Lectura 3: Una plaza en la escuela, espacios de todos y proyecto de escuela
1. Idees clau
• El poder pedagògic dels espais educatius.
• L'escola va més enllà de les aules.
• Els beneficis de crear un espai comú per a tota la comunitat educativa.
• L'escola va més enllà de les aules.
• Els beneficis de crear un espai comú per a tota la comunitat educativa.
2. Síntesi
Al llarg de la lectura es parla sobre la importància que tenen els espais educatius. Es concep un espai com l'esquelet que influeix, per dir-ho d'alguna manera, en el moviment que s'acaba creant en un lloc. L'espai és un lloc que depèn de com estigui organitzat, de com es concebi i del valor que se li atorgui, pot convertir-se en un espai amb més o amb menys possibilitats: poden donar-se més o menys les relacions, poden fer-se unes activitats o unes altres, etc.
Tota la lectura s'estructura en base a la presentació de l'ús d'un espai a l'escola Infantil Municipal Mendebaldea de Pamplona, la plaça. Aquesta és una zona central, amb jardí i atractiva, que es troba al centre del col·legi i que està comunicada amb les diferents aules, des de les quals es pot veure la plaça a través d'una vidriera. A partir de l'ús que li donen a aquest espai, la lectura ens mostra, partint d'un context real, com ha de ser un espai educatiu i la importància pedagògica que té.
Tota la lectura s'estructura en base a la presentació de l'ús d'un espai a l'escola Infantil Municipal Mendebaldea de Pamplona, la plaça. Aquesta és una zona central, amb jardí i atractiva, que es troba al centre del col·legi i que està comunicada amb les diferents aules, des de les quals es pot veure la plaça a través d'una vidriera. A partir de l'ús que li donen a aquest espai, la lectura ens mostra, partint d'un context real, com ha de ser un espai educatiu i la importància pedagògica que té.
Una qüestió important és el fet que, a part de considerar la importància d'ambientar les aules, adaptar-les al grup classe i conferir a aquest una identitat, també cal utilitzar i donar vida als espais comuns, ja que són els que permeten mirar més enllà de les aules i obrir les portes d'aquesta cap a l'escola. A partir d'aquí, podem veure la importància de crear espais educatius oberts a tota la comunitat educativa, espais acollidors i de lliure circulació on alumnes, professors i famílies se sentin a gust i puguin participar en la vida escolar. D'altra banda, és important adaptar els espais als nens i nenes, i que aquests siguin flexibles i permetin la realització de diferents activitats.
En conclusió, els espais són un element més de la pedagogia de l'escola, la qual reflecteixen. Per aquest motiu és important que els i les mestres observin, analitzin i reflexionin sobre l'eficàcia dels materials que s'ofereixen, la distribució de l'espai, l'efecte que causa aquest en els alumnes i sobre la pròpia pràctica educativa i el rol que exerceixen; per així veure errors, buscar alternatives i anar innovant.
3. Preguntes
He trobat a faltar que la lectura fes referència al fet que també és molt important que els nens i nenes puguin participar en el disseny de l'espai, ja que això el dota de més personalitat i significat per a ells i elles i pot ajudar a que se sentin còmodes i partícips, podent intervenir a l'escola i sentint que la seva opinió també és important. L'escola és un lloc on tots hauríem d'estar a gust i on tots hauríem de sentir que se'ns té en compte i que som importants.
4. Reflexió personal
Penso que avui dia sabem molt bé que l'aprenentatge significatiu es construeix per mitjà d'experiències i de la interacció; coneixem moltes pedagogies i metodologies educatives diferents i es duen a terme molts estudis per comprendre com aprenem, per tant, són molts els recursos i les bases que tenim per oferir-los una bona experiència educativa als nostres alumnes, una educació que busca oferir-los la possibilitat d'aprendre segons els seus interessos i necessitats de cadascun i contribuir en el seu desenvolupament integral, és a dir, acadèmic i també social i personal.
Però una cosa que encara ens passa desapercebuda és una tan important i influent com l'espai educatiu, el lloc on s'han de donar tots aquests aprenentatges i experiències. Tots sabem molt bé que perquè un nen o nena aprengui, primerament ha de sentir-se segur, còmode i reconfortat; i després ha d'haver-hi alguna cosa que li cridi l'atenció, l'estimuli i li doni ganes de fer, intervenir, explorar i aprendre.
Totes aquestes condicions depenen directament de l'ambient en el qual es troben, per això són tan importants els espais educatius. Aquests han de ser espais acollidors, relaxats, estimulants, flexibles, còmodes i que facilitin la interacció i l'abordatge d'activitats diverses. I finalment, dir que nosaltres, com a educadors i educadores, som els encarregats de preocupar-nos i enginyar-nos-les perquè els espais educatius siguin el més motivadors possibles.
Però una cosa que encara ens passa desapercebuda és una tan important i influent com l'espai educatiu, el lloc on s'han de donar tots aquests aprenentatges i experiències. Tots sabem molt bé que perquè un nen o nena aprengui, primerament ha de sentir-se segur, còmode i reconfortat; i després ha d'haver-hi alguna cosa que li cridi l'atenció, l'estimuli i li doni ganes de fer, intervenir, explorar i aprendre.
Totes aquestes condicions depenen directament de l'ambient en el qual es troben, per això són tan importants els espais educatius. Aquests han de ser espais acollidors, relaxats, estimulants, flexibles, còmodes i que facilitin la interacció i l'abordatge d'activitats diverses. I finalment, dir que nosaltres, com a educadors i educadores, som els encarregats de preocupar-nos i enginyar-nos-les perquè els espais educatius siguin el més motivadors possibles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada