambi" de Barcelona. Allà les mestres van decidir, a partir d'una vivència personal, portar a l'aula dels racons (que ja tenien) el racó del supermercat durant el segon trimestre del curs.

Realment, les educadores fonamenten la seva elecció amb un seguit d'aspectes i d'objectius que es poden aconseguir mentre els infants juguen en aquest racó, i ens demostren que es molt beneficiós per al seu desenvolupament. A més, ens parlen sobre les orientacions didàctiques que s'han de tenir en compte abans de portar a terme aquesta activitat a l'aula, i finalment acaba parlant sobre la manera d'avaluar el racó.

A banda de realitzar les activitat pròpies d'un supermercat a l'aula, l'autora ens explica quines estratègies fan servir per fonamentar els continguts que tracta aquesta activitat com: anar a un comerç real del barri a comprar i després reflexionar i exposar entre tots les seves impressions, aprofitar el fet de recollir el racó per classificar el material o en comptes d’utilitzar només joguines, posar-ne alguns aliments naturals. També esmenta com organitzar l’espai, el material, el temps de l’activitat i la permanència dels racons.

Resultado de imagen de racó del supermercat a d'educació infantilFinalment, ens parlen sobre l’avaluació que es basa en l’observació de converses, actituds, deduccions, etc., i és molt important per esbrinar si aquells objectius inicials s'han arribat a complir i quins no, per saber que hem de continuar fent en futurs racons i que hem de canviar per millorar encara més la seva inferència en el desenvolupament dels infants.


Preguntes:

  • A la lectura s’explica que el racó del supermercat era una activitat pràcticament diària, de manera que.... No és massa pesat per als infants jugar tots els dia (o quasi) al mateix joc?
  • Quan els infants estan jugant als racons, només tenen l'opció del supermercat o disposen de diferents racons per escollir?
· 
  Reflexió:

Considero que els racons són una eina molt valuosa que ajuda a desenvolupar les diferents competències i capacitats dels infants. Crec que és una maners més lúdica d'aprendre coneixements, que motiva als més petits. Els fa sentir els protagonistes del seu propi aprenentatge, ja que amb autonomia tenen poder de decidir allò al que volen jugar. A més, el fet de que aquests racons reprodueixin situacions de la vida quotidiana els ajuda a generalitzar coneixements, és a dir, a aplicar els coneixements apresos a l'aula en el seu dia a dia. Finalment dir que, segons el eu parer, tots els infants haurien de tenir la possibilitat de gaudir d'una aula amb diferents racons(més o menys elaborats segons les possibilitats de l'escola) per experimentar.  

Enllaços d'interès
Com a interès personal he trobat un document sobre les intel·ligències múltiples a l’aula d’educació infanti i primer cicle d’educació primària que desenvolupa el treball per racons durant aquestes edats. A continuació deixo l'enllaç per si a alguna us interessa la lectura.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada