dilluns, 20 de març del 2017

Junts és més que la suma de tothom - Txell Fontanet Moya i Olga Romera Acón

Resum:
El títol de l'article ja ens fa com un resum de tot el que es parlarà en aquest. L'escola El Martinet ha volgut crear un espai on tant els infants com les famílies i mestres tinguessin diferents oportunitats per créixer i compartir entre tots un projecte on els descobriments de cadascú passen a ser una part del pensament del grup.


Aquesta idea es troba desenvolupada al llarg de l'article amb exemples de les relacions i interaccions dels nens i nenes del centre. L'escola ofereix espais agradables on els infants puguin interactuar directament amb materials i amb els altres companys el temps que vulguin. A més, creuen que pensar en què els infants interactuïn junts en petits grups és pensar en el benestar, ja que d'aquesta manera s'obren a les relacions i al coneixement.

Tanmateix, pensen que parlar de la interacció entre els infants és parlar de com l'escola entén els processos d'aprenentatge d'aquests. Han pogut observar com els infants interactuant a partir de trobades casuals acaben orientant les seves accions, decisions i eleccions al llarg de dia. També, el fet que els infants interactuïn entre ells afavoreix que tothom pugui oferir les seves habilitats i el coneixement que té sobre un tema i sentir-se reconegut per això, ja que és un estímul per als altres que es poden sentir capaços d'imitar els seus iguals.


Finalment, comenten que quan en les edats entre 3 i 5 anys l'acció i la conversa conviuen, una acció porta a una altra i així successivament, fent així que els projectes que tenen present es vagin enriquint amb l'acció i la conversa de cada membre del grup. Donen èmfasi al fet que sovint, són les mateixes ganes de compartir el que afavoreix el camí cap a la resolució de conflictes.

Idees clau:
- La interacció entre els infants afavoreix a fer que tots puguin oferir les seves habilitats i el coneixement que té sobre un tema i sentir-se reconegut.  

-Parlar de la interacció entre els infants és també parlar de com l'escola entén els processos d'aprenentatge.

- L'acció i la conversa conviuen, una conversa porta a una acció i una acció a una altre fet que fa que els infants vagin construint els seus projectes. 

Preguntes a les autores:
- L'educador, en una situació de conflicte, s'ha de quedar al marge o ha d'intervenir?

- Si algun infant no vol participar com hauríem d'intervenir?

Comentari personal:
Aquesta lectura podria dir que m'ha agradat més que les altres. Tot estava explicat molt clarament i ho reforçava amb exemples reals d'infants, aspecte que m'ha ajudat a comprendre millor la lectura. M'ha interessat força la idea que comenta en tot l'article en què els infants han d'interactuar entre ells per poder relacionar-se, ser reconeguts i compartir els seus projectes i vivències amb els altres.

Pel que fa a la seva relació amb els altres articles que m'han comentat les companyes, he vist una semblança amb l'article d'Ors (2009) anomenat L'aventura de pensar la qual la idea que comparteix és que els infants parlin entre ells i justifiquin el perquè del que han dit. Intenten que tots els infants participin fins i tot el més tímid. Això em fa pensar que com l'escola El Martinet, creuen important la interacció entre els infants perquè donin lloc a un aprenentatge i aprenguin dels seus iguals al mateix temps que comparteixen les seves experiències i vivències. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada