Junts és més que la suma de tothom: Fontanet, T. i Romera, O.
A) Resum Global:
El Martinet és una escola que vetlla
perquè els infants se sentin reconeguts pel que són i pel que poden arribar a
ser. A banda, parteixen de la idea que tots els nens i nenes són capaços,
competents i autònoms per construir el seu propi camí. És per això que el paper
del mestre és el d’acompanyar a l’infant en espais oberts que els hi permetin
la lliure circulació i potenciïn la interacció amb altres companys i/o amb
materials. En aquest aspecte s’entreveu un dels pilars fonamentals de la
filosofia d’aquest centre, es creu que l’infant aprèn des de la pròpia decisió
i interactuant amb l’entorn i amb altres persones.
Durant el procés d’aprenentatge, els infants s’agrupen de manera (NO FORÇADA) entre ells; compartint així, els seus límits, els seus projectes, els seus dubtes i les seves vivències. Aquest fet fa que desenvolupin estratègies de col·laboració a través de negociar, de tenir un pensament flexible, d’escoltar els altres i de construir un coneixement i unes idees que apareixen espontàniament i del grup.
Gràcies a aquests espais i aquests
moments, els infants tenen l’oportunitat de destacar en allò que els fa únics:
poden oferir les seves habilitats, experiències i coneixements. Aquests
aspectes serviran d’estímul a la resta del grup perquè voldran imitar-lo i així
es compartirà els coneixements.
En aquesta interacció prenen consciència
que tenen un punt de vista; és llavors quan són capaços de reconèixer les seves
pròpies idees, els seus potencials i els seus sentiments, i respectar la dels
companys. Tot i això, també es generen conflictes que serviran per conèixer els
propis límits i la gestió d’aquests amb els companys.
Per últim, s’ha de destacar que hi ha
infants que adopten un rol d’observació, són les anomenades audiències
competents. Aquest perfil d’alumnat adopta un paper actiu, ja que fa preguntes
i suggeriments i avaluen la feina dels altres, però no actuen.
Il·lustració del Joan Turu |
B)
Idees Claus:
- Pensar
en petits grups d’infants que interactuïn junts és pensar en el benestar, que
és on hi ha la clau perquè les criatures es puguin obrir a les relacions i al
coneixement
- Sabem
que s’aprèn des de la pròpia decisió de fer-ho i des de l’alegria, s’aprèn en
relació amb, és a dir, en interacció amb l’entorn i amb les altres persones.
- A
la interacció en grup, prenen consciència, segurament per primera vegada, que
tenen un punt de vista, perquè aquest solament pot emergir en contraposició amb
lʼaltra persona.
C) Preguntes
a l’autora:
1. Com actuem davant un infant que necessiti límits o un ordre espacial-temporal?
2. Davants les audiències competents, el mestre ha de respectar aquesta actitud i no intentar canviar-la o ha d’estimular l’infant perquè adquireixi més iniciativa d’actuació?
1. Com actuem davant un infant que necessiti límits o un ordre espacial-temporal?
2. Davants les audiències competents, el mestre ha de respectar aquesta actitud i no intentar canviar-la o ha d’estimular l’infant perquè adquireixi més iniciativa d’actuació?
D)
Comentari personal:
Aquesta
és la tercera lectura que fem durant el curs i de moment és la que més m’ha
agradat. El tema que tracta m’ha interessat molt, i sincerament, he de dir que
era poc conscient de la gran quantitat d’aspectes que es desenvolupen quan
treballen en grup. També s’ha de reconèixer que el format de la lectura és molt
amè i això facilita la comprensió d’aquesta.
Comparteixo al blog un enllaç que m'ha semblat molt interessant i que mostra la diferència entre l'aprenentatge memorístic i l'aprenentatge significatiu:
Referència: Fontanet, T. i Romera, O. (2016) Junts és més que la suma de tothom, Guix d’infantil, 71, 19-24.
Comparteixo al blog un enllaç que m'ha semblat molt interessant i que mostra la diferència entre l'aprenentatge memorístic i l'aprenentatge significatiu:
Il·lustració que exemplifica un aprenentatge significatiu i interactiu. |
D) Treball al seminari:
Arran de les altres lectures hem estat debatent durant el seminari, fins a quin punt els mestres tenim facilitats per formar-nos constantment. Algunes companyes defensaven que era una tasca difícil, ja que l'havies de compaginar amb la feina i la vida personal (família, temps lliure, amics, etc.); altres afirmaven que qui vol formar-se, realment pot fer-ho, presencialment o en cursets en línia.
Arran de les altres lectures hem estat debatent durant el seminari, fins a quin punt els mestres tenim facilitats per formar-nos constantment. Algunes companyes defensaven que era una tasca difícil, ja que l'havies de compaginar amb la feina i la vida personal (família, temps lliure, amics, etc.); altres afirmaven que qui vol formar-se, realment pot fer-ho, presencialment o en cursets en línia.
Referència: Fontanet, T. i Romera, O. (2016) Junts és més que la suma de tothom, Guix d’infantil, 71, 19-24.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada