Tres idees clau:
-
Cada lloc comunica sobre què pot succeir al seu interior, parla de qui
l’habita i encomana una manera de viure’l.
-
L’escola infantil municipal Mendebalea de Pamplona té un gran espai
interior de gran valor que conflueix la
resta de dependències de l’escola.
-
És un espai obert amb múltiples funcions, com el lloc de trobada de les
famílies, on se celebren les festes, etc.
Resum global:
Cada lloc comunica sobre
què succeeix en el seu interior i en els contextos escolars passa el mateix.
Així doncs, dotar espais com aules o dormitoris comporta donar-los-hi un matís
personal, tot i això, espais comuns com els passadissos, que esdevenen llocs
per a tothom, acaben sent de ningú.
Aquest fet no succeeix a
l’escola infantil municipal Mendebalea de Pamplona, la qual compta amb un gran
espai interior amb el que han hagut de descobrir què els hi podia oferir. És un
espai que l’han anomenat plaça i conflueix la resta de dependències del centre,
és per això que és l’espai que millor comunica de l’escola. A més a més, forma
part del seu projecte pedagògic.
Des de l’escola li han
donat múltiples funcions: a més d’esdevenir un espai de joc pels infants, l’han
aprofitat per obrir l’escola a les famílies; a les parets estan reflectides les
diferents documentacions que informen sobre els processos viscuts; a més és un
espai que aprofiten per a les festes; i hi intenten oferir música en directa
per començar el dia de forma especial.
Les mestres hi tenen una
mirada més global, així que reflexionen sobre l’espai i hi detecten errors. Al
ser un lloc tan ampli, mentre unes mestres analitzen el que hi passa, la resta
poden estar per als nens. Per tant, és un espai que permet transcendir els murs
de les aules i adreçar les mirades més enllà.
Preguntes per a l’autor:
-
En aquest espai, com es potencia la llengua oral?
-
Els pares tenen l’oportunitat de quedar-se tot el dia a veure què succeeix
a l’escola?
Comentari personal:
Després de llegir la
lectura puc dir que no m’ha acabat de quedar clar el que ens volia transmetre
l’autor. A més a més, no he trobat la relació entre l’espai i la llengua oral.
Un cop en el seminari,
he pogut veure que les meves companyes estaven igual que jo, i és per això que
no hem pogut reflexionar molt sobre la lectura.
Un dels aspectes que ha sortit ha estat el projecte pedagògic: hem vist
que durant el text hi és present però l’autor no el concreta.
Tot i això, en un moment
del seminari ha vingut en Xavier i ens ha donat un cop de mà. Així doncs, hem
pogut veure que l’espai té un paper molt rellevant, ja que és un motor
d’aprenentatge molt important i, tot i que és el que és i no es pot canviar,
com a mestres ens hi hem d’adaptar el màxim i esforçar-nos per tal que les
nostres condicions es donin.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada